26 januari 2016
 

BMW 7-Serie

BMW maakt prijs 740e bekend

26 januari 2016 | BMW maakt de prijs van de 740e bekend. De 7-Serie met Plug-in Hybride-aandrijflijn is er als 740e en verlengde 740Le, beide met 15 procent bijtelling dankzij een CO2-emissiewaarde van 49 g/km. De 740Le is bovendien uit te rusten met BMW's intelligente xDrive vierwielaandrijving. De prijsstelling is als volgt: de 740e kost 93.500 euro, de 740Le 98.500 euro en tenslotte de 740Le xDrive 103.500 euro.

De BMW 7 Serie Plug-in Hybride-modellen beschikken over een hybride aandrijflijn bestaande uit een TwinPower Turbo 4-cilinder benzinemotor en een in de automatische 8-traps Steptronic transmissie geïntegreerde elektromotor. Het gecombineerde vermogen en koppel bedragen 240 kW / 326 pk en 500 Nm, terwijl het gemiddelde verbruik volgens de NEDC-norm op 2,1 tot 2,3 liter / 100 km uitkomt. De topsnelheid ligt op 240 km/h en de acceleratie van 0-100 km/h duurt 5,6 seconden (5,7 seconden voor de 740Le); het volledige overzicht van de technische gegevens komt in mei beschikbaar.

BMW 7-Serie

De energie voor de in de automatische 8-traps Steptronic transmissie geïntegreerde elektromotor wordt geleverd door een lithium-ion batterij met een netto capaciteit van 9,2 kWh die is ondergebracht onder de laadvloer van de bagageruimte. Deze hoogvolt-batterij kan op meerdere manieren worden opgeladen: via de standaard 230V stroomvoorziening thuis met een conventionele stekker, via een i-Wallbox of bij een van de bijna 18.000 publieke en semi-publieke laadpunten in Nederland met de standaard meegeleverde laadkabel. Bij gebruik van de stroomvoorziening thuis bedraagt de laadtijd minder dan vier uur en met de i-Wallbox een uur minder. Bovendien kan de gebruiker met de Remote app de laadstatus op elk gewenst moment opvragen.

BMW's eDrive biedt de bestuurder de keuze uit drie rijmodi:

  • In 'AUTO eDrive' (standaard ingeschakeld bij elke start) kiest het systeem zelf, afhankelijk van de actuele rijomstandigheden, de aandrijving: elektrisch, hybride of alleen de verbrandingsmotor.
  • In 'MAX eDrive' wordt alleen gebruik gemaakt van de elektrische aandrijving. De actieradius bedraagt volgens voorlopige gegevens maximaal 40 km (voor de 740Le xDrive 37 km) en de maximum snelheid is beperkt tot 140 km/h (i.c.m. optie 5DF – 'Active cruise control met Stop&Go functie' maximaal 120 km/h).
  • In 'SAVE BATTERY' wordt alleen gebruik gemaakt van de verbrandingsmotor. Het vermogen van de accu blijft constant en kan zo later tijdens de route worden benut, bijvoorbeeld tijdens rijden in de stad.
BMW 7-Serie

Daarnaast kan de bestuurder in elk van de drie eDrive-modi met de Driving Experience Control kiezen voor een rijkarakteristiek 'SPORT+', 'SPORT', 'COMFORT', 'COMFORT+', 'ECO PRO' of 'ADAPTIVE'. Bij de 740Le xDrive wordt -ongeacht welke modus is geselecteerd met de eDrive-bediening- de aandrijving permanent overgebracht naar de weg door BMW's intelligente vierwiel aandrijfsysteem 'BMW xDrive'.

De bagageruimte meet met de batterij onder de laadvloer met 420 liter (tegen 515 liter voor de reguliere BMW 7 Serie modellen). De standaarduitrusting is daarnaast uitgebreid met elektrische interieurvoorverwarming en -voorkoeling. De BMW 740e staat medio augustus in de showroom.