4 december 2015
Mercedes-Benz GLC

Mercedes-Benz GLC

Milieucertificaat voor Mercedes-Benz GLC

4 december 2015 | TÜV Süd heeft een milieucertificaat afgegeven voor de Mercedes-Benz GLC en daarmee het belang van de ontwikkeling van milieuvriendelijke auto's bevestigd. In 2009 kreeg het voorgangermodel ook al een milieucertificaat.

Over de hele levenscyclus van de fabricage tot de recycling na een inzet gedurende 200.000 kilometer veroorzaakt de nieuwe Mercedes-Benz GLC 350 e 4MATIC aanzienlijk minder CO2-emissies dan zijn voorganger met vergelijkbare motorisering. Bij extern elektrisch opladen met de Europese stroommix kunnen de CO2-emissies ten opzichte van het voorgangermodel met circa 44 procent (29 ton) worden gereduceerd. Door de inzet van regeneratief opgewekt stroom uit waterkracht is een verlaging met 62 procent (41 ton) mogelijk.

Voorwaarde voor deze uitstekende ecobalans is naast de zuinige aandrijving de lage luchtweerstand met een cw-waarde van 0,31 en de toepassing van lichte materialen. De engineers konden bij de ontwikkeling van het nieuwe model een gewichtsbesparing van 80 kg realiseren. Bovendien overtuigen bij de GLC 350 e 4MATIC de intelligente functies die automatisch de zuinigste aandrijving voor iedere rijsituatie kiezen: verbrandingsmotor, elektromotor of gecombineerd.

Mercedes-Benz GLC

TÜV onderzoekt voor de toekenning van het milieucertificaat alle aspecten van een autoleven die relevant zijn voor het milieu: de productie van de grondstoffen, de fabricage, de inzet en tenslotte de recycling. Ook de verantwoordelijke omgang met de materialen weegt zwaar mee bij de beoordeling. Een gesloten materiaalkringloop en de toepassing van regenererende grondstoffen spelen hierbij een belangrijke rol.

De nieuwe SUV bevat 34 onderdelen met een totaalgewicht van 41,3 kg die bestaan uit hoogwaardige recyclingkunststoffen. Verder wordt bij 70 onderdelen met een totaalgewicht van 24,9 kg gebruik gemaakt van natuurlijke materialen. Uitgaand van het gewicht betekent dit in vergelijking met het voorgangermodel een toename van het aandeel aan regenererende grondstoffen van 21 procent.

Al bij de ontwikkeling wordt nagedacht over de recycling van de hoogwaardige grondstoffen die worden toegepast. Dat geldt ook voor de lithium-ion-accu en andere hybride componenten in de GLC 350 e 4MATIC. Samen met de leveranciers en recyclingpartners werden innovatieve recyclingconcepten en –technologieën ontwikkeld die zowel het hergebruik van onderdelen als de terugwinning van waardevolle grondstoffen mogelijk maken. Daarbij lag de focus ook op de verbetering van de recyclingprocessen voor een veilige en efficiënte demontage, alsmede het vermarkten van producten uit de gerecycleerde hybride componenten.