18 november 2015
Mercedes-Benz SL

Mercedes-Benz SL

Mercedes-Benz SL verbeterd voor modeljaar 2016

18 november 2015 | Begin 2016 start de verkoop van de technisch en optisch significant verbeterde Mercedes-Benz SL. Krachtigere motoren, de negentraps automatische transmissie, vijf rijprogramma's en Active Body Control met curve tilting function zijn zaken die de SL naar een nieuw niveau moeten tillen. Het variodak kan nu worden bediend bij een snelheid tot 40 km/h. Optisch is in het bijzonder het front sportiever geworden. Zo zijn onder andere de motorkap, voorbumper en koplampen vernieuwd.

De modelserie omvat de SL 400 met een V6-motor waarvan het vermogen is verhoogd naar 270 kW (367 pk) en het koppel naar 500 Nm (een toename van 25 kW/35 pk en 20 Nm), alsmede de SL 500 met de 335 kW (455 pk) V8-krachtbron. Standaard wordt het motorvermogen naar de achteras gebracht door de nieuwe 9G-TRONIC negentraps automatische transmissie. Met DYNAMIC SELECT kan de karakteristiek van het voertuig met een druk op de knop binnen enkele seconden worden aangepast, want het systeem modificeert dan in opdracht van de bestuurder de instellingen van motor, transmissie, onderstel en stuurinrichting. Daarnaast zijn er twee Mercedes-AMG modellen leverbaar: de SL 63 en SL 65, beide met V12-motor.

Het meest opvallend voor de SL voor modeljaar 2016 is het nieuwe front: de standaard, unieke diamond grille lijkt bijna de grond te raken. Twee powerdomes accentueren de langgerekte motorkap. Ook het nieuwe en standaard intelligente LED-Intelligent Light System draagt bij aan het uiterlijk van de SL met ver naar buiten doorlopende koplampen. Het sportieve silhouet wordt geaccentueerd door de grotere optische, 'gevleugelde' luchtuitlaten in de dynamische, brede spatschermen en door de buitenspiegels die direct aan de portieren zijn bevestigd.

Mercedes-Benz SL

De brede achterlichten zijn volledig rood van kleur en sluiten aan op de flankbelijning van de auto. Typisch voor het merk kennen de achterlichten een horizontaal design met wigvormige richtingaanwijzer bovenaan en achter- en remlicht eronder.

Briljantblauw en designo selenietgrijs magno zijn als nieuwe lakkleuren beschikbaar, net als een hele reeks nieuwe lichtmetalen velgen in de maat 48,3 cm (19 inch). Nieuw zijn onder andere een tienspaaks en een vijfspaaks lichtmetalen velg, beide hoogglanzend zwart en glansgedraaid. Eveneens nieuw zijn zes nieuwe AMG-velgen in het accessoireprogramma.

De bovenkant van het dashboard vormt één geheel met de bovenkant van de portieren; de vier ronde luchtuitstroomopeningen zorgen voor een sportieve uitstraling. Het driespaaks sportstuur in nappaleder heeft een magnesium structuur en is voorzien van een ergonomische grip en een hoogwaardige afwerking. De airbagmodule is eveneens afgewerkt met nappaleder en fraaie siernaad. Twaalf functietoetsen geven toegang tot het navigatiemenu in zowel het combi-instrument als het audiosysteem, de telefoon en het spraakbedieningssysteem. Het stuurwiel is aan de onderzijde afgevlakt en met de zilverkleurige schakelpaddles kan er handmatig worden geschakeld.

Mercedes-Benz SL

Het combi-instrument met twee ronde klokken voor de snelheidsweergave en het toerental combineert klassieke, ronde instrumenten met moderne displaytechniek. De wijzerplaten en wijzers hebben een nieuw design. Tot 60 km/h wordt de snelheidsschaal in stappen van 10 ingedeeld. De bestuurder wordt ook in stijl begroet door het multifunctionele TFT-display tussen de twee ronde instrumenten: bij het starten laat dat het vooraanzicht van de SL zien.
Fraaie designdetails als de analoge klok (optie) sieren de middenconsole. Het nieuwe grafische design van de klok is gebaseerd op het combi-instrument. Afhankelijk van het rijprogramma dat via DYNAMIC SELECT gekozen is, laat het mediadisplay dynamische gegevens zien als de langs- en dwarsversnelling (in een G-kracht diagram) of gegevens over koppel en vermogen.

Uitgebreide individualisering van het interieur is mogelijk door middel van een brede keuze aan ledersoorten en sierdelen. Nieuw in combinatie met nappaleder en nappaleder Exclusief is de kleur zadelbruin.

Met de huidige vernieuwing heeft Mercedes-Benz het comfort verbeterd. Daartoe behoort de werking van het elektrohydraulische variodak. Het dak kan tot een snelheid van ongeveer 40 km/h geopend of gesloten worden.

Mercedes-Benz SL

Nieuw is de automatische bagageruimteafscheiding. Als de afscheiding in de bovenste positie staat voor het maximale bagageruimtevolume, gaat deze automatisch naar beneden wanneer het dak geopend wordt. Andersom keert de automatische bagageruimteafscheiding automatisch terug in zijn bovenste positie, eveneens elektrisch, zodra het kofferdeksel geopend wordt.

Een ander praktisch detail achterin is de laadinstelling waarmee het dak, opgevouwen in de bagageruimte, met een druk op de knop ongeveer 25 graden omhooggeklapt kan worden. Het KEYLESS GO-comfortpakket omvat een op afstand vergrendelbaar kofferdeksel en HANDS-FREE ACCESS. Daarmee opent en sluit het kofferdeksel automatisch door met de voet een beweging vooruit te maken onder de achterbumper. Dan beweegt de automatische bagageruimteafscheiding zich naar de hoogste positie zodra het kofferdeksel opengaat, zodat de bagageruimte vrij toegankelijk is. Ook het optionele MAGIC SKY CONTROL is nieuw: het panoramavariodak verandert, wanneer het gesloten is, binnen enkele seconden automatisch van donker naar transparant en vice versa.

Het eveneens standaard Mercedes me connect: Remote Online vormt de technische basis voor de SL bij gebruikmaking van Remote Online-services. Navigatiebestemmingen kunnen bijvoorbeeld naar het voertuig worden gezonden vanuit een computer of een smartphone. Geografische voertuigbewaking, voertuiglocatie bepalen, voertuig tracking, op afstand opvragen van voertuigstatus, op afstand ver- en ontgrendelen van de portieren – het zijn allemaal extra Remote Online-services, op de SL standaard geactiveerd voor de duur van drie jaar, op basis van deze technische voorbereiding.

Mercedes-Benz SL

Met het pakket smartphone-integratie kunnen geschikte smartphones worden geïntegreerd in het voertuig via Apple CarPlay en bijvoorbeeld worden gebruikt met spraakbediening. Bij Apple CarPlay ondersteunt het systeem bijvoorbeeld de in- en uitgaande telefoontjes, de navigatie en het luisteren naar muziek, sms'jes en het sturen en ontvangen van e-mails, evenals Siri-spraakbediening. Apps van andere providers die ook worden ondersteund zijn Stitcher Radio en Spotify.

De functionaliteit van COMAND Online (standaard op alle SL-modellen) voorziet nu ook in internetradio en Live Traffic Information. De laatste service maakt gebruik van real-time verkeersgegevens voor dynamische routegeleiding met veel accuratere aankomsttijden.

De stalen vering van het standaard onderstel beschikt over continu verstelbare dempers. Samen met de AMG Line uitrusting wordt het onderstel met 10 mm verlaagd en voorzien van stuggere schroefveren en torsiestabilisatoren. De bestuurder kan de instelling van de basiskarakteristiek van het onderstel via DYNAMIC SELECT overlaten aan de elektronica – van comfortabel tot extreem sportief in de nieuwe derde Sport Plus-modus.

Mercedes-Benz SL

Als alternatief is er nog een andere optie in de vorm van Active Body Control (ABC) met curve tilting function. ABC reduceert de bewegingen van de carrosserie bij het wegrijden, remmen of rijden in de bocht. De veerpoten van het ABC-onderstel worden automatisch aan de rijsituatie aangepast via zogenoemde plunjers (werkend met oliedruk), zodat torsiestabilisatoren op de voor- en achteras (die voor minder comfort kunnen zorgen) overbodig worden. De dempers hoeven alleen vibraties van de wielen uit te sluiten en kunnen zo ingesteld worden, dat er maximaal comfort is zonder dat dit ten koste gaat van sportiviteit. Bovendien kan het voertuigniveau aangepast worden aan de mate van oneffenheden in het wegdek: bij hoge snelheden wordt de SL automatisch met 13 mm verlaagd voor een betere aerodynamica. Andersom kan het voertuig met een druk op de knop 50 mm verhoogd worden voor het rijden op slecht wegdek.

Daarbovenop is er ook nog de curve tilting function, die ervoor kan zorgen dat het voertuig in bochten maximaal 2,65 graden naar binnen kan hellen bij snelheden tussen 15 tot 180 km/h. Het systeem kan worden ingesteld via DYNAMIC SELECT ('Curve') en reduceert het effect van dwarsversnelling aanzienlijk voor de inzittenden.