7 maart 2016
 

BMW

BMW bestaat 100 jaar

7 maart 2016 | Op 7 maart 2016 viert BMW het honderdjarige bestaan van de onderneming. In de loop van deze tijd ontwikkelde BMW zich van een kleine vliegtuigmotorenfabrikant in het noorden van München tot een grote producent van auto's en motorfietsen. Tegenwoordig is BMW Group een internationale groep van ondernemingen met fabrieken in veertien landen en een wereldwijd verkoopnetwerk.
BMW

In de geschiedenis van BMW Group hebben zeer uiteenlopende gebeurtenissen plaatsgevonden en zijn besluiten genomen die een blijvend effect hebben op de ontwikkeling van de onderneming en het karakter van BMW. Het alledaagse is voor BMW niet goed genoeg. Dat is al sinds de start van het bedrijf een bepalende factor bij de ontwikkeling van producten. De BMW IIIa-vliegtuigmotor uit 1917 was al uitzonderlijk sterk, betrouwbaar en efficiënt, ook op grote hoogte. Dat was te danken aan het solide basisontwerp van de zescilinder lijnmotor en het gebruik van lichtgewichtmaterialen in combinatie met innovatieve techniek voor de ontsteking en de carburateur.

BMW

De productie van vliegtuigmotoren werd na de Eerste Wereldoorlog verboden en vanaf 1918 stond het BMW-logo voornamelijk op motoren voor trucks en boten, en vanaf 1920 ook op motorfiets-motoren. Een van de klanten was Bayerische Flugzeugwerke AG, die heel belangrijk zou blijken voor BMW. De vliegtuigfabrikant nam in juni 1922 de merkrechten, het BMW-logo, de fabriek en de werknemers van BMW over. Het bedrijf wijzigde de naam in Bayerische Motoren Werke AG en daaruit ontwikkelde zich de onafhankelijke motoren- en autofabrikant.

BMW

Aangezien Bayerische Flugzeugwerke AG op 7 maart 1916 werd opgericht, geldt deze datum als de oprichtingsdatum van het bedrijf BMW.

BMW

Toen BMW in 1928 ook autofabrikant werd, maakte het eerst kleine, conventionele modellen. Maar in 1933 brak BMW met alle conventies toen de BMW 303 de eerste middenklasser van BMW werd, voorzien van een zescilinder lijnmotor. De auto onderscheidde zich aan de buitenzijde van zijn tijdgenoten door de markante neus: de niervormige grille kenmerkt nog altijd de auto's van BMW. Minstens zo opzienbarend was het lage gewicht dankzij het buizenframe met dubbele, verticale profielen met een verlopende doorsnede; een noviteit in de auto-industrie. De ingenieurs van BMW logenstraften daarmee de wijdverbreide overtuiging dat alleen zware auto's een stabiele wegligging konden hebben. De BMW 303 was licht, accelereerde vlot, remde probleemloos en had een veilig en wendbaar weggedrag. BMW patenteerde het bijzondere buizenframe en bleef zijn auto's zo licht mogelijk bouwen.

BMW

In de periode direct na de Tweede Wereldoorlog werd BMW gedwongen om alle aspecten van het bedrijf anders te benaderen. De eerste motorfiets die BMW na de oorlog op de markt bracht, de BMW R24, kwam pas in 1948 in München van de productielijn. De autoproductie startte pas in 1952 weer op en het verwachte succes bleef in de eerste jaren uit. Tijdens de jaarlijkse algemene aandeelhoudersvergadering van 1959 werd de verkoop van BMW aan Mercedes-Benz, die vrijwel rond was, op het laatste moment afgeblazen. Het herstructureringsplan dat onder leiding van grootaandeelhouder Herbert Quandt was ontwikkeld, was gebaseerd op de onafhankelijkheid van BMW AG, een nieuwe bedrijfsstructuur en nieuwe modellen. De doorbraak kwam met de BMW 1500, het eerste model van de 'Neue Klasse'. Binnen een paar jaar had BMW zich ontwikkeld van overnameprooi tot toonaangevende onderneming.

BMW

In het begin van de jaren zeventig kwam met de oliecrisis een abrupt einde aan de voorspoed en BMW zette alles op alles om sterker uit de strijd te komen. In München werd BMW's nieuwe kantorencomplex, de viercilinder, en het BMW Museum geopend. Ook nam BMW de nieuwe fabriek in Dingolfing in gebruik. De Serie werd de opvolger van de 'Neue Klasse'-modellen en vanaf 1975 trok de vraag naar nieuwe BMW's weer aan.

BMW

In de vroege jaren negentig stond het BMW management wederom voor een moeilijke keuze. In 1994 had BMW besloten de Engelse Rover Group over te nemen om met een breder modellengamma een grotere klantengroep te bedienen. De exercitie werd geen groot succes. In 2000 verkocht BMW het Engelse merk weer, maar behield wel het merk MINI. Ondertussen was BMW opnieuw gereorganiseerd en waren de naam en de merkrechten van Rolls-Royce Motor Cars aangekocht.

BMW

Net voor het uitbreken van de wereldwijde financiële crisis van 2008 had BMW met de bedrijfsstrategie 'Number ONE' richtlijnen neergelegd voor duurzame winstgevende groei en waardevermeerdering op de lange termijn.

BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW
 
Websitewww.bmw.nl
Deel via
 
 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!