11 januari 2016
Mercedes-Benz E-Klasse

Mercedes-Benz E-Klasse

Mercedes-Benz onthult nieuwe E-Klasse

11 januari 2016 | Mercedes-Benz onthult de nieuwe E-Klasse. De tiende generatie van deze zakenauto markeert de wereldpremière van tal van technische innovaties. Ze beloven comfortabeler en veiliger rijde. Daarnaast zorgen infotainment- en bedieningssystemen geheel vernieuwd. De nieuw ontwikkelde dieselmotor gecombineerd met de lichtgewicht constructie en record aerodynamicawaarden claimt zelfs nieuwe efficiëntiestandaards in deze klasse. Tegelijkertijd biedt het nieuwe, optionele meerkamer-luchtveringssysteem een hoge mate van rijcomfort en rijdynamiek. Later dit jaar wordt de E350e met hybride technologie leverbaar, die bij zakelijke inzet in de 15% bijtellingscategorie valt.

Ten opzichte van zijn voorganger is de wielbasis van de nieuwe E-Klasse met 65 mm gegroeid (2.939/2.874) en nam de lengte met 43 mm toe (4.923/4.880). In het design komen overduidelijke kenmerken van Mercedes-Benz' limousines terug. De langgerekte motorkap loopt over in een coupéachtig dak en vervolgens door in een brede schouderpartij en achterzijde. De carrosserie wordt gekenmerkt door korte overhangen, een lange wielbasis, grote wielen en forse flanken met eigen karakterlijnen.

Het interieur van de nieuwe E-Klasse vormt volgens de ontwerper een "samenspel van emotie en intelligentie". Tot de opties behoren twee brede hoge-resolutie display's, elk met een schermdiagonaal van 12,3 inch. Onder hun gezamenlijke glazen cover gaan de twee displays visueel samen in een widescreen cockpit die lijkt te zweven. Als centraal element in het interieur benadrukken ze het horizontale interieurdesign. Als combi-instrument ("klokken") bevat de widescreen cockpit een groot display met virtuele klokken in het directe blikveld van de bestuurder en een centraal display boven de middenconsole. De bestuurder kan kiezen uit drie stijlen voor het widescreen combi-instrument: ‘Classic', ‘Sport' en ‘Progressive'.

Mercedes-Benz E-Klasse

Daarnaast debuteren aanraakgevoelige touch controls op het stuurwiel. Net als bij een smartphone reageren ze op horizontale en verticale gebaren. Daarmee kan de bestuurder het complete infotainmentsysteem bedienen via vingerbewegingen, zonder zijn handen van het stuur te halen.

Een nieuwe voorziening in dit segment is een warmtecomfortpakket inclusief verwarmde armleuningen in de portieren en verwarmde middenarmsteun voor. De achterbank in de nieuwe E-Klasse sedan is standaard leverbaar met driedelige rugleuning met 40/20/40 verdeling. De middenarmsteun achter bevat een opbergvak en twee uitklapbare bekerhouders. Tevens is optioneel een tablethouder voor de achterpassagiers leverbaar.

Bij de introductie van de nieuwe E-Klasse is er keuze uit drie motoren: de E200 met een viercilinder benzinemotor, de E220d met een compleet nieuwe viercilinder dieselmotor en de E350d met een zescilinder dieselmotor. De E220d valt bij zakelijke inzet in de 21%-bijtellingscategorie.

Mercedes-Benz E-Klasse

Aanvullende modelvarianten worden na de marktintroductie, in de loop van 2016, toegevoegd, inclusief de E350e met hybride technologie. De PLUG-IN HYBRID voorziet in zo'n 30 kilometer puur elektrisch en daarmee lokaal emissievrij rijden. Zijn viercilinder benzinemotor levert samen met de elektromotor een systeemvermogen van 205 kW/279 pk en een systeemkoppel van 600 Nm. De krachtigste dieselvariant, de E350d, krijgt een zescilindermotor met SCR-uitlaatgastechnologie, een vermogen van 190 kW/258 pk en een maximumkoppel van 620 Nm. Een andere versie die later wordt toegevoegd is de E400 4MATIC, waarvan de zescilinder benzinemotor goed is voor een vermogen van 245 kW/333 pk en een maximumkoppel van 480 Nm.

Extra uitvoeringen voltooien het aanbod later, waaronder de E200d met een nieuwe viercilinderdiesel met 110 kW/150 pk. De serie benzinemotoren zal bestaan uit viercilinders met vermogens variërend van 135 tot 180 kW (183 tot 245 pk) plus een zescilinderversie met 245 kW/333 pk. Alle motoren voor de nieuwe E-Klasse beschikken over het ECO start-stopsysteem. De benzinemotoren voldoen aan de EU6-emissienorm, terwijl de nieuwe OM 654 viercilinder dieselmotor al voorbereid is op de toekomstige RDE-eisen.

De nieuwe viercilinder dieselmotor markeert de geboorte van een nieuwe motorenfamilie van Mercedes-Benz. Bovendien is hij korter en compacter dan zijn voorganger dankzij de kleinere ruimte tussen de cilinders (90 i.p.v. 94 mm). Ondanks een kleinere cilinderinhoud, die tot zo'n 2 liter is teruggebracht, heeft de nieuwe dieselunit een vermogen van 143 kW/195 pk en, wanneer gemonteerd in de E220d, een NEDC gecombineerd verbruik van 3,9 l/100 km. Dat komt overeen met een CO2-emissie van 102 g/100 km. In zijn basisvorm beschikt hij over enkelfase turbolading en variabele turbinegeometrie. Zowel de cilinderkop als de krukkast is uit aluminium vervaardigd. De E-Klasse is standaard uitgerust met de nieuwe 9G-TRONIC negentraps automatische transmissie.

Mercedes-Benz E-Klasse

Standaard is de sedan uitgerust met stalen vering. Drie DIRECT CONTROL-onderstellen met selectief dempingssysteem zijn leverbaar in combinatie met dit onderstel:

  1. Comfortonderstel
  2. Comfortabel Avantgarde-onderstel met een sportiever karakter en 15 mm verlaagd.
  3. Sportonderstel met adaptief verstelbare demping en 15 mm verlaagd, dat het klassieke sportonderstel vervangt.

Als alternatief kan de nieuwe E-Klasse worden uitgerust met een meerkamer-luchtveringssysteem rondom. De voordelen van dit systeem: drie kamers van verschillende afmetingen in de veerpoten van de achteras en twee in de veerpoten van de vooras maken het mogelijk om in drie fasen te regelen hoe stijf de vering is. Verder beschikt het meerkamer-luchtveringssysteem AIR BODY CONTROL rondom over niveauregeling voor een beter rijcomfort, zelfs als de auto beladen is. Het systeem regelt automatisch het voertuigniveau, afhankelijk van de snelheid, en beperkt het verbruik op de snelweg door de auto bijvoorbeeld te verlagen. Bij het rijden op slecht wegdek of op een oprit kan de bodemspeling met een druk op een knop worden vergroot.

Een DYNAMIC SELECT-schakelaar in de cockpit biedt de bestuurder daarnaast de mogelijkheid om te kiezen uit één van de vier AIR BODY CONTROL-standen: ‘Comfort', ‘ECO', ‘Sport' en ‘Sport+'. De extra ‘Individual' stand stelt bestuurders in staat de auto op hun eigen voorkeuren af te stemmen.

Mercedes-Benz E-Klasse

Mercedes-Benz' nieuwe assistentie- en veiligheidssystemen garanderen de veiligheid. De standaard actieve remassistent is in staat de bestuurder te waarschuwen voor een dreigende botsing, zorgt bij een noodstop voor de juiste hoeveelheid remkrachtondersteuning en remt, indien nodig, automatisch af. Naast langzaam rijdende, afremmende of stilstaande auto's detecteert het systeem ook voetgangers die het risicogebied vóór de auto kruisen. Eveneens standaard is de ATTENTION ASSIST met instelbare gevoeligheid, die de bestuurder kan waarschuwen voor onoplettendheid en vermoeidheid. De zijwindassistent helpt de bestuurder de effecten van sterke zijwind te corrigeren, om te voorkomen dat de auto te ver uit koers raakt.

DRIVE PILOT markeert de volgende stap van Mercedes-Benz op weg naar autonoom rijden. De afstand pilot DISTRONIC kan op snelwegen en provinciale wegen niet alleen automatisch de juiste afstand aanhouden tot voorliggers, maar deze ook tot een snelheid van 210 km/h volgen. Dit kan de bestuurder ontlasten, omdat hij bij normaal rijden niet hoeft af te remmen of gas te geven. Daarnaast krijgt de bestuurder volop ondersteuning van de stuur pilot; zelfs in gematigde bochten. Nog een bijzondere voorziening bij snelheden tot 130 km/h is het feit dat het systeem actief kan blijven ingrijpen door acht te slaan op auto's in de directe nabijheid en parallelle structuren, zelfs wanneer wegmarkeringen onduidelijk zijn of geheel ontbreken, zoals bij wegwerkzaamheden. Een voorziening die de bestuurder ontlast is de uitgebreidere herstartfunctie, die automatisch starten van de auto binnen 30 seconden na een door de afstand pilot DISTRONIC uitgevoerde stop op snelwegen of vergelijkbare wegen mogelijk maakt.

Andere nieuwe ontwikkelingen die stress verminderen: in combinatie met COMAND Online kan de instelbare snelheidslimiet pilot de snelheid van de auto autonoom aanpassen als reactie op door de camera gesignaleerde snelheidslimieten of snelheidslimieten die in het navigatiesysteem zijn ingevoerd. Tot de DRIVE PILOT-innovaties behoort voor het eerst ook een actieve rijbaanwisselassistent. Dit radar- en cameragestuurde assistentiesysteem helpt de bestuurder bij het wisselen van rijbaan op meerbaanswegen en kan de auto naar de door de bestuurder aangegeven baan sturen, bijvoorbeeld om in te halen. Wanneer de bestuurder gedurende minimaal 2 seconden zijn richtingaanwijzer aan heeft, ondersteunt de actieve rijbaanwisselassistent bij het sturen naar de naastgelegen rijbaan indien deze vrij is.

Mercedes-Benz E-Klasse

Actieve remassistent met kruispuntfunctie: ten opzichte van de standaarduitvoering heeft dit systeem grotere snelheidsmarges ten opzichte van auto's en voetgangers. Daarnaast kan het kruisend verkeer ‘zien' op kruispunten en, wanneer de bestuurder niet reageert, autonoom de remmen bedienen. Voor het eerst bespeurt het systeem ook gevaarlijke situaties aan het eind van een file wanneer er geen ruimte is om uit te wijken, om in die situaties de remmen al veel eerder te activeren. Daardoor is het mogelijk om aanrijdingen bij snelheden tot 100 km/h geheel te voorkomen of de impact ervan bij snelheden daarboven aanzienlijk te beperken.

Uitwijk-stuurassistent: dit eveneens nieuwe systeem vult de voetgangersherkenningsfunctie van de actieve remassistent aan. Wanneer de bestuurder in een gevaarlijke situatie bewust of instinctief een uitwijkmanoeuvre inzet, kan deze functie helpen door een precies berekende hoeveelheid stuurkoppel toe te voegen om de beweging van het stuurwiel te ondersteunen. Dit helpt de bestuurder de voetganger op een gecontroleerde wijze te vermijden en tegelijkertijd de rechtuitstabiliteit te bewaken, zodat de situatie veilig wordt afgehandeld.

PRE-SAFE Impulse Side: dit systeem maakt eveneens deel uit van het rijassistentiepakket plus. Wanneer een onvermijdelijke aanrijding van opzij wordt geregistreerd, haalt het systeem de bestuurder of voorpassagier uit voorzorg weg uit de impactzone. Het systeem doet dat door een luchtkamer in de zijkanten van de voorstoelleuningen aan de kant van de naderende impact razendsnel te vullen. Daardoor wordt de afstand tot de voorportieren vergroot en worden tegelijkertijd de krachten op de inzittenden beperkt.

Mercedes-Benz E-Klasse

Met de Remote Park Pilot kan de auto op afstand in en uit garages en parkeervakken worden gemanoeuvreerd met behulp van een smartphone-app. Daardoor kunnen de passagiers gemakkelijker in- en uitstappen wanneer bijvoorbeeld de ruimte erg krap is.

Car-to-X Communication: in 2013 was Mercedes-Benz de eerste autofabrikant die car-to-car netwerken breedschalig introduceerde voor montage achteraf. Dit wordt nu gevolgd door de volgende logische stap in de vorm van 's werelds eerste volledig geïntegreerde Car-to-X oplossing die in serieproductie gaat. De door de mobiele telefonie ondersteunde uitwisseling van informatie met andere auto's biedt de bestuurder bijvoorbeeld de mogelijkheid om ver van tevoren ‘om de hoek' of ‘door obstakels heen' te kijken. Dat betekent dat de bestuurder eerder dan voorheen gewaarschuwd wordt voor dreigend gevaar. Voorbeelden zijn een auto met pech langs de weg of zware regenval of ijzel op de weg vóór de auto. In dit geval acteert de nieuwe E-Klasse zowel als ontvanger als zender, aangezien waarschuwingsberichten automatisch worden geïnitieerd door de status van auto's of handmatige berichten van bestuurders te evalueren.

De digitale voertuigsleutel maakt gebruik van Near Field Communication-technologie en verandert de smartphone van de bestuurder in een autosleutel.

Mercedes-Benz E-Klasse

Een compleet nieuwe infotainmentgeneratie debuteert in de E-Klasse met COMAND Online. Tot de kenmerken behoren naast het dubbele display de standaard aanraakgevoelige touch control-toetsen op het stuurwiel en het nieuwe, intelligente grafische ontwerp van de multifunctionele telefonie. Met dit systeem kunnen mobiele telefoons worden opgeladen en verbonden met de buitenantenne van de auto, zonder kabels of een telefoonhouder. Het draadloze, inductieve oplaadsysteem werkt voor alle mobiele apparaten die ofwel de Qi-standaard ondersteunen danwel naar die standaard kunnen worden opgewaardeerd. Het oplaadvlak, dat is geïntegreerd in het opbergvak in de middenconsole, is geschikt voor mobiele telefoons met een schermdiagonaal tot 15,2 cm (6 inch). Wanneer het NFC-embleem wordt aangeraakt, verbindt het systeem de mobiele telefoon met de headunit en de buitenantenne via Near Field Communication (NFC). Oproepen worden vervolgens automatisch gekoppeld aan het Bluetooth-handsfreesysteem.

Aerodynamica is één van de belangrijkste factoren voor de efficiëntie van de nieuwe E-Klasse met een luchtweerstandswaarde (cw) van 0,23. Om dit te realiseren moesten de aerodynamica-experts tal van details optimaliseren en nieuwe ideeën doorvoeren. Het grillejaloeziesysteem AIRPANEL Advanced bijvoorbeeld, dat voor de meeste motoren in de uitrustingslijn EXCLUSIVE en in de standaarduitvoering leverbaar is, opent de grille door middel van verstelbare lamellen wanneer extra koeling gewenst is. Daarvoor beschikt het systeem over een tweede afsluiter in de luchtinlaat onder de kentekenplaat om de totale prestaties verder te verbeteren. Bovendien minimaliseert de aerodynamica windgeluiden om ervoor te zorgen dat de nieuwe E-Klasse stiller is dan voorheen.

De prijzen van de E200, de bijtellingsvriendelijke E220d en de E350d worden op 18 januari bekendgemaakt, waarna de E-Klasse direct te bestellen is. De prijzen van de plug-in hybride E350e worden later dit jaar vrijgegeven.