11 maart 2016
Mercedes-AMG E43

Mercedes-AMG E43

Mercedes-AMG introduceert E43

11 maart 2016 | Direct na de wereldprimeur van de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse dient de eerste sportieve versie van Mercedes-AMG zich aan. De E43 4Matic met 3,0-liter V6-biturbomotor is bij zijn introductie in september 2016 direct de meest krachtige versie binnen de E-Klasse modelserie. Dankzij twee nieuwe turbo's en bijbehorende softwaretoepassingen levert de zescilinder biturbo een vermogen van 295 kW/401 pk. De standaard AMG Performance vierwielaandrijving ook bij de E43 voor optimale grip.

Voor de E43 heeft Mercedes-AMG het vermogen van de zescilinder met behulp van twee grotere turbo's en aangepaste software met 25 kW/34 pk aangescherpt tot 295 kW/401 pk. Het maximumkoppel van 520 Nm is vanaf een toerental van 2.500 t/min beschikbaar. De E43 accelereert van 0 tot 100 km/h in 4,6 seconden, de elektronisch begrensde topsnelheid bedraagt 250 km/h.

De NANOSLIDE coating op de cilindervoeringen is in de Formule 1 V6 hybride turbomotoren van Mercedes-Benz doorontwikkeld. Deze coating is extra sterk en daardoor slijtagebestendig, maar beperkt tegelijkertijd de wrijving en draagt daarmee bij aan een grotere efficiëntie. Hetzelfde is van toepassing op de meervoudige inspuiting met gerichte verneveling bij een druk tot 200 bar. De AMG-krachtbron is herkenbaar aan de rode aluminium accenten op de motorafdekplaat.

Mercedes-AMG E43

De 9G-Tronic automatische transmissie is speciaal aangepast voor de vereisten van de nieuwe E43. De engineers van AMG zijn erin geslaagd de schakeltijden van de negentraps automatische transmissie korter te maken dankzij een speciale softwaretoepassing. De mogelijkheid om meerdere versnellingen tegelijk terug te schakelen voorziet in meer spontane, korte acceleraties, terwijl de tussengasfunctie in de 'Sport' en 'Sport Plus' rijprogramma's voor nog meer emotie zorgt. Korte onderbrekingen in de ontsteking maken sneller schakelen mogelijk ten opzichte van de 'Eco' en 'Comfort' standen.

Voor extra wendbaarheid, een neutraler bochtgedrag en meer grip hebben de technici uit Affalterbach een speciaal sportonderstel ontworpen op basis van het meerkamer-luchtveringssysteem AIR BODY CONTROL. De adaptief verstelbare demping heeft eveneens een speciale afstelling gekregen en biedt een keuze uit drie standen: 'Comfort', 'Sport' en 'Sport Plus'.

De standaard AMG Performance 4Matic vierwielaandrijving voorziet in een koppelverdeling die nadrukkelijk op de achterwielen is gericht, in een verhouding van 31/69 procent tussen de voor- en achteras. Die opzet zorgt voor een verder verbeterde rijdynamiek en een grotere dwarsversnelling en meer grip bij acceleraties. Door de permanente vierwielaandrijving te koppelen aan de automatische transmissie hebben de engineers voor een gewijzigd concept gekozen. De tussenbak van de vierwielaandrijving is als een apart systeem aan de 9G-TRONIC bevestigd.

Mercedes-AMG E43

Met de vijf rijprogramma's 'Eco', 'Comfort', 'Sport', 'Sport Plus' en 'Individual' kan de bestuurder het karakter op eigen voorkeuren afstemmen. Het systeem past daarbij onder meer de motorrespons, transmissie, het onderstel en de besturing aan.

De snelheidsafhankelijke sportparameterstuurbekrachtiging heeft op de E43 een variabele overbrenging. De stuurbekrachtiging biedt een keuze uit twee standen: 'Comfort' of 'Sport'. De relevante stand wordt automatisch geactiveerd door het gekozen DYNAMIC SELECT-rijprogramma of kan zelf worden geselecteerd in de 'Individual' stand. Het stuurkoppel wordt vergroot in de 'Sport' stand, voor meer feedback bij een sportieve rijstijl.

Op de vooras worden geperforeerde remschijven in de maat 360 x 36 mm met vaste remklauwen, vier zuigers en opschrift 'AMG' gemonteerd. Achter heeft het model 360 x 26 mm remschijven met vaste remzadels en een enkele zuiger.

Mercedes-AMG E43

Ook zijn uiterlijk maakt de E43 direct herkenbaar als lid van de AMG-familie. Drie grote luchtinlaten in de voorskirt zorgen niet alleen voor een krachtige, zelfverzekerde uitstraling, maar ook voor een optimale toevoer van lucht naar de koelers. Twee  dwarsvinnen in de buitenste koelopeningen versterken de visuele indruk van het front. De diamond grille met verchroomde pins, de lamel in hoogglanzend zwart en het opschrift 'AMG' zijn andere herkenbare accenten van de AMG 43-modellen.

Opzij wordt de E43 gedomineerd door 19 inch vijfspaaks lichtmetalen AMG-velgen, hoogglanzend zwart en glansgedraaid. Aan de achterzijde kent het model eveneens onderscheidende elementen, waarbij de twee verchroomde uitlaatsierstukken voor een nadrukkelijk sportief tintje zorgen. Het sierelement van de achterskirt in diffusorlook is uitgevoerd in zilverchroom, terwijl de standaard spoilerrand op het kofferdeksel in carrosseriekleur is gespoten.

De bekleding in lederlook ARTICO zwart/microvezel DINAMICA (optioneel: nappaleder) heeft een onderscheidend dessin en rode contrastsiernaden. Het middendeel van de portieren en het dashboard zijn bekleed met lederlook ARTICO met rode contrastsiernaden, in de stijl van de stoelen. Exclusieve pedalen, een zwarte interieurhemel en rode veiligheidsgordels zijn aanvullende sportieve accenten. Het multifunctionele sportstuur in nappaleder zwart met rode siernaden, dat aan de onderzijde afgevlakt is, leent zich bij uitstek voor een bevlogen rijstijl. De twee ronde klokken, het 4,5 inch multifunctionele kleurendisplay, de RACETIMER en de schaalverdeling tot 280 km/h in finishvlagdesign versterken het sportwagengevoel.

Mercedes-AMG E43

De Mercedes-AMG E43 4Matic beleeft zijn wereldprimeur in maart 2016 tijdens de New York International Auto Show. De verkoopstart staat gepland voor begin juli en vanaf september staat de auto bij de dealer.