16 november 2015
Kia Niro

Kia Niro

Kia kondigt Niro HUV aan

16 november 2015 | Kia breidt het aanbod uit met een compleet nieuw voertuig met een lage emissie. De nieuwe Kia zal de naam Niro dragen en wordt voorzien van het label Hybrid Utility Vehicle (HUV). Kia introduceert hiermee een compleet nieuw concept op basis van het nieuw ontwikkelde eco-car platform.

De Niro is bedoeld om een brede groep consumenten aan te spreken en speciaal ontworpen als een zeer zuinige hybride crossover, met veel binnenruimte. Het compleet nieuwe platform van de Niro is speciaal ontwikkeld (los van bestaande modellen van Kia) en dusdanig geconstrueerd dat het een aantal toekomstige nieuwe generatie geavanceerde technologieën en aandrijvingen kan herbergen.

Kia Niro

De Niro heeft volgens Kia een compleet nieuw en eigen ontwerp, met een sportieve, aerodynamische carrosserie en subtiel vormgegeven oppervlakken en details. Hoewel de Niro een totaal nieuw model is (zonder directe voorgangers)  is hij direct herkenbaar als Kia door de herkenbare Kia ‘tiger-nose' grille en een reeks andere designpunten die kenmerkend zijn voor de huidige producten van het merk.

Het ontwerp van de nieuwe Kia Niro is ontwikkeld vanuit de designcentra in Californië (USA) en Namyang in Zuid-Korea. De Niro heeft soepele en slanke proporties, terwijl zijn brede verschijning stabiliteit en een laag zwaartepunt uitstraalt. De lange wielbasis zorgt voor een uiterst geringe overhang voor en achter, terwijl de inzittenden kunnen profiteren van maximale binnenruimte.

Kia Niro

Belangrijkste doelstelling van de ingenieurs, achter de ontwikkeling van het nieuwe model, is een brandstofverbruik bieden die tot de beste in zijn klasse behoort. De Kia Niro combineert dan ook een stijlvol crossover-design met een beoogde CO2-uitstoot van rond de 89 g/km (gecombineerde cyclus binnen de New European Driving Cycle). Let op: dit zijn verwachte cijfers, afhankelijk van de verdere ontwikkeling en homologatie.

Dit lage emissieniveau als gevolg van het lage brandstofverbruik wordt bereikt door een gedownsizede hybride aandrijflijn, die de 1.6 liter ‘Kappa' benzinemotor  met directe injectie (GDI) van Kia paart aan een 1.56 kWh lithium-polymeer accupakket en een 32 kW elektromotor. De combinatie van vermogen en koppel van de aandrijflijn komt op volgens de ontwerpers de weg via een zeer efficiënte zestraps transmissie met dubbele koppeling. Een plug-in hybride aandrijflijn verschijnt in een later stadium als aanvulling op de Niro-modelreeks.

Kia Niro

De carrosserie van de Kia Niro is vervaardigd uit meer dan 50% ultrahoog versterkt staal. Dit draagt bij het brandstofverbruik  en de veiligheidstandaard die de ontwikkelingsteams voor ogen hebben. De Niro heeft met zijn krachtige, lichtgewicht carrosserie een uitstekende botsveiligheid en de ontwikkelingsteams mikken daarom op de hoogst mogelijke noteringen op het gebied van veiligheid. Zij worden daarbij bijgestaan door de modernste passieve, actieve en pre-collision veiligheidsuitrustingen die Kia te bieden heeft.

De onthulling van de nieuwe Kia Niro HUV vindt volgend jaar plaats, waarnaar de productie in de fabriek van Kia in Hwasung, Zuid-Korea, medio 2016 aanvangt. In de loop van 2016 wordt de Kia Niro ook leverbaar in Nederland.