29 februari 2016
Mercedes-Benz C-Klasse Cabrio

Mercedes-Benz C-Klasse Cabrio

Mercedes-Benz introduceert C-Klasse Cabriolet

29 februari 2016 | Mercedes-Benz introduceert de C-Klasse Cabriolet. Daarmee rondt het merk het aanbod van Cabriolets met een klassieke stoffen kap af. De Cabriolet wordt optioneel leverbaar met het automatische windschermsysteem AIRCAP en de hoofdruimteverwarming AIRSCARF. Motoren die qua vermogen variëren tussen 115 kW/156 pk en 270 kW/367 pk en een onderstel waarbij de nadruk op dynamiek ligt beloven sportieve rijeigenschappen. De C-Klasse Cabriolet wordt deze zomer leverbaar.

Met de kap dicht benadert het profiel van de tweedeurs Cabriolet dat van de C-Klasse Coupé, met nagenoeg identieke basisafmetingen, inclusief een markant front met diamond grille, high-performance led-koplampen, lange motorkap en hoge taillelijn. De langgerekte kap met glazen ruit gaat over in de opvallende achterzijde, die sportief oogt dankzij de brede schouderpartij en smalle led-achterlichten. Met een inhoud van 360 liter (285 met de kap open) is de bagageruimte groot voor een Cabriolet.

Een langgerekte dropping line op de flanken, die tot en met de wielkast loopt, geeft de Cabriolet zijn typische Mercedes-Benz uiterlijk. Om de sportieve aspiraties van de Cabriolet kracht bij te zetten is het onderstel met 15 millimeter verlaagd ten opzichte van de Limousine. Samen met de standaard 17 inch velgen onderstreept dat het sportieve karakter van de Cabriolet, die met een cw-waarde van 0,28 ook nog eens zeer aerodynamisch is.

Mercedes-Benz C-Klasse Cabrio

Bij geopende softtop wordt de harmonie tussen het exterieur en interieur duidelijk. Noemenswaardige details zijn onder meer de chromen sierlijst op de A-stijlen en voorruit, alsmede de sierlijst op de bovenkant van de portieren, die helemaal doorloopt tot aan het softtopcompartiment, die met een brede chromen sierlijst is afgewerkt.

De volautomatische, klassieke stoffen kap is standaard in zwart uitgevoerd of optioneel als meerlaagse stoffen akoestische kap, die de wind- en rijgeluiden beperkt, in de kleuren donkerbruin, donkerblauw, donkerrood of zwart leverbaar. De kap kan bij snelheden tot 50 km/h in minder dan 20 seconden worden geopend of gesloten. Na het openen vouwt hij stil en zorgvuldig in elkaar, en wordt hij opgeborgen in het speciale compartiment in de bagageruimte.

Het elektrische windschermsysteem AIRCAP is geïntegreerd in het dakframe en speciaal ontwikkeld voor Cabriolets van Mercedes-Benz. Het systeem is gekoppeld aan een elektrisch windscherm achter de achterzitplaaten, dat turbulentie in het interieur ook voor de achterpassagiers voorkomt via een druk op een toets. AIRCAP maakt deel uit van het cabriocomfortpakket, net als de hoofdruimteverwarming AIRSCARF voor de bestuurder en voorpassagier.

Mercedes-Benz C-Klasse Cabrio

Het onderstel van de Cabriolet, dat 15 millimeter lager is vergeleken met de sedan, krijgt standaard een stalen vering met selectief dempingssysteem. Een optioneel sportonderstel met een stijvere vering en demping, inclusief SPORT DYNAMIC STEERING, zorgt voor een dynamischer weggedrag.

De Cabriolet kan indien gewenst met de luchtvering AIRMATIC worden uitgevoerd. Deze beschikt over een elektronisch geregelde, continu verstelbare demping aan de voor- en achteras. Dit staat garant voor een hoge mate van afrolcomfort in elk seizoen.

DYNAMIC SELECT, standaard bij AIRMATIC en optioneel bij stalen vering, biedt de bestuurder keuze uit zijn gewenste instelling: sportief, comfortabel of zuinig.

Mercedes-Benz C-Klasse Cabrio

Er zijn zes benzinemotoren beschikbaar voor de Cabriolet. Qua vermogen loopt het aanbod uiteen van de 1,6-liter viercilinder in de C 180 met 115 kW/156 pk tot de 3,0-liter zescilindermotor in de Mercedes-AMG C 43 4MATIC Cabriolet (270 kW/367 pk). De C 200 is optioneel te bestellen met vierwielaandrijving 4MATIC.

De dieselmodellen worden aangedreven door een viercilindermotor met 125 kW/170 pk in de C 220 d of 150 kW/204 pk in de C 250 d en zijn voorzien van milieuvriendelijke SCR-technologie (Selective Catalytic Reduction).

De nieuwe 9G-TRONIC automatische transmissie kan aan alle motorvarianten gekoppeld worden.

Mercedes-Benz C-Klasse Cabrio

In een Cabriolet zorgt de afwezigheid van een dak vaak voor een verminderde carrosseriestijfheid. Dat gegeven namen de ontwerpers al mee in de ontwikkeling van de C-Klasse sedan. Daardoor konden ze de carrosserie aan de voorzijde en in de bodemplaat al aanpassen voor de speciale eisen aan de Cabriolet. Als gevolg daarvan claimt ook dit model een voorbeeldige stijfheid, die onder andere noodzakelijk is voor een hoge rijdynamiek.

De lichtgewichtconstructie van de Coupé met een hoog aandeel aluminium werd behouden. Zo zijn onder andere de spatschermen, motorkap en het kofferdeksel uit lichtmetaal vervaardigd. De Cabriolet voldoet niet alleen aan alle huidige nationale en internationale regelgevingen, maar ook aan alle standaards en de nog strengere, interne veiligheidsvereisten van Mercedes-Benz die zijn gebaseerd op praktijkongevallen.

Specifiek voor de Cabriolet is de bescherming bij het over de kop slaan. Dit systeem bestaat uit twee achter de achterzitplaatsen bevestigde, volledig verzonken en daardoor onzichtbare rolbeugels, die door middel van een pyrotechnische ontsteking uitschuiven wanneer de Cabriolet over de kop dreigt te slaan. Samen met de A-stijlen vormen de rolbeugels de overlevingsruimte van de inzittenden.

Mercedes-Benz C-Klasse Cabrio

De klimaatregeling is speciaal voor Cabriolets ontworpen en merkt wanneer er open of dicht gereden wordt. Met het dak gesloten functioneert het systeem op dezelfde wijze als bij de Coupé. Met de kap naar beneden past het systeem zichzelf aan door bijvoorbeeld warmere lucht op de handen van de bestuurder op het stuurwiel te blazen en de luchtrecirculatie uit te schakelen. Dankzij de speciale aanpassing voor open rijden merkt het systeem wanneer koeling of verwarming gewenst is, en reageert op de overgangsgebieden daar tussenin.

Net als andere modellen krijgt de nieuwe C-Klasse Cabriolet een pakket gratis standaardservices en Remote Online-services als onderdeel van 'Mercedes me connect'. De standaardservices omvatten het Mercedes-Benz noodoproepsysteem, Ongevalmanagement, Pechmanagement, Onderhoudsmanagement, Telediagnose en Voertuigdiagnose op afstand. De Remote Online-services (standaard bij COMAND Online en gratis tijdens de eerste drie jaar) bieden te allen tijde toegang tot voertuiginformatie, inclusief de status van de ruiten en portieren, de kilometrage, de bandendruk en andere diagnosedata. Tevens is er een voertuigtrackingfunctie en op afstand bedienbare ver-/ontgrendeling van de portieren.