1 maart 2016
 

Honda Civic

Honda toont voorbode nieuwe Civic

1 maart 2016 | De volgende generatie van de Civic vijfdeurs beleeft zijn wereld debuut als prototype op de autoshow van Genève 2016. Het design luidt een aanmerkelijke koerswijziging in ten opzichte van voorgaande versies van Honda's belangrijkste Europese model.

De volledig nieuwe Civic vijfdeurs  wordt 30 mm breder, 20 mm lager en 130 mm langer dan de huidige generatie. Nieuwe grotere en bredere wielen en banden zorgen voor een zelfverzekerde uitstraling, terwijl de lange wielbasis, korte overhang en ranke carrosserie het dynamische charisma van het silhouet versterken.

De neus van de auto laat door de korte overhang met grote luchtinlaten een scherpe en agressieve interpretatie zien van Honda's vormgeving. LED-koplampen en dagrijverlichting gaan vanaf de krachtig gevormde motorkap vloeiend over in de geprofileerde wielkasten.

Het ranke en achterwaarts dalende silhouet volgt de zijkant van de carrosserie met een karakterlijn waarin de handgrepen van de voor- en achterportieren zijn opgenomen, om tenslotte over te gaan in de markante C-vormige LED-achterlichten. Een tweede, lagere accentlijn start achter de voorwielen en loopt omhoog over de portieren tot aan de achterwielkasten en accentueert de dynamische voorwaarts gerichte uitstraling van de auto. Aan de achterzijde zijn in de bumper hoekige vouwlijnen en kanalen opgenomen die de agressieve styling van de rest van de auto onderstrepen.

Honda Civic

De volledig nieuwe Civic vijfdeurs biedt drie opties in de aandrijflijn: 1,0-liter en 1,5-liter VTEC TURBO benzinemotoren en een doorontwikkelde 1,6-liter i-DTEC dieselmotor.

De motoren hebben een gloednieuwe constructie en zijn voorzien van nieuw ontwikkelde turbosystemen, de benzinemotoren hebben variabele klepsturing voor verminderde wrijving. Een turbolader met een laag traagheidsmoment en hoge reactiesnelheid, in combinatie met directe inspuiting, probeert de optimale balans te bereiken tussen een hoog motorvermogen en koppel; hoger dan conventionele atmosferische motoren.

De doorontwikkelde versie van Honda's 1,6-liter i-DTEC dieselmotor zal verkrijgbaar zijn naast de twee benzinemotoren. Deze common-rail turbodiesel is voorzien van uitgebreide technologieën die wrijving reduceren, de uitstoot verbeteren en brandstofverbruik verlagen. De motor is voorzien van een kleine, uiterst efficiënte turbo, een lagedruk EGR-systeem (uitlaatgasrecirculatie) en high-swirl inlaatspruitstuk met hoge luchtstroom. Een nieuwe, ranke en lichtgewicht krukas en een geheel aluminium, open-deck, onder hogedruk gegoten motorblok maken de motor licht en garanderen toch een bijzonder hoge duurzaamheid.

Honda Civic
 
Websitewww.honda.nl
Deel via