8 december 2015
 

Ford

Ford ontwikkelt Traffic Jam Assist

8 december 2015 | File rijden kan vermoeiend en vervelend zijn. Maar dat is precies waar bestuurders in Europa gemiddeld 30 uur per jaar mee te maken hebben. Ford is momenteel bezig met de ontwikkeling van een technologie die filerijden ontspannender maakt. Ford Traffic Jam Assist helpt de bestuurder de auto in het midden van de rijbaan te houden en remt en accelereert om bij te blijven met de voorligger. Het systeem is onderdeel van een reeks semi-autonome technologieën voor bestuurdersassistentie die door Ford worden ontwikkeld.

Traffic Jam Assist kan worden geactiveerd door op een knop te drukken wanneer de bestuurder in een verkeersopstopping terechtkomt. Het systeem identificeert de positie van voorliggende auto's met behulp van een in de grille gemonteerde radar en registreert de locatie van rijbaanmarkeringen met behulp van een naar voren gerichte camera onder de voorruit.

De bestuurder kan op elk moment de besturing overnemen door de pedalen in te trappen, het stuurwiel te bewegen of de richtingaanwijzer te gebruiken. Het systeem houdt regelmatig de interactie van de bestuurder met het stuurwiel bij. Als het systeem te weinig interactie met het stuurwiel registreert, worden er hoorbare en zichtbare waarschuwingen gegeven. Afhankelijk van de snelheid en de locatie van de auto, varieert de frequentie van de waarschuwingen. De bestuurder moet echter wel op de rijomgeving blijven letten, en klaar zijn om op elk moment te kunnen ingrijpen.

Traffic Jam Assist is ontstaan door de combinatie van twee technologieën die ook in ontwikkeling zijn: Adaptive Cruise Control met Stop & Go en Lane Centering Aid.

Ford

Adaptive Cruise Control met Stop & Go is zodanig ontworpen dat met een druk op de knop gebruik kan worden gemaakt van radar- en cameragegevens om de locatie en de afstand tot voorliggers te bepalen. Wanneer langzaam rijdend verkeer wordt gedetecteerd, wordt de snelheid verlaagd en wanneer het verkeer weer sneller gaat rijden, neemt de snelheid weer toe. Dankzij de technologie kunnen bestuurders nu eenvoudig hun snelheid hervatten na een volledige stilstand.

Lane Centering Aid helpt de bestuurder de auto in het midden van de rijbaan te houden. De technologie bouwt voort op de bestaande technologie Lane Keeping Aid van Ford.

Remote Park Assist bouwt voort op Active Park Assist, dat momenteel beschikbaar is in Ford's, en Fully Assisted Parking Aid, de nieuwste generatie parkeertechnologie die de besturing, versnelling en bewegingen voor- en achteruit regelt om parkeren te vereenvoudigen met een druk op de knop.

Met Remote Park Assist kunnen bestuurders eenvoudiger haaks parkeren in krappe garages en drukke ondergrondse parkeergarages. Met dergelijke systemen kan de parkeerruimte in steeds drukker wordend stadsverkeer worden geoptimaliseerd. De technologie kan bijvoorbeeld handig zijn voor ouders die soms moeite hebben om kleine kinderen uit de auto te halen nadat ze op een krappe parkeerplaats vlak naast andere auto's geparkeerd staan. Met behulp van een speciale afstandsbediening kan de bestuurder de motor op afstand starten en de auto in- of uitparkeren terwijl hij zich buiten de auto bevindt.

Ford
 
Websitewww.ford.nl
Deel via