16 december 2015
Mercedes-Benz SLC

Mercedes-Benz SLC

Mercedes-Benz SLK wordt SLC

16 december 2015 | In maart 2016, exact twintig jaar na de introductie van zijn segment, krijgt de allereerste compacte roadster een nieuwe naam. De Mercedes-benz SLK is voortaan bekend als SLC. De naamsverandering onderschrijft de traditioneel nauwe band met de C-Klasse, waarmee de roadster veel van zijn techniek deelt. Nieuw zijn het sportieve topmodel Mercedes-AMG SLC 43 en het instapmodel SLC 180. Optisch zijn de standaard diamond grille en het optionele led-Intelligent Light System bijzonder in het oog springend. Prijzen worden medio januari 2016 bekendgemaakt.

De Mercedes-Benz SLC heeft een lange voorgeschiedenis. Zijn voorganger, de SLK die in 1996 werd geïntroduceerd, was wereldwijd geliefd en vond zo'n 670.000 eigenaren. Het nieuwe model, met een aanbod dat uiteenloopt van de SLC 180 tot aan de sportieve AMG SLC 43, heeft alles in zich om een vervolg te geven aan dat verhaal. De SLC 200 en SLC 43 krijgen standaard de sportief-comfortabele 9G-TRONIC automatische transmissie, terwijl die optioneel leverbaar is voor de nieuwe 115 kW/156 pk sterke SLC 180.

Als onderdeel van de modelvernieuwing hebben de designers van Mercedes-Benz de sportieve aanblik van de roadster aangescherpt. Aan de voorzijde valt met name de steile grille op, die de motorkap nog langer doet lijken. Alle SLC-modellen hebben standaard een diamond grille.

Mercedes-Benz SLC

Met DYNAMIC SELECT kan de voertuigkarakteristiek met een druk op de knop ogenblikkelijk worden aangepast, waarbij het systeem de motor, transmissie, besturing en het onderstel instelt op basis van de voorkeur van de bestuurder.

Het nieuwe instapmodel is de SLC 180 met een vermogen van 115 kW/156 pk. Hij heeft een NEDC gecombineerd verbruik van 5,6 l/100 km en een CO2-uitstoot van 127 g/km. Daarboven staan de SLC 200 met een vermogen van 135 kW/184 pk en 1.991 cc viercilindermotor.

Driving Performance is wat het merk AMG belooft, en de Mercedes-AMG SLC 43 blijft trouw aan die gedachte. Het nieuwe model combineert een 270 kW/367 pk en 520 Nm sterke 3,0-liter V6-biturbomotor met een aangepaste versie van het AMG-sportonderstel dat vergelijkbaar is met dat van de Mercedes-AMG SLK 55. Die combinatie komt terug in de sportieve prestatiecijfers, met een 0-100 km/h acceleratie in 4,7 seconden bij de SLC 43.

Mercedes-Benz SLC

De SLC 180 wordt standaard uitgerust met een handgeschakelde zesversnellingsbak. De sportief-comfortabele 9G-TRONIC automatische transmissie is als optie leverbaar voor dit model en standaard bij de SLC 300 en SLC 43.

Met DYNAMIC SELECT kan de voertuigkarakteristiek met een druk op de knop direct worden gewijzigd. Het systeem past daarbij de motor, transmissie, besturing en het onderstel aan. De vijf rijprogramma's zijn te kiezen via de DYNAMIC SELECT-knop in het bovenste deel van de middenconsole. Het gekozen rijprogramma wordt weergegeven in het multifunctionele kleurendisplay en verschijnt ook als pop-up bericht in het head-up display. In de SLC 180 en SLC 200 met 9G-TRONIC is de rijprogrammakeuze een optie. De SLC 43 heeft standaard een AMG-sportuitlaat die gebruikmaakt van twee verstelbare uitlaatkleppen om de klank aan te passen aan het via DYNAMIC SELECT gekozen rijprogramma.

Klanten die voor het Dynamic Handling Package (optie) kiezen – met een 10 mm verlaagd onderstel, adaptief dempingssysteem, DYNAMIC STEERING en ESP dynamische bochtenassistent kunnen DYNAMIC SELECT ook gebruiken om de dempingskracht te selecteren in de standen ‘Comfort', ‘Sport' en ‘Sport+'. Hierbij wordt de mate van demping voor elk afzonderlijk wiel automatisch en continu aangepast aan de rijsituatie.

Mercedes-Benz SLC

Met de sportuitlaat kan de geluidservaring worden versterkt, waarbij de akoestiek kan worden aangepast via een geïntegreerde uitlaatklep in samenwerking met de rijprogramma's van DYNAMIC SELECT. De SLC 300 is standaard voorzien van de sportuitlaat; bij de SLC 200 is deze in combinatie met 9G-TRONIC en AMG Line/sportpakket leverbaar.

Een nieuwe voorziening voor de SLC is de standaard Active Brake Assist, in andere modellen beter bekend als COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS. Naast radargestuurde afstandswaarschuwing en remkrachtondersteuning via de ADAPTIVE BRAKE, is deze Active Brake Assist in staat autonoom af te remmen om het risico op een kop-staartbotsing te beperken. Wanneer de bestuurder bij botsingsgevaar niet reageert, ondanks een waarschuwingslampje in het combi-instrument en een geluidssignaal, voert het systeem automatisch een remingreep uit. Daarmee wordt de snelheid aanzienlijk verminderd. Bij relatief lage snelheden volstaat deze ingreep om een kop-staartbotsing met langzamer rijdende, afremmende of stilstaande auto's te voorkomen. De dodehoekassistent en spoorassistent blijven eveneens leverbaar.

Voor optimaal zicht op snel- en provinciale wegen, bij het afslaan en in bochten past het optionele led-Intelligent Light System zich automatisch aan alle licht- en rijomstandigheden aan. De led-techniek gebruikt weinig energie, heeft een lange levensduur en zorgt voor een prettig wit licht dat de intensiteit van daglicht benadert. Tot de vijf functies van het led-Intelligent Light System behoren een snelwegverlichting, afslagverlichting, actieve cameragestuurde bochtenverlichting, rotondeverlichting en uitgebreid mistlicht.

Mercedes-Benz SLC

De adaptieve grootlichtassistent plus is eveneens beschikbaar, voor continu gebruik van het grootlicht zonder het tegemoetkomend verkeer te verblinden. Wanneer het grootlicht wordt ingeschakeld, kiest het systeem altijd een zo optimaal mogelijk lichtbereik. De bestuurder kan zich op het verkeer concentreren en hoeft niet continu tussen grootlicht en dimlicht te schakelen. Via een camera achter de voorruit detecteert de adaptieve grootlichtassistent plus andere licht verspreidende weggebruikers, bijvoorbeeld tegen- of voorliggers, en past de koplampen automatisch aan de nieuwe verkeerssituatie aan. Een mechanisme in de koplampunit maskeert een deel van de lichtbundel van de led-koplampen waarin zich andere voertuigen bevinden, om te voorkomen dat ze verblind worden. De bestuurder kan daardoor altijd het grootlicht aan laten staan en het optimale bereik benutten, zonder andere weggebruikers in gevaar te brengen. Deze functie is actief bij snelheden boven 30 km/h in het donker op wegen zonder straatverlichting.

De verkeersbordenassistent is leverbaar in combinatie met COMAND Online. Het systeem kan snelheidslimietborden herkennen, evenals eenrichtingverkeersborden en inhaalverbodsborden, en laat de bestuurder zien waar dergelijke situaties beginnen en eindigen. Wanneer tegen het verkeer in wordt gereden bij eenrichtingsverkeer, wordt, bij herkenning van het betreffende verkeersbord, een optisch en akoestisch waarschuwingssignaal afgegeven.

Wanneer er niemand op de passgiersstoel zit of een kinderzitje wordt gedetecteerd, wordt de passagiersairbag voortaan automatisch uitgeschakeld. Dit voorkomt dat kleine kinderen gewond raken wanneer de passagiersairbag wordt geactiveerd. De betrouwbare herkenningsfunctie maakt gebruik van een druksensor.

Mercedes-Benz SLC

Achteruit inparkeren en manoeuvreren kan aanzienlijk veiliger en eenvoudiger worden gemaakt met de optionele achteruitrijcamera. Deze wordt automatisch ingeschakeld wanneer de achteruitversnelling wordt ingelegd en maakt gebruik van het display van de headunit om de bestuurder het gebied achter de auto te laten zien met behulp van dynamische hulplijnen. Optioneel kan de parkeerassistent PARKTRONIC inclusief parkeergeleiding het vinden van een parkeerplek en inparkeren in lengterichting gemakkelijker maken.

Het variodak van de SLC combineert open rijplezier met comfort bij slecht weer. Het bedienen van het elektrohydraulische dak is nu gemakkelijker. Wanneer tijdens het openen of sluiten van het dak de auto vanwege de verkeerssituatie door moet rijden, kan het proces tot een snelheid van ongeveer 40 km/h worden voltooid. Nog zo'n nieuwe voorziening is de automatische bagageruimteafscheiding (in combinatie met de optie comfortbediening variodak en KEYLESS GO): wanneer de afscheiding zich in de bovenste positie bevindt voor extra bagageruimte, beweegt hij automatisch naar beneden wanneer het dak geopend is. Als hiervoor niet genoeg ruimte is, omdat de bagageruimte vol met bagage ligt, gaat het dak niet open en verschijnt het bericht ‘Close boot separator' in het combi-instrument.

Zelfs met de kap open biedt de SLC een aangenaam interieurklimaat. Daarvoor zorgen de stoelverwarming en de AIRSCARF hoofdruimteverwarming voor de bestuurder en passagier. Het kleine zijruitje achter het portier kan nu afzonderlijk worden gesloten wanneer de kap open is, om windgeluiden te beperken.

Mercedes-Benz SLC

Een voorziening die exclusief voorbehouden blijft aan de SLC is het panoramavariodak met MAGIC SKY CONTROL. Dit glazen dak is met een druk op de knop lichter of donkerder te maken. Dat betekent dat het te allen tijde een open-air gevoel verschaft, maar desgewenst een prettige bescherming tegen de zon biedt.

Het AUDIO 20 CD entertainmentsysteem is eveneens opgewaardeerd. Het heeft nu een groter display (17,8 cm/7 inch) en kan worden gecombineerd met het Garmin MAP PILOT navigatiesysteem; de navigatiegegevens worden ingegeven via een