15 december 2015
Mercedes-Benz S-Klasse Cabrio

Mercedes-Benz S-Klasse Cabrio

Mercedes-AMG introduceert S65 Cabriolet

15 december 2015 | De Mercedes-Benz S-Klasse Cabriolet wordt ook leverbaar als S65 AMG. Een vermogen van 463 kW/630 pk, 1.000 Newtonmeter aan koppel, een sportonderstel op basis van AIRMATIC en een rijke uitrusting benadrukken de uitzonderlijke status van het nieuwe topmodel binnen de S-klasse familie van Mercedes-AMG. Plezier is gewaarborgd dankzij het automatisch windschermsysteem AIRCAP, de AIRSCARF hoofdruimteverwarming, verwarmde armsteunen en intelligente klimaatregeling. De drielaagse, akoestische stoffen kap is beschikbaar in vier kleuren en heeft in het interieur een interieurhemel van nappaleder en microvezel DINAMICA.

Het piekvermogen van 463 kW/630 pk en het maximumkoppel van 1.000 Nm staan borg voor moeiteloze prestaties. De Mercedes-AMG S 65 Cabriolet sprint in 4,1 seconden van 0 naar 100 km/h, de elektronisch begrensde topsnelheid bedraagt 250 km/h. Het AMG Driver's Package voorziet in een uitbreiding van de topsnelheid naar 300 km/h (eveneens elektronisch begrensd). Het gecombineerd NEDC brandstofverbruik bedraagt 12,0 liter op 100 km (CO2: 272 g/km).

De exclusieve carbon/aluminium motorafdekking hint optisch al naar de kracht van de V12-motor, die vanaf 2016 handmatig wordt vervaardigd in de nieuwe AMG-motorenfabriek in Mannheim. De indeling van de fabriek past logistiek en ergonomisch perfect bij de ‘One Man, One Engine'-filosofie van AMG. Dat betekent dat net als bij de hoofdvestiging van AMG in Affalterbach (productie V8-motoren) en de AMG-motorenfabriek in Kölleda/Thüringen (viercilindermotoren) elke motor in Mannheim door één enkele monteur geheel met de hand wordt vervaardigd. Een plaquette op de motor met daarop de handtekening van de monteur is het persoonlijke bewijs van perfectie en kwaliteit.

Mercedes-Benz S-Klasse Cabrio

De AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC automatische transmissie dirigeert het vermogen naar de achteras. Deze automaat biedt een keuze uit drie verschillende rijprogramma's: Controlled Efficiency (C), Sport (S) en Manual (M). Sport en Manual benadrukken de dynamiek van de auto door de korte en precieze onderbreking van de ontsteking en inspuiting bij opschakelen onder vollast. Het ECO start-stopsysteem wordt geactiveerd in het C-rijprogramma.

De Mercedes-AMG S 65 Cabriolet onderscheidt zich tevens door zijnbelijning. V12-specifieke kenmerken zijn onder andere de talrijke designelementen in hoogglanzend chroom vóór, opzij en achter, die met name tot hun recht komen tegen een donkere lakkleur. De grote Mercedes-Benz ster in de grille, de twin-bladegrille, alle luchtinlaatroosters, de sierlijst van de A-wing, de zijdelingse flics (windgeleiders) en de frontsplitter zijn eveneens in hoogglanzend chroom uitgevoerd. De frontsplitter beperkt de opwaartse druk op de voorzijde, terwijl de opening boven de splitter een efficiënte luchtstroom waarborgt naar de oliekoeler die zich daarachter bevindt.

Aan de zijkant valt het oog direct op het opschrift ‘V12BITURBO' op de flanken en op de hoogglanzend verchroomde accenten in de dorpelverbreders. Die accenten passen bij de keramisch hoogglanzend gepolijste multispaaks gesmede velgen. Hun grote maatvoering van 8,5 J x 20 met banden 255/40 ZR20 vóór en 9,5 J x 20 285/35 ZR20 achter, zetten de atletische verschijning van het model extra aan. 

Mercedes-Benz S-Klasse Cabrio

In gesloten toestand heeft de meerlaagse, akoestische softtop de contouren van een coupé. De stoffen softtop is beschikbaar in de kleuren zwart, donkerblauw, beige en donkerrood. Hij kan rijdend tot 50 km/h elektrohydraulisch worden geopend en gesloten. Die procedure vergt ongeveer 17 seconden. De kap wordt opgevouwen boven de zich automatisch uitklappende bagageruimteafscheiding. Deze constructie voorkomt dat er extra sloten nodig zijn op de kap, en dat strookt met de hoge designkwaliteit van de S 65 Cabriolet. 

Ook de achterzijde onderscheidt zich: de twee dubbele uitlaatsierstukken van de AMG-sportuitlaat in V12-design zijn volledig verchroomd en zijn naadloos in de achterbumper geïntegreerd. Boven het markante inzetstuk in diffusorlook, uitgevoerd in hoogglanzend zwart, vormt het sierelement een effectief contrast. Het laat het design van de A-wing in de voorbumper ook achter terugkomen in hoogglanzend chroom.

De carrosserie van de nieuwe S 65 Cabriolet heeft hetzelfde niveau aan torsiestijfheid als de Coupé. Tegelijkertijd beperken de ‘huid' en de voor- en achterzijde uit aluminium evenals het gebruik van magnesium het carrosseriegewicht tot dat van de huidige S 65 Coupé. De achterwand achter de achterzitplaatsen draagt daar ook aan bij. Het dient ter vergroting van de carrosseriestijfheid, maar bespaart tegelijkertijd gewicht als steunpunt voor de pyrotechnisch geactiveerde rolbeugels.

Mercedes-Benz S-Klasse Cabrio

Het karakter van het twaalfcilindermodel komt ook in het interieur tot zijn recht. De S 65 Cabriolet verwelkomt zijn passagiers in een luxe ambiance. De sportstoelen in designo nappaleder Exclusief vormen een opvallend element met hun modelspecifieke ruitdessin. Daar waar zich siernaden bevinden, is het nappaleder niet geperforeerd. Elektrische verstelling, een memoryfunctie en stoelventilatie/-verwarming zijn standaard. Sterk gecontoureerde zittingen en rugleuningen verbeteren de zijdelingse ondersteuning in scherpe bochten.

Maximaal klimaatcomfort wordt in de S 65 Cabriolet gegarandeerd door het automatisch windschermsysteem AIRCAP, de hoofdruimteverwarming AIRSCARF, verwarmde armsteunen, stoelverwarming (ook achter) en intelligente klimaatregeling. In tegenstelling tot conventionele systemen wordt de klimaatregeling volledig automatisch gestuurd. Dat betekent dat de bestuurder geen stand voor een open of gesloten kap hoeft te kiezen, of voor deze condities een temperatuur hoeft in te stellen.

Een AMG-element is het AMG-combi-instrument. Informatie over het motortoerental, de snelheid en tal van andere zaken wordt weergegeven op twee animated ronde klokken in het 32,2 cm TFT-kleurendisplay met hoge resolutie. De typografie, de naalden in rood/zilver, de snelheidsmeter die tot 360 km/h doorloopt en het opschrift ‘V12 BITURBO' in de toerenteller hebben de bekende AMG-look. Wanneer het portier van de bestuurder wordt geopend, verschijnt een AMG-opstartscherm in het rechter display, terwijl een animated Mercedes-AMG S 65 Cabriolet in het combi-instrument opduikt.

Mercedes-Benz S-Klasse Cabrio

De Mercedes-AMG S65 Cabriolet is standaard uitgerust met een lithium-ion-accu. Deze technologie biedt tal van voordelen ten opzichte van een conventionele accu. Met een vermogen van 78 Ah vervangt de lithium-ion-accu zowel de accu voor de startmotor als de back-up accu, wat leidt tot een gewichtsbesparing van meer dan 20 kg.

Het op AIRMATIC gebaseerde sportonderstel zorgt voor een bijzondere rijervaring. Het heeft AMG-specifieke kinematica, aanzienlijk stijvere elastokinematica en nieuwe parametrering van de traploze dempingsregeling. De bestuurder profiteert van directere reacties en snellere handlingreacties bij een meer dynamische rijstijl. De dempingseigenschappen kunnen in twee standen worden ingesteld: een comfortabele stand voor lange afstanden of een sportieve, stijve set-up.

Het onderstel gaat samen met de elektromechanische, snelheidsafhankelijke sportparameterstuurbekrachtiging met een constante, directe overbrenging van 13,5:1. Die optimaliseert de handling en wendbaarheid van de auto en handhaaft tegelijkertijd de veiligheid bij hoge snelheden. Afhankelijk van de onderstelinstelling worden de stuureigenschappen aangepast voor een sportief of juist meer comfortabel gedrag. In beide gevallen ervaart de bestuurder nauwkeurige feedback van de ondergrond en een hoge mate aan stuurprecisie. 

Mercedes-Benz S-Klasse Cabrio

De exclusieve gesmede velgen van de V12 Cabriolet vormen een moderne interpretatie van de velgen van de klassieke sportwagenvelgen. Elk van de zestien spaken is licht gedraaid zodat het licht dat erin wordt weerspiegeld, op de centrale wielnaaf valt. Het effect: de velg lijkt groter dan hij met de 8,5 J x 20 maatvoering vóór en 9,5 J x 20 achter daadwerkelijk is. Standaard zijn de gesmede velgen voorzien van een volledig geïntegreerde naafdop uit gesmeed aluminium. De vorm ervan doet denken aan die van naafdoppen uit de autosport. Drie alternatieve gesmede velgen in dezelfde maat zijn optioneel beschikbaar, waarvan er één is uitgevoerd in matzwart met een glansgedraaide velgrand.

Het high-performance composietremsysteem voorziet in grote remschijven en grijze remklauwen. Rode remklauwen zijn optioneel leverbaar. Een high-performance keramisch composietremsysteem met 420 x 40 mm remschijven vóór en 360 x 32 mm remschijven achter is optioneel leverbaar. Dit systeem is zo'n 40% lichter. De lagere onafgeveerde massa verbetert de rijdynamiek, de wendbaarheid en het rijcomfort.

De uitgebreide standaarduitrusting van de Mercedes-AMG S 65 Cabriolet omvat onder andere een head-up display en touchpad. Het head-up display projecteert belangrijke informatie op de voorruit, waaronder de snelheid, snelheidslimieten, navigatie-aanwijzingen, verkeersborden en informatie van DISTRONIC PLUS. De weergave van het toerental en de ingeschakelde versnelling is exclusief aan AMG voorbehouden. In het Manual-rijprogramma worden een gekleurde opschakelindicator en de mogelijke versnellingen voor een handmatige gangwissel op de voorruit geprojecteerd. Het virtuele kleurenscherm meet 21 x 7 cm en lijkt boven de motorkap te zweven, zo'n 2 meter voor de bestuurder. De touchpad maakt de bediening van de radio, de telefoon en het navigatiesysteem aanzienlijk eenvoudiger. In tegenstelling tot conventionele systemen kan de touchpad worden gebruikt voor de bediening van alle infotainmentfuncties.

Mercedes-Benz S-Klasse Cabrio

De nieuwe S 65 Cabriolet is beschikbaar met tal van nieuwe assistentiesystemen die het rijden comfortabeler en veiliger maken. Tot de Intelligent Drive-systemen behoren onder andere de PRE-SAFE-rem met voetgangersherkenning, DISTRONIC PLUS met stuurassistent en Stop&Go Pilot, Brake Assist System BAS PLUS met kruispuntassistent, actieve spoorassistent, adaptieve grootlichtassistent plus en nachtzichtassistent plus. De standaard aanwezige COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS beschikt naast de waarschuwing bij geringe afstand en botsingsgevaar in combinatie met ADAPTIVE BRAKE, dat reeds vanaf 7 km/h bescherming tegen een botsing biedt, over een extra functie: bij aanhoudend botsingsgevaar en uitblijvende reactie van de bestuurder kan het systeem autonoom remmen bij snelheden van meer dan 100 km/u, waardoor de ernst van de aanrijding met langzaam rijdende of stilstaande auto's verminderd kan worden. Bij snelheden tot ongeveer 50 km/h kan het systeem ook remmen voor stilstaande voertuigen, waarbij kop-staartbotsingen bij snelheden tot circa 40 km/u vermeden kunnen worden.

De Mercedes-AMG S 65 Cabriolet is te bestellen vanaf 4 april 2016 en wordt vanaf mei 2016 leverbaar.