24 februari 2016
Audi S4

Audi S4

Audi introduceert nieuwe S4

24 februari 2016 | Audi presenteert de nieuwe S4 Avant. De nieuwe 3.0 V6 turbomotor met een vermogen van 260 kW/354 pk zorgt voor een sprint van 0-100 in 4,7 seconden en een gemiddeld verbruik van 7,4 l/100 km (voorlopige waarden). De Audi S4 Avant wordt de komende zomer op de markt verwacht.

De nieuwe 3.0 TFSI motor vormt het hart van de nieuwe S4-modellen, bestaande uit een sedan en Avant (stationcar). De V6 combineert directe inspuiting met turbotechnologie. Het vermogen bedraagt 260 kW/354 pk en het koppel van 500 Nm is beschikbaar in het toerengebied van 1.370-4.500 tpm.

Audi S4

De nieuwe Audi S4 sprint in 4,7 seconden van 0-100 km/u (S4 Avant 4,9 seconden) en zijn gemiddelde verbruik volgens de NEDC (New European Driving Cycle) bedraagt minder dan 7,5 l/100 km (CO2: 175 g/km). De nieuwe S4-modellen beschikken standaard over een achttraps Tiptronic-transmissie. Als de bestuurder bij snelheden tussen 55 en 160 km/u het gaspedaal loslaat, schakelt de transmissie over op de efficiënte 'zeil'-modus.

De standaard Quattro permanente vierwielaandrijving draagt door de krachtoverbrenging, met een lichte nadruk op de achterwielen, sterk bij aan het sportieve weggedrag van de Audi S4 sedan en S4 Avant. Torque vectoring zorgt met subtiele remingrepen voor betere grip in snelle bochten. Het optionele sportdifferentieel verdeelt de aandrijfkracht over de achterwielen met het oog op maximale grip.

Audi S4

De nieuwe S4 sedan en S4 Avant hebben een vijflink vóór- én achterwielophanging. Een elektromechanisch bekrachtigde stuurinrichting is standaard. Optioneel is dynamic steering leverbaar. De overbrenging daarvan varieert met de snelheid.

Elke S4 heeft standaard 18-inch lichtmetalen velgen met 245/40-banden. Optioneel zijn 19-inch wielen van Audi Sport leverbaar. Vóór heeft de S4 inwendig geventileerde en radiaal doorboorde remschijven met een diameter van 350 mm. De remklauwen met zes zuigers zijn zwart (optie: rood met S-belettering).

Audi S4

Het standaard S sportonderstel verlaagt de carrosserie met 23 mm ten opzichte van de standaard Audi A4. Dit geldt ook voor het optionele sportonderstel met adaptieve schokdempers. Met Drive Select kan de bestuurder een eigen set-up kiezen. Op basis van de gekozen instelling verandert de respons van CDC (continuous damping control), de motor, de besturing, de transmissie en van het optionele sportdifferentieel.

Veel accenten zijn uitgevoerd in matgrijs en aluminium details zorgen voor extra designaccenten. In de achterbumper zijn een rooster, een aluminium diffuser en vier uitlaatpijpen geïntegreerd. Door een combinatie van materialen zijn de nieuwe S4-modellen stevig en toch licht. De nieuwe S4 Avant weegt bijvoorbeeld 1.675 kg; 75 kg minder dan zijn voorganger.

Audi S4

Optioneel zijn beide modellen leverbaar met S sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, instelbare lendensteun en massagefunctie. Standaard wordt elke S4 geleverd met bekleding in Alcantara/leder. Als optie is het leer in diamantpatroon gestikt, waarbij de stiksels zijn uitgevoerd in een contrasterende kleur. De kleur zwart overheerst in het interieur. Accenten van geborsteld aluminium zorgen voor een contrast.

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!