15 december 2015
 

Opel

Opel hanteert WLTP testcyclus

15 december 2015 | Opel neemt op eigen initiatief stappen om te voldoen aan toekomstige, aangescherpte emissienormen, zowel op het gebied van CO2 als NOx. Met ingang van het tweede kwartaal van 2016 zal Opel, behalve de resultaten van de huidige officiële verbruiks- en emissietests, ook de verbruiksmeting volgens de 'Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure'-cyclus (WLTP) publiceren. Tevens zijn dieselingenieurs gestart met het implementeren van nieuwe initiatieven ter verbetering van de SCR-techniek (Catalytic Reduction) voor dieselmotoren om de uitstoot van NOx te reduceren. Opel doet dit geheel op eigen initiatief, ter voorbereiding op de zogeheten 'Real Driving Emissions'-testcyclus (RDE), die per 2017 wordt ingevoerd. Opel zet zich hiermee nu al in om testinstanties meer transparantie te bieden.

Met ingang van het tweede kwartaal van 2016 zal Opel, in aanvulling op de resultaten van de huidige officiële verbruiks- en emissietests van alle modellen, ook de verbruiksmeting volgens de WLTP-testcyclus publiceren, te beginnen met de nieuwe Astra. De WLTP meetprocedure wordt breed gedragen in de autoindustrie en is ontwikkeld om een representatief beeld te creëren van wat automobilisten in de praktijk ervaren.&

Volgens de plannen van de EU wordt de 'New European Driving Cycle'-testcyclus (NEDC) in 2017 vervangen door een nieuwe, wereldwijde standaard: de Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure. De WLTP-test wordt eveneens in laboratorium-omstandigheden uitgevoerd, maar is gebaseerd op strenge testprocedures die meer inzicht bieden in het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot in de praktijk. Deze nieuwe testcyclus is belangrijk om gestandaardiseerde, reproduceerbare en vergelijkbare resultaten te verkrijgen.

Opel

Ook op het gebied van NOx-uitstoot neemt Opel nu al maatregelen. Zo is begonnen met het verbeteren van de effectiviteit van de uitlaatgasbehandeling van Euro 6-dieselmotoren met SCR-techniek. Hiermee neemt Opel het voortouw in aanloop naar de toekomstige RDE-richtlijnen. RDE vertegenwoordigt de uitstoot in de praktijk en is een additionele praktijktest op de weg die naast de huidige testmethode wordt uitgevoerd. 

De verdere ontwikkeling en verbetering van de SCR-techniek is reeds begonnen en Opel verwacht de verbeterde techniek vanaf de zomer van 2016 te integreren in het productieproces. Onderdeel hiervan is ook een vrijwillige klanttevredenheidsonderzoek met betrekking op de 43.000 voertuigen die in Europa op de weg rijden (Zafira Tourer, Insignia en Cascada). Deze voertuigen krijgen de update zodra die beschikbaar is.

Opel CEO Karl-Thomas Neumann roept ook op tot meer transparantie tussen autofabrikanten en overheden in Europa. "In de Verenigde Staten maken bedrijven hun volledige kalibratiefilosofie openbaar aan de autoriteiten. Ik zou graag zien dat we deze aanpak ook omarmen in Europa." In dit kader pleit de Opel-CEO ook voor onderhandelingen over een overeenkomst voor meer transparantie, waaraan alle autofabrikanten deelnemen die in Europa actief zijn.

Opel
 
Websitewww.opel.nl
Deel via