23 maart 2016
Mercedes-Benz C-Klasse Cabrio

Mercedes-Benz C-Klasse Cabrio

Mercedes-Benz C-Klasse Cabrio komt ook als 63 AMG

23 maart 2016 | De nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse Cabriolet zal ook leverbaar worden als 63 AMG. De Mercedes-AMG beschikt over een biturbomotor die beschikbaar is in twee vermogensvarianten: 350 kW/476 pk en 375 kW/510 pk. De C63 S Cabriolet accelereert in 4,1 seconden van 0 naar 100 km/h, de C63 Cabriolet heeft daar 4,2 seconden voor nodig. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/ h (AMG Driver's Package: 280 km/ h). Brede wielkasten voor en achter, de grote spoorbreedte en grote wielen onderstrepen de krachtige uitstraling. De sportieve rijeigenschappen zijn onder meer te danken aan het AMG RIDE CONTROL-onderstel met adaptief verstelbare demping, een achterassperdifferentieel en dynamische motorsteunen.

De 4,0-liter achtcilinder biturbomotor wordt al toegepast in de Mercedes-AMG C 63 sedan, Estate en Coupé. In combinatie met dry-sump smering ligt hij ook in de Mercedes-AMG GT. Kenmerkende eigenschap: de twee turboladers zijn niet aan de buitenkant, maar tussen de cilinderbanken in V-opstelling gemonteerd. Specialisten noemen deze constructie 'hot inside V'. De belangrijkste voordelen van deze constructie zijn de compacte bouwwijze van de motor, de optimale respons en de lage uitlaatgasemissies. Een specialist assembleert de motor met de hand in de motorenfabriek in Affalterbach volgens het 'one man  one engine' principe.

Mercedes-Benz C-Klasse Cabrio

Het typische V8-geluid was eveneens een belangrijk doel. Een modelspecifieke uitlaat met kleptechnologie is standaard. Het systeem wordt automatisch kenveldgestuurd geregeld via de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma's, het vermogen dat door de bestuurder wordt aangesproken en het toerental. Het motorgeluid loopt uiteen van bescheiden en geschikt voor lange afstanden tot pittig en emotioneel. Optioneel is de Performance-uitlaat leverbaar, met de mogelijkheid het geluid aan te passen via een druk op een knop. Beide uitlaten zijn zo ontworpen dat de uitlaatsound te allen tijde voldoet aan de normen, ongeacht de stand van de klep in de uitlaat.

De transmissie speelt een belangrijke rol in het directe en sportieve karakter van de nieuwe Mercedes-AMG C 63 Cabriolet. De AMG SPEEDSHIFT MCT zeventraps sporttransmissie heeft een speciaal voor dit model ontwikkelde dynamiek. Ongeacht of de transmissie automatisch schakelt of op commando van de bestuurder via de stuurschakelpaddles, geschiedt het op- en terugschakelen aanmerkelijk sneller vergeleken met het voorgaande model.

Mercedes-Benz C-Klasse Cabrio

De wendbaarheid en hoge bochtsnelheid van de nieuwe Mercedes-AMG C 63 Cabriolet zijn te danken aan het standaard AMG RIDE CONTROL-onderstel met adaptief verstelbare demping. Dit systeem koppelt sportiviteit aan comfort. De bestuurder kan via een toets in de middenconsole kiezen uit drie instellingen: 'Comfort', 'Sport' en 'Sport Plus'. Ongeacht het gekozen programma wordt elk wiel automatisch afzonderlijk, elektronisch geregeld.

Aan de voorzijde is een vier-link ophanging met op de autosport gebaseerde radiaal opgehangen remklauwen gemonteerd. Speciaal voor dit model ontworpen fusees en een bredere spoorbreedte maken een grotere dwarsversnelling mogelijk. De achteras is eveneens compleet nieuw ontworpen voor de Coupé en Cabriolet. Het speciale AMG-subframe voor de achteras maakt de toegenomen spoorbreedte mogelijk. Het contactvlak van de wiellagers werd nog eens 25 millimeter verder naar buiten geplaatst in vergelijking tot de Limousine. Andere aanpassingen zijn speciale AMG-wieldraagarmen, een stijvere elastokinematiek en een groter negatief camber.

Mercedes-Benz C-Klasse Cabrio

Standaard krijgt de C63 Cabriolet tienspaaks lichtmetalen velgen 9,0 x 18 voor en 10,5 x 18 achter, titaangrijs en glansgedraaide velgrand, met banden 255/40 R18 voor en 285/35 R18 achter. De C 63 S Cabriolet heeft vijf-dubbelspaaks lichtmetalen velgen 9,0 x 19 voor en 10,5 x 19 achter, eveneens titaangrijs en glansgedraaid, met banden 255/35 R19 voor en 285/30 R19 achter.
Andere band/velg-combinaties zijn optioneel leverbaar. Het aanbod bestaat onder andere uit banden in verschillende maten op kruisspaaks gesmede velgen 9,0 J x 19 voor en 10,5 J x 20 achter, matzwart en glanzende velgrand, met banden 255/35 R19 voor en 285/30 R20 achter.

Voor extra grip en dynamiek is de Mercedes-AMG C63 Cabriolet uitgerust met een mechanisch achterassperdifferentieel. De Mercedes-AMG C63 S Cabriolet krijgt een elektronisch geregelde versie. Beide beperken het doorslippen van het binnenste wiel in bochten, zonder ingrepen via het remsysteem. Dankzij de verbeterde tractie is de bestuurder in staat sneller uit bochten te accelereren. Ook blijft de auto stabieler bij remmen onder hoge snelheden en heeft hij meer grip bij acceleratie vanuit stilstand.

Mercedes-Benz C-Klasse Cabrio

De voor dit model compleet nieuw ontworpen achteras werd speciaal aangepast aan de grotere dynamische capaciteiten van de Cabriolet. Het grootste voordeel van het elektronische achterassperdifferentieel (standaard bij de Mercedes-AMG C 63 S Cabriolet) is dat het  gevoeliger is en nog sneller reageert. Het drietraps ESP® met de standen 'ESP ON', 'SPORT Handling Mode' en 'ESP OFF' werkt samen met het achterassperdifferentieel en is optimaal op de hoge dynamiek afgestemd.

Net als de sedan, Estate en Coupé is de Mercedes-AMG C 63 S Cabriolet standaard uitgerust met dynamische motorsteunen. Ze dragen bij aan het beperken van de natuurlijke tegenstellingen tussen comfortabele en dynamische prestaties. De stijfheid van de dynamische steunen is ogenblikkelijk aan te passen aan de rijomstandigheden en wensen. Zachte motorsteunen verbeteren het comfort, omdat ze meer geluiden en vibraties absorberen. Stijvere steunen komen de wendbaarheid en handling ten goede. De dynamische motorsteunen vergroten de precisie van de auto bij een dynamische rijstijl, waardoor bijvoorbeeld de stuurrespons en feedback directer zijn.

Mercedes-Benz C-Klasse Cabrio

Het remsysteem van de C63 Cabriolet belooft remwegen dankzij grote geperforeerde en inwendig geventileerde remschijven die voor en achter 360 millimeter in diameter meten. De C63 S Cabriolet is vóór voorzien van 390 mm composietremschijven voor nog betere prestaties. Een high-performance keramisch remsysteem met 402 mm keramische remschijven vóór is als optie te bestellen voor de C63 S Cabriolet. Ze wegen slechts de helft van vergelijkbare conventionele remschijven en beperken daarmee het onafgeveerde gewicht, wat de stuurrespons ten goede komt.

De forsere wielkasten maken de Mercedes-AMG Cabriolet vóór 64 mm breder en achter zelfs 66 mm ten opzichte van de standaard Cabriolet, waardoor de auto nog dichter op het asfalt lijkt te liggen. De 60 millimeter langere aluminium motorkap heeft twee markante powerdomes die de gespierde uitstraling nog meer kracht geven. Het uitzonderlijk brede front wordt gekenmerkt door grote luchtinlaten en nauwkeurig gepositioneerde flics. De lage, pijlvormige 'twin blade' grille met opschrift 'AMG' verlaagt het zwaartepunt optisch nog verder. De AMG-specifieke A-wing frontspoiler is driedimensionaal en dient tevens als windgeleider richting de drie luchtinlaten. Aanvullende flics garanderen een optimale luchtstroom naar de koelunits. Een splitter onder de voorskirt helpt de opwaartse druk op de vooras te beperken.

Mercedes-Benz C-Klasse Cabrio

Ook opzij heeft de Mercedes-AMG C63 Cabriolet een geheel eigen design dankzij de grote wielen die een vloeiende lijn vormen met de carrosserie en de speciale dorpelverbreders. De naar binnen toelopende dorpel bij de instap benadrukt de brede basis van de auto.

De meerlaagse stoffen kap met glazen ruit volgt dicht de daklijn van de Coupé. Frameloze portieren, volledig te openen zijruiten en de afwezigheid van een zichtbare B-stijl versterken het design aan de zijkant. Opvallend detail: op typische sportwagenwijze zijn de buitenspiegels op het portier gemonteerd in plaats van in de driehoek van de voorste zijruit.