11 december 2015
 

Skoda

Skoda viert 120-jarig bestaan

11 december 2015 | Skoda viert deze maand het 120-jarig bedrijfsbestaan. Daarmee is het één van de langst bestaande automerken ter wereld. De wortels van de autofabrikant liggen in de pioniersdagen van de automobiel. De competentie en reputatie van Skoda kan leunen op maar liefst 12 decennia van traditie en ervaring in het bouwen van auto's én op Tsjechisch vakmanschap, skills en technologische kennis.

Skoda is altijd gedreven door passie voor mobiliteit en kan dan ook terugkijken op een rijke historie met talrijke en bepalende auto-iconen. Als onderdeel van de Volkswagen Group heeft Skoda zich in de afgelopen 25 jaar ontwikkeld tot een niet te missen, internationale volumefabrikant. Tussen 2010 en 2015 voerde Skoda het grootste modellenoffensief ooit uit. Daarbij werden alle modellen compleet vernieuwd en werd het merk actief in nieuwe segmenten. Dat was nog maar het begin. De komende jaren zal Skoda het modellengamma opnieuw verder uitbreiden.

Met moed, vastberadenheid en een deel pioniersgeest legden de twee oprichters Václav Laurin en Václav Klement in december 1895 in Mladá Boleslav de basis voor het 120-jarig succes van Skoda. Hun eerste dromen over mobiliteit kwamen voort uit een passie voor nieuwe technologie en een onophoudelijke  drang naar verbetering. Dromen, die Skoda nu nog altijd gebruikt en toepast. Ze vormen de inspiratie voor de groei van het merk, de ontwikkeling van nieuwe modellen, de klim naar internationaal succes en om de concurrentie met de beste autofabrikanten aan te kunnen.

120 jaar Skoda omvat een lange geschiedenis van unieke auto-iconen. Skoda ontstond in de pionierstijd van de automobiel en is nauw verbonden met het vakmanschap en het enthousiasme van ingenieurs voor nieuwe technologie in het hart van Europa. Een nieuwe Skoda was altijd iets bijzonders. Elk model bracht de vooruitgang weer een stuk dichterbij en liet de autodromen van zijn scheppers uitkomen. Deze merkgenen zijn altijd doorgegeven en vormen ook voor het complete Skoda team van tegenwoordig de basis voor de ontwikkeling van elk nieuw model.

Het begon allemaal in december 1895, toen fietsenmaker Václav Laurin en zakenman Václav Klement zakenman het bedrijf Laurin & Klement (L&K) oprichtten. Wat begon als een kleine reparatiewerkplaats voor fietsen, ontwikkelde zich al snel tot een erkende fietsfabrikant. De fietsen, die zowel in binnen- als buitenland een succes waren, werden verkocht onder de merknaam 'Slavia'. Het bedrijf groeide als een speer. Slechts vier jaar later begonnen Laurin & Klement met de productie van motorfietsen.

Skoda

In 1905 maakte het bedrijf zijn doorbraak in de automobielindustrie met de lancering van de Voiturette A. Deze auto had een 7-pk tweecilinder motor en bereikte een maximum snelheid van 40 kilometer per uur.

Het assortiment werd snel uitgebreid. In 1907 was L&K de grootste autoproducent in de voormalige monarchie van Oostenrijk-Hongarije met negen modellen; van kleine tweecilinder auto's en een viercilinder racewagen tot bestelwagens en bussen.

De Eerste Wereldoorlog, de naoorlogse nasleep en de crisis van de jaren '20 hadden een grote negatieve invloed op de verdere ontwikkeling van L&K. Om hun marktpositie te versterken, fuseerde L&K in 1925 met de Skoda werken in Pilsen, destijds het grootste bedrijf in de Tsjechische Republiek. Door de krachten te bundelen met Skoda, kon het bedrijf weer groeien en de autoproductie in Mladá Boleslav hervatten.

In de jaren '30 zagen diverse legendarische Skoda modellen het levenslicht. De eerste echte mensenauto, betaalbaar voor de Tsjechoslowaakse massa, was de Skoda 420 Popular. Snel gevolgd door andere automobiele mijlpalen, zoals de Skoda 640 Superb. Dit prestigieuze zescilinder vlaggenschip symboliseerde als geen ander het succes van Skoda op dat moment. De Tweede Wereldoorlog bracht helaas een einde aan deze positieve ontwikkeling.

Na de Tweede Wereldoorlog werd Skoda genationaliseerd. Zelfs onder de moeilijke omstandigheden van de socialistische planeconomie, werden in de ruim 40 jaar als staatsbedrijf een aantal belangrijke modellen ontwikkeld: de Skoda 1101 'Tudor', de Skoda 440 'Spartak' en de legendarische Skoda Felicia Roadster.  In 1964 bereikte Skoda een nieuwe mijlpaal met de 1000 MB, de eerste Skoda met zelfdragende carrosserie, achterwielaandrijving en de motor achterin. Niet zomaar een motor, maar de eerste in serie geproduceerde gegoten aluminium motor ter wereld.

Skoda

In 1987 lanceerde Skoda de Favorit. Een nieuwe, voorwielaangedreven compacte auto, ontworpen door de Italiaanse designstudio Bertone en voor een land in het Oostblok een autorevolutie. Nog geen twee jaar later stortte de socialistische planeconomie in.

Na de Fluwelen Revolutie in 1989 had Skoda behoefte aan een sterke, strategische partner. De fusie met de Volkswagen Group in 1991 markeerde een beslissende stap om het merk uit te laten groeien tot één van de grootste succesverhalen uit de recente geschiedenis van de automobiel. Het grootste en mooiste bewijs hiervan is de verzesvoudiging van de Skoda verkopen tussen 1991 en 2014. In 2014 verkocht het merk voor het eerst meer dan 1 miljoen auto's in één kalenderjaar. Van een merk met één model in 1991, heeft Skoda vandaag een aantrekkelijk en uitgebreid modellengamma met ongeveer 40 modelvarianten.

Naast de uitbreiding van het modellengamma, heeft Skoda de afgelopen jaren de productiefaciliteiten grondig vernieuwd en uitgebreid: naast de drie productielocaties in de Tsjechische Republiek rollen er ook Skoda's van de band in China, Rusland en India.

Het merk heeft grote plannen om dit succes de komende jaren voort te zetten. Deze plannen hebben vooral betrekking op de uitbreiding van het Skoda gamma, waarbij de nadruk ligt op het groeiende SUV segment.

Skoda Skoda
 
Websitewww.skoda.nl
Deel via