23 maart 2016
Mercedes-Benz GLC Coupe

Mercedes-Benz GLC Coupe

Mercedes-Benz GLC Coupe gaat in productie

23 maart 2016 | De Concept GLC Coupé trok bij zijn wereldpremière in Shanghai in 2015 de aandacht door zijn dynamisch-expressieve design. Het ontwerp combineerde de typerende stilistische kenmerken van een Coupé met de designtaal van de huidige SUV-modellen. Slechts een jaar later wordt deze belofte werkelijkheid. De nieuwe GLC Coupé vertaalt de markante designtaal van de showcar nagenoeg ongewijzigd door naar het serieproductiemodel.

Met een lengte van 4,73 meter, een hoogte van 1,60 meter en een wielbasis van 2,87 meter is de GLC Coupé een sportieve, compacte verschijning. Daarmee is de Coupé bijna 8 centimeter langer en zo'n 4 centimeter lager dan de gewone GLC, dat op hetzelfde platform is gestoeld. De GLC Coupé dankt zijn opvallende karakter aan de coupéachtige diamond grille met één enkele lamel en de nieuw vormgegeven, aflopende daklijn. De A-stijlen zijn minder steil geposteerd, gevolgd door een lagere daklijn die op elegante wijze overloopt in de coupé-achterzijde.

Opvallend aan de voorzijde zijn de dominante, steile diamond grille met één enkele lamel en geïntegreerde ster in de grille, de korte overhang en de voor een SUV kenmerkende bodembeschermingsplaat. Het koplampconcept (optioneel met volledige led-techniek) krijgt de inmiddels bekende Mercedes-Benz lichtsignatuur mee. De grote zijdelingse luchtinlaten verlenen het front een markante uitstraling.

Mercedes-Benz GLC Coupe

De GLC Coupé krijgt standaard een sportonderstel inclusief DYNAMIC SELECT met vijf rijprogramma's: ECO, COMFORT, SPORT, SPORT+ en INDIVIDUAL. Het DYNAMIC BODY CONTROL-sportonderstel met stalen veren en verstelbare demping is optioneel leverbaar. Met deze optie kan de bestuurder via DYNAMIC SELECT ook het individuele karakter van de auto aanpassen.

Uniek in dit marktsegment is dat het onderstel kan worden voorzien van een meerkamer-luchtveringssysteem en elektronisch geregelde, continu verstelbare demping. De AIR BODY CONTROL-luchtvering combineert een rijstabiliteit en comfort met sportieve prestaties. Specifieke eigenschappen zijn vooraf ingesteld op basis van de DYNAMIC SELECT- instellingen. In de SPORT+ stand wanen de inzittenden zich in een sportwagen met een hoge mate aan dwarsdynamiek dankzij het nog stijvere onderstel, dat met 15 millimeter is verlaagd. De COMFORT modus zorgt voor een extra comfortabele rijervaring dankzij een softe onderstelsetup. Voor maximale veiligheid, ook in deze stand, worden de veer-/demperkrachten direct aangepast, bijvoorbeeld in het geval van een plotselinge uitwijkmanoeuvre. Andere voordelen van dit systeem zijn minder overhellen in bochten en een automatische lastsensor die de laaddrempel van de bagageruimte met 4 centimeter verlaagt om in- en uitladen te vergemakkelijken.

Nog een belangrijke voorwaarde voor de sportieve eigenschappen van de GLC Coupé ten opzichte van de klassieke GLC SUV is de nieuwe setup voor de DYNAMIC STEERING, die met 15,1:1 (GLC: 16,1:1) een directere stuuroverbrenging heeft met nog sportievere prestaties van de stuurbekrachtiging in de SPORT en SPORT+ standen.

Mercedes-Benz GLC Coupe

Het exterieurdesign van de GLC Coupé zorgt voor gunstige aerodynamicawaarden. Met een cw-waarde van 0,31 en een weerstandsoppervlak van 2,53 m2 is de Coupé toonaangevend in zijn klasse, resulterend in een cw x A van 0,79. Naast de gestroomlijnde basisvorm van de auto is deze prima aerodynamische waarde tevens te danken aan een keur aan detailoplossingen, zoals het dichten van de randen rond de grille en koplampen, een grillejaloezie en een geoptimaliseerde bodemplaat.

Ondanks de genereuze buitenafmetingen en lange wielbasis weegt de auto 1.710 kg (GLC 250 4MATIC Coupe). Dat is te danken aan de compleet nieuwe carrosserie, met een intelligente materialenmix, met aluminium en sterke en ultrasterke staalsoorten. Aluminium componenten beperken het gewicht van het onderstel, wat ook het rijcomfort ten goede komt vanwege het lagere onafgeveerde gewicht. Het optionele meerkamer-luchtveringssysteem AIR BODY CONTROL beschikt over veerelementen van lichtgewicht maar sterk glasvezelversterkt kunststof, dat het systeemgewicht verder verlaagt ten opzichte van conventionele luchtveringssystemen. Het gebruik van de nieuwe, compacte tussenbak als losse module en de 9G-TRONIC met het magnesium transmissiehuis resulteert in een gewichtsbesparing van 12 kg vergeleken met voorgaande versies die op andere modellen werden gemonteerd.

De nieuwe GLC Coupé wordt leverbaar in acht lvarianten. Kopers kunnen kiezen uit vier diesel- en vier benzinemotoren, waaronder een plug-in hybride en een krachtig model van Mercedes-AMG.

Mercedes-Benz GLC Coupe

De basisuitvoeringen zijn de GLC 220 d en GLC 250 d 4MATIC Coupé viercilinder diesels met een vermogen van 125 kW/170 pk tot 150 kW/204 pk, evenals de 155 kW/211 pk sterke GLC 250 4MATIC Coupé met viercilinder benzinemotor. De marktintroductie voor deze motorvarianten vindt plaats in de herfst. Andere versies volgen al eind 2016.

Met de GLC 350 e 4MATIC Coupé levert Mercedes-Benz tevens een plug-in hybride die dynamische vierwielaandrijving koppelt aan een laag brandstofverbruik met bijpassend lage emissies. Ondanks een topsnelheid van 235 km/h stoot het model 59 g CO2/km uit bij een systeemvermogen van 235 kW/320 pk. De semi-elektrische auto kan in de emissievrije, volledig elektrische stand een afstand van 30 km afleggen en dankzij de boost-functie desgewenst in 5,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h accelereren.

Voor sportief ingestelde coupéliefhebbers is er de Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC Coupé. De V6-biturbomotor is goed voor 270 kW/367 pk, waarmee de Coupé in minder dan 5 seconden van 0 naar 100 km/h accelereert.

Mercedes-Benz GLC Coupe

De meeste versies krijgen standaard 4MATIC vierwielaandrijving, terwijl met uitzondering van de plug-in hybride alle varianten van de GLC Coupé zijn uitgerust met de 9G-TRONIC negentraps automatische transmissie. De GLC 350 e 4MATIC Coupé beschikt over de 7GTRONIC PLUS automatische transmissie, die is geoptimaliseerd voor de vereisten van een hybride auto.