12 januari 2016
 

Audi h-tron

Audi toont h-tron Quattro Concept

12 januari 2016 | Audi toont de h-tron quattro concept tijdens de North American International Auto Show (NAIAS) in Detroit. Het studiemodel combineert efficiënte brandstofceltechnologie, met een vermogen tot 110 kW, met een krachtige batterij die tijdelijk 100 kW kan leveren. In ongeveer vier minuten is de auto weer volledig volgetankt en gereed voor een actieradius tot 600 kilometer. Daarnaast blikt de h-tron quattro concept alvast vooruit op de systemen voor autonoom rijden en parkeren die Audi in 2017 in de volgende generatie A8 introduceert.

De Audi h-tron quattro concept is nauwverwant aan de Audi e‑tron quattro concept. Allebei zijn ze gebaseerd op het tweede-generatie modulaire lengteplatform (MLB evo). Dit platform is erg flexibel, want ondanks hun verschillende technologieën is de bodemplaatsamenstelling voor beide auto's nagenoeg identiek.

Audi h-tron

De h-tron quattro concept herbergt de vijfde generatie brandstofceltechnologie van Audi en Volkswagen. Lichtere materialen beperken het gewicht en verbeteren tegelijkertijd de prestaties, reactiesnelheid, de levensduur en efficiency. Met een efficiencywaarde van meer dan 60 procent overtreft de brandstofcel nu welke verbrandingsmotor dan ook. Het pakket aan cellen bestaat uit 330 individuele elementen en is in de voorzijde van de auto geplaatst. Drie waterstoftanks bevinden zich onder het inzittendencompartiment of de bagageruimte, maar hebben geen negatieve invloed op het interieurontwerp. Bij een druk van 700 bar bevatten ze gezamenlijk voldoende waterstof voor een rijbereik tot 600 kilometer.

De brandstofcel met een vermogen tot 110 kW wordt ondersteund door een lithium-ion batterij. Dankzij zijn compacte formaat en gewicht onder de 60 kg past deze batterij eveneens onder het interieur voor een gunstig laag zwaartepunt. Hij levert tot 100 kW aan vermogen, voldoende voor een tijdelijke, krachtige versnelling. Wanneer de auto wordt afgeremd, slaat hij de remenergie op. Met 550 Newtonmeter aan systeemkoppel sprint de Audi h‑tron quattro concept in minder dan zeven seconden van 0 naar 100 km/u. Zijn top is begrensd op 200 km/u.

Audi h-tron

Het vermogen van de brandstofcel en hoogvoltage batterij drijft twee elektromotoren aan: één op de vooras met 90 kW, de andere met 140 kW op de achteras. Deze configuratie maakt het technische studiemodel tot een geëlektrificeerde quattro. Een slim aansturingssysteem verzorgt het samenspel tussen de twee elektromotoren.

Op basis van de New European Driving Cycle (NEDC) verbruikt de conceptauto ongeveer 1 kg waterstof per 100 km. Niet alleen rijdt de Audi h-tron quattro concept lokaal emissievrij, ook is hij wereldwijd emissievrij indien de waterstof die hij verbruikt op groene wijze is opgewekt. Audi doet dat zelf in de Audi e-gas-fabriek in het Noordduitse Werlte. 

Audi h-tron

Vandaag de dag worden rijassistentiesystemen normaliter aangestuurd via verschillende controlesystemen. In de toekomst implementeert Audi die functies in één centrale unit. Alle beschikbare sensorinformatie wordt verwerkt door één centraal rijassistentiesysteem, de zFAS. Die berekent in realtime een compleet beeld van de omgeving van de auto en maakt die informatie beschikbaar voor de assistentiesystemen en systemen voor autonoom rijden. Audi heeft op dit gebied al vele jaren toonaangevende ontwikkelingen gepresenteerd en in 2017 wordt die technologie voor het eerst in productie genomen. De directe aanleiding: de volgende generatie Audi A8.

Uiterlijk verenigt de vijfdeurs Audi h-tron quattro concept futuristische lijnen en een esthetisch design met aerodynamisch optimale proporties. Die eigenschappen vertalen zich in een robuuste auto met coupé-achtige lijnen. In het interieur biedt het model plaats aan vier personen en 500 liter aan bagage.

Audi h-tron Audi h-tron Audi h-tron
 
Websitewww.audi.nl
Deel via