20 oktober 2001
BMW 7-Serie (2001 - 2008)

BMW 7-Serie (2001 - 2008)

De BMW 7-serie is geheel vernieuwd

20 oktober 2001 | De nieuwe BMW 7-serie is van voor tot achter volledig nieuw geconstrueerd. Niet alleen qua design, vooral ook technisch. Hij spiegelt zich volgens BMW niet aan zijn voorgangers of concurrentie maar moet maatstaven zetten. Het jongste topmodel van BMW biedt niet alleen meer comfort, veiligheid, rijplezier en prestaties - maar biedt dat alles bovendien in een volledig nieuwe vorm: ongecompliceerd, comfortabel en individueel.

Grootste vernieuwing in de nieuwe 7-serie is behalve het uiterlijk het iDrive-concept. Dit staat volgens BMW voor een systeem waarbij niet is gedacht hoe de auto werkt en hoe dat op de mens kan worden overgebracht, maar hoe de mens het wil en de auto zich daarbij kan aanpassen. De belangrijkste component van het iDrive bedienings- en display-concept in de nieuwe 7-serie is het Control Center. Dat bestaat uit de Controller op de tunnelconsole en het Control Display in het dashboard. De klant bepaalt zelf op wat voor manier hij wenst te rijden - en dat geldt ook voor de nieuwe stoelfamilie. Met name als hij of zij kiest voor de nieuwe, hightech 'Comfortzetel'. Eveneens nieuw is de parkeerrem. Deze omvat niet alleen de handremfunctie, maar voorkomt automatisch het wegrollen van de auto bij start/stop-verkeer en op hellingen. Andere innovaties, zijn bij voorbeeld de traploze portiervangers, die een portier in elke positie fixeren en daarmee parkeerschades voorkomen.

Centraal in de veelheid van technologische highlights in de nieuwe 7 serie staat de nieuwe generatie V8-motoren. Deze onderscheiden zich door de traploze variatie van praktisch alle relevante parameters, zoals kleptiming (dubbel VANOS), kleplichthoogte (VALVETRONIC) en - als wereldprimeur - de lengte van het inlaattraject. Met deze motorregeling zetten de BMW 8-cilinders nieuwe maatstaven: het verbruik is met zo'n 14 procent gereduceerd, terwijl het maximum vermogen met eveneens 14 procent is toegenomen. Er is keuze uit de 735i met een vermogen van 272 pk (200 kW) en een koppel van 360 Nm, en de 745i met 333 pk (245 kW) en 450 Nm. Bovendien onderbieden de nieuwe motoren ruimschoots de zeer strenge EU4-emissienormen, die pas vanaf 2005 van kracht worden.

BMW 7-Serie (2001 - 2008)

Het motorvermogen wordt op de wielen gezet via de standaard 6-traps automatische transmissie. De bediening van deze automaat gaat met behulp van 'Shift-by-Wire'-technologie. Daarbij kan de bestuurder kiezen tussen een nieuw vormgegeven keuzehendel aan de stuurkolom en Steptronic-toetsen op het stuurwiel. Met deze aandrijving zijn tot de verbeelding sprekende prestaties mogelijk. Zo kost de sprint van 0 naar 100 km/h 7,5 respectievelijk 6,3 s. De begrensde topsnelheid bedraagt in beide gevallen 250 km/h. Het gemiddelde (EU) brandstofverbruik is 10,7 respectievelijk 10,9 I/100 km.

Een andere primeur op het gebied van de ondersteltechniek is 'Dynamic Drive'. Dit maakt het voor het eerst mogelijk om het rijcomfort van een BMW 7-serie te combineren met de rijdynamiek van bijvoorbeeld een Z8. Terwijl het systeem met actieve stabilisatoren oneffenheden op rechte trajecten grotendeels wegfiltert, onderdrukt en reduceert het in bochten de overhelneiging van de auto en zorgt daarmee voor een grote wendbaarheid en absolute stabiliteit onder alle rijomstandigheden. Andere onderstelopties zijn de voor het eerst continu werkende Elektronische Demper Controle (EDC-K) en luchtvering met niveauregeling voor de achteras.