17 maart 2016
Mercedes-Benz GLC

Mercedes-Benz GLC

Mercedes-Benz GLC nu ook als 43 AMG

17 maart 2016 | De Mercedes-Benz GLC is nu ook leverbaar als AMG. De 3,0-liter V6-biturbomotor wordt gebruikt in uiteenlopende AMG Performance-modellen en is de enige zescilindervariant die in de GLC leverbaar is. Hij is goed voor een maximumvermogen van 270 kW/367 pk en een maximumkoppel van 520 Nm. De GLC 43 4MATIC sprint in 4,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en is elektronisch begrensd op 250 km/h. De nieuw ontwikkelde vooras, de stijve elastokinematica en de zeer precieze, snelheidsafhankelijke AMG sportparameterstuurbekrachtiging leveren volgens de makers een aanzienlijke bijdrage aan de rijervaring.

Het vermogen van 270 kW/367 pk is onder andere te danken aan nieuwe, grotere turbo's en de hoge turbodruk van 1,1 bar. De twee turboladers, die kort op de motor zijn gemonteerd, zijn opvallend spontaan in hun reactie. In combinatie met het koppel van 520 Nm tussen 2.500-4.500 t/min staat de motor garant voor maximale dynamiek. De NANOSLIDE-coating op de cilindervoeringen is in de Formule 1 V6 hybride turbomotoren van Mercedes-Benz doorontwikkeld. Deze coating is extra sterk en daarmee slijtagebestendig en beperkt wrijving, waarmee hij bijdraagt aan een grotere efficiëntie. Hetzelfde is van toepassing op de meervoudige inspuiting met gerichte verneveling bij een druk tot 200 bar. De AMG-krachtbron is herkenbaar aan de rode aluminium accenten op de motorafdekplaat.

Mercedes-Benz GLC

De 9G-TRONIC automatische transmissie is speciaal aangepast voor de vereisten van de GLC 43 4MATIC. De technici van AMG zijn erin geslaagd de schakeltijden van de negentraps automaat te beperken dankzij een speciale softwaretoepassing. De mogelijkheid om meerdere versnellingen tegelijk terug te schakelen voorziet in meer spontane, korte acceleraties, terwijl de tussengasfunctie in de rijprogramma's 'Sport' en 'Sport Plus' voor meer emotie zorgt. Korte onderbrekingen in de ontsteking maken sneller schakelen mogelijk ten opzichte van de 'Eco' en 'Comfort' standen. De 'Manual' stand kan worden geselecteerd via een toets in de middenconsole. De gangwissels zijn gebaseerd op de gekozen transmissiestand, waarbij de bestuurder nu via de stuurschakelpaddles kan schakelen. Daarbij blijft de transmissie in de gekozen versnelling staan en schakelt niet automatisch op wanneer de motor de begrenzer nadert.

Voor extra wendbaarheid, een neutraler bochtgedrag en meer grip hebben de engineers uit Affalterbach een speciaal sportonderstel ontworpen op basis van de luchtvering AIR BODY CONTROL. Het adaptieve dempingsysteem ADS PLUS heeft eveneens een speciale afstelling gekregen en biedt een keuze uit drie standen: 'Comfort', 'Sport' en 'Sport Plus'.

Mercedes-Benz GLC

De vooras met vier draagarmen is voorzien van specifieke stuurfusees en lagers. Alle componenten zijn geoptimaliseerd voor extra stijfheid. Een hogere negatiever camber voor de vooras en de multi-link achteras verbetert de dwarsdynamiek. De elastokinematica van beide assen is eveneens ontworpen voor een grotere stijfheid.

De standaard AMG Performance 4MATIC vierwielaandrijving voorziet in een koppelverdeling die nadrukkelijk op de achterwielen is gericht, in een verhouding van 31/69 procent tussen de voor- en achteras. Die opzet zorgt voor een verder verbeterde rijdynamiek, een grotere dwarsversnelling en meer grip bij acceleraties.

Mercedes-Benz GLC

De snelheidsafhankelijke sportparameterstuurbekrachtiging heeft op de GLC 43 4MATIC een variabele overbrenging. De stuurbekrachtiging biedt een keuze uit twee standen: 'Comfort' of 'Sport'.

Op de vooras worden geperforeerde remmen gemonteerd in de maatvoering 360 x 36 mm met vaste remklauwen, vier zuigers en het opschrift 'AMG'. Achter heeft het model 320 x 24 mm remschijven met vaste remzadels en een enkele zuiger.

Mercedes-Benz GLC

Het onderscheidende design wordt versterkt door elementen in zilverchroom en hoogglanzend zwart en heeft de AMG Line exterieur als uitgangspunt. De diamond grille  heeft verchroomde pins, een lamel in hoogglanzend zwart met accenten in hoogglanzend chroom en opschrift 'AMG'. De sportief-markante luchtinlaten in de AMG-voorskirt hebben vinnen in zilverchroom. Daaronder garandeert de frontsplitter in zilverchroom een optimale luchttoevoer naar de koelmodule.

Het zijaanzicht wordt gedomineerd door 48,3 cm (19 inch) vijf-dubbelspaaks lichtmetalen AMG-velgen, hoogglanzend zwart en glansgedraaid. De banden in verschillende maatvoeringen (voor 235/55 R19 op 8J x 19 velgen, achter 255/50 R19 op 9J x 19 velgen) benadrukken de krachtige uitstraling. Andere highlights zijn hier de buitenspiegels in hoogglanzend zwart en het opschrift 'BITURBO 4MATIC' in zilverchroom op de voorspatschermen.

Mercedes-Benz GLC

Ook de achterzijde is sportief en aantrekkelijk vormgegeven, met twee verchroomde uitlaatsierstukken in vierpijpslook en een AMG-achterskirt in diffusorlook met sierlijst in zilverchroom.

Het interieur versterkt de dynamiek met tal van individuele details. Het multifunctionele sportstuur in leder zwart heeft een afgevlakte onderzijde en contrastsiernaden in rood. Het ligt perfect in de hand voor een sportieve rijstijl. De bekleding in lederlook ARTICO zwart/microvezel DINAMICA heeft een onderscheidend dessin en contrastsiernaden in rood. Het middendeel van de portieren is met hetzelfde materiaal afgewerkt.

Mercedes-Benz GLC

Met twee grote ronde klokken en een centraal 13,97 cm (5,5 inch) multifunctioneel kleurendisplay posteert het AMG-combi-instrument alle belangrijke informatie direct in het blikveld van de bestuurder. De ECO-aanduiding ondersteunt een zuinige rijstijl. Wijzerplaten in finishvlaglook en opvallende typografie verlenen de grote display een sportief tintje.

De Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC beleeft zijn wereldprimeur tijdens de New York International Auto Show (25 maart t/m 3 april 2016) en is te bestellen vanaf 4 april.