9 december 2015
Mercedes-Benz E-Klasse

Mercedes-Benz E-Klasse

Mercedes-Benz toont interieur nieuwe E-Klasse

9 december 2015 | Mercedes-Benz geeft een voorproefje van de nieuwe E-Klasse. Zo toont het merk nu al het interieur met onder meer een breed, dubbel display (elk 12,3 inch groot) in hoge resolutie, dat lijkt te zweven. Daarnaast maken aanraakgevoelige "touch-control buttons" op het stuurwiel voor het eerst hun debuut in een auto. Daarmee kan de bestuurder met vingerbewegingen het infotainmentsysteem en het combi-instrument bedienen zonder de handen van het stuur te halen. De ervaring wordt afgerond met een nieuw grafisch ontwerp met hoge-resolutie afbeeldingen en animaties, alsmede een vereenvoudigde bedieningslogica.

Dé blikvanger in het interieur van de nieuwe E-Klasse zijn twee displays, elk 31,2 cm (12,3 inch) groot, met een resolutie van 1920 x 720 pixels. Ze vloeien in elkaar over en creëren zo een "widescreen cockpit", waarmee ze als centraal element de horizontale belijning van het interieur-ontwerp van de nieuwe E-Klasse kracht aanzetten. De snelheidsmeter en toerenteller worden vervangen door een groot display met virtuele klokken die zich direct in het blikveld van de bestuurder bevinden, evenals een centraal display boven de middenconsole. Een overkoepelende glazen afdekplaat creëert een moderne aanblik.

Mercedes-Benz E-Klasse

De virtuele klokken zijn optioneel leverbaar in combinatie met COMAND Online. Het instapmodel van de nieuwe E-Klasse combineert twee kokervormige ronde klokken en een 17,8 cm kleurendisplay (1000 x 600 pixels) met een 21,3 cm centraal display (960 x 540 pixels). De ronde klokken, het combi-instrument en het centrale display zijn in één frame in hoogglans pianolaklook geïntegreerd.

De bestuurder kan de weergave op het centrale beeldscherm aan zijn persoonlijke voorkeur aanpassen. Met uitzondering van de navigatiekaart (die altijd het volledige beeld vult) is de grafische inhoud van het centrale scherm van COMAND Online verdeeld in een hoofddisplay voor informatieve afbeeldingen en animaties (2/3 aan de rechterzijde) en een aanvullend display (1/3 aan de linkerzijde). In het donker kan het display indirect worden verlicht via meerkleurige sfeerverlichting, waardoor de widescreen cockpit lijkt te zweven in de ruimte.

Mercedes-Benz E-Klasse

Op het gebied van innovatie is de nieuwe E-Klasse tevens de allereerste auto die zogenaamde "touch-control buttons" in de spaken van het multifunctionele stuurwiel integreert. Net als het scherm van een smartphone reageren ze op horizontale en verticale vingerbewegingen. Daarmee kan de bestuurder elke functie van het infotainmentsysteem net als bij een smartphone op eenvoudige wijze bedienen, zonder de handen van het stuurwiel te halen. Nadat de bestuurder de gewenste functie via een 'swipe' heeft geselecteerd, volstaat een druk op de touch-control button om de functie te activeren. Vier aanvullende toetsen per bedieningspaneel regelen bekende functies als de volumeregeling en de telefoonbediening.

Een aanvullende invoermogelijkheid, reeds bekend van de C-Klasse, is de touchpad op de middenconsole. Ook hiermee kunnen alle functies worden geactiveerd via vingerbewegingen. De touchpad voorziet bovendien in de mogelijkheid om geschreven letters, cijfers en speciale tekens in te voeren. Nadat het systeem de handgeschreven karakters heeft herkend, leest het ze hardop voor zodat de bestuurder ze blind kan invoeren en zijn aandacht bij het verkeer kan houden. Armsteundetectie zorgt voor extra bedieningsveiligheid en draagt eraan bij incorrecte invoer te voorkomen.

Mercedes-Benz E-Klasse

Drie aanraakgevoelige toetsen bevinden zich achter de touchpad en kunnen worden gebruikt om belangrijke functies snel en direct te activeren (terug-functie, overschakelen naar het favorietenmenu, snelkeuze voor audiomenu). Naast de aanraakgevoelige toetsen en de touchpad zijn de COMAND-controller en de LINGUATRONIC spraakbediening aanvullende mogelijkheden om het infotainmentsysteem mee aan te sturen.

De ontwikkelaars hebben de nadruk gelegd op het gebruik van nieuw geïmplementeerde weergave- en aanduidingsmogelijkheden om het voor de bestuurder eenvoudiger te maken om informatie tot zich te nemen en te ervaren. Geanimeerde beelden worden bijvoorbeeld gebruikt om de activiteit van assistentiesystemen of van DYNAMIC SELECT weer te geven. De eveneens geanimeerde ECO-aanduiding bij de klokken stimuleert de bestuurder op een duidelijke wijze om er een zuinige rijstijl op na te houden.

Mercedes-Benz E-Klasse

De designtaal van de nieuwe E-Klasse wordt onderstreept door een samenspel van sculpturale oppervlakken en hoekige vormen met strakke en platte bedienings- en aanduidingszones. De horizontale, onderste sierlijst van het elegante, vloeiend verlopende dashboard creëert een visueel gevoel van ruimte. Het rondom in de portieren doorlopende design (wrap-aroundlook) versterkt die horizontale belijning, een typerend stijlelement dat in de C- tot S-Klasse Limousines van Mercedes-Benz terugkomt.

Afhankelijk van de transmissievariant biedt de nieuwe E-Klasse keuze uit twee verschillend ontworpen middenconsoles. Modellen met automatische transmissie hebben een doorlopende middenconsole, die sportief-dynamisch omhoogloopt naar de cockpit via een bedieningspaneel in 'black panel' glaslook.

Mercedes-Benz E-Klasse

Het frontbass-systeem in de nieuwe E-Klasse belooft een speciale luisterervaring. Het systeem maakt gebruik van de ruimte in de dwars- en zijbalken van de carrosseriestructuur, als resonantiekamers voor de basluidsprekers. Optioneel is het Burmester high-end 3D surround sound system leverbaar. Dat maakt gebruik van vier dakluidsprekers; twee voorin het dak en twee achterin. Het effect: reflecties die in een concertzaal vanuit het dak worden teruggekaatst, worden in de E-Klasse op vergelijkbare authentieke wijze in het geluidsontwerp geïntegreerd.