16 november 2015
Kia Optima

Kia Optima

Nieuwe Kia Optima krijgt hybride aandrijflijn

16 november 2015 | Kia onthult de details van een nieuwe hybride en plug-in hybride aandrijflijn voor de geheel nieuwe Optima. De twee nieuwe aandrijflijnen maken deel uit van een eerder ingezette strategie, waarmee het merk de modelreeks van voertuigen met lagere emissies wil verbreden. Van de nieuwe aandrijflijnen komt vooralsnog alleen de Optima plug-in hybride (PHEV) naar Europa.

De hybride variant van de Optima, de Optima HEV wordt in de eerste helft van 2016 leverbaar in diverse werelddelen, maar verschijnt niet op de Europese markt. Daarentegen maakt het allereerste plug-in hybride model van het merk in de tweede helft van 2016 zijn opwachting in combinatie met de onlangs geïntroduceerde sedan versie. Verder worden er in 2016 naast een Optima PHEV, ook een Optima GT en een Optima Wagon geïntroduceerd.

De nieuwe Optima PHEV beschikt over een 9.8 kWh lithium-polymeer accupakket (met ruwweg zes keer meer energie dan het accupakket in de Optima HEV. Gekoppeld aan een 50 kW elektromotor; die 42% krachtiger is dan de eerdere Optima HEV) laat die combinatie de Optima PHEV in de puur elektrische modus aanzienlijk sneller werken. De ingenieurs die bij de ontwikkeling van de Kia Optima PHEV betrokken zijn, verwachten dat de Optima PHEV een afstand tot 45 kilometer volledig elektrisch kan overbruggen.

Kia Optima

De elektrische aandrijflijn van Kia wordt gekoppeld aan een 2.0-liter viercilinder GDI, met een vermogen van 156 pk en een koppel van 189 Nm. De benzinemotor is direct gekoppeld aan de elektromotor, waardoor de auto in de oplaadmodus gaat rijden, wanneer de accu's leeg raken. Het totale gecombineerde vermogen van de aandrijving bedraagt 205 pk bij 6.000 tpm. Dat vermogen wordt overgebracht via een zestraps automatische transmissie en de aan de transmissie gemonteerde 50 kW elektromotor, die de traditionele koppelomvormer vervangt.

Gebaseerd op interne tests, die zijn uitgevoerd op basis van de gecombineerde Noord-Amerikaanse cyclus, wordt verwacht dat de Optima PHEV een brandstofverbruik heeft van 42 km/l, waarbij de ingenieurs werken aan een verbruik van 17 km/l (gecombineerde cyclus) in de oplaadmodus. Via de stekker kan de PHEV in minder dan drie uur volledig worden opgeladen aan een 240V fase-2 laadstation of in negen uur aan een standaard 220V stopcontact.

Om de Optima PHEV binnen de Optima-modelreeks te onderscheiden, wordt de auto voorzien van een aantal eigen stijlkenmerken en visuele extra's. Zo krijgt de Optima PHEV een actieve grille, die speciaal is ontworpen voor een betere aerodynamica en een optimale koeling van de motorruimte. Ook een aantal opvallende zilverkleurige elementen, gladde metallicblauwe details aan de buitenzijde van de auto  (op de achterbumper, grille en dorpels) en een klepje voor het opladen in het spatscherm links voor, behoren de extra PHEV-kenmerken, net als verchroomde instaplijsten, een nieuw wieldesign en 'EcoPlug-in' badges.

Kia Optima

Binnenin zijn de PHEV-modellen uitgerust met een onderscheidend instrumentenpaneel, voorzien van een display dat informatie verschaft over de diverse functies van de auto en de status van de aandrijflijn. Daarnaast geeft een laadindicator boven op het dashboard bestuurders van buitenaf zicht op de laadstatus (uiterst handig wanneer de auto bijvoorbeeld thuis opgeladen wordt).

Kia investeert niet alleen in nieuwe aandrijftechnieken, maar vervangt de komende jaren ook zeven van haar huidige tien motorseries, door nieuwe generatie benzine- en dieselexemplaren. Verder staan er meer en efficiëntere multi-speed transmissies  in de planning en neemt het aantal downsized turbo-geblazen motor verder toe.