29 oktober 2015
 

Mercedes-Benz Vision Tokyo

Mercedes-Benz onthult Vision Tokyo

29 oktober 2015 | Op de Tokyo Motor Show heeft Mercedes-Benz deze week de Vision Tokyo gepresenteerd, de nieuwste ontwikkeling van Mercedes-Benz op het gebied van autonoom rijden. Met zijn bijzondere carrosserie, futuristische design en unieke loungesfeer in het interieur is het MPV-achtige voertuig luxueus, jong en progressief; een passend eerbetoon aan de moderne megastad en trendsettende metropool Tokyo. De Vision Tokyo is met zijn efficiënt ingedeelde ruimte, veelzijdigheid en intelligente connectiviteit een voertuig dat de verjonging van het merk Mercedes-Benz moet weerspiegelen.

In navolging op de autonoom rijdende, luxueuze F 015 Luxury in Motion limousine volgt nu de Vision Tokyo. Hiermee laat Mercedes-Benz zien hoe de auto van de toekomst kan worden omgevormd tot een hippe leefomgeving, of zoals de fabrikant het zelf omschrijft: "een chill-out lounge middenin de verkeerschaos van een megastad".

Mercedes-Benz Vision Tokyo

De Vision Tokyo is een ode aan de urban Generatie Z die sinds 1995 geboren is en die is opgegroeid met de nieuwe media. Voor deze wereldwijde generatie is de rol van de auto veranderd. De auto is niet langer een vervoermiddel, maar een digitale, automobiele metgezel. De techniek zorgt ervoor dat de Vision Tokyo bij iedere rit meer en meer bekend raakt met zijn inzittenden, hun wensen en hun voorkeuren.

De ruimte in de Vision Tokyo is het resultaat van een nieuwe benadering van Mercedes Benz Cars. De proporties worden geaccentueerd door de monochrome alubeam lak en door zijruiten in carrosseriekleur. Daarmee verschaffen ze de inzittenden privacy, terwijl ze tegelijkertijd voldoende licht in het interieur doorlaten en een ongehinderd zicht naar buiten bieden.

Mercedes-Benz Vision Tokyo

Blauwverlichte oppervlakken en lijnen (inclusief de 26 inch velgen en dorpelverbreders) zorgen voor verrassende kleuraccenten en verwijzen naar de emissievrije elektro-aandrijving van de conceptcar. De vin op het dak is een aanduiding voor de mogelijkheid tot autonoom rijden en het uitgebreide pakket aan omgevingssensoren dat daarvoor nodig is, inclusief een 360 graden-camera.

In plaats van een conventionele voorruit heeft de Vision Tokyo een rondom doorlopend glasoppervlak; vergelijkbaar met de glazen cockpit van een powerboat. Net als bij de AMG Vision Gran Turismo zijn de koplampen ver naar buiten geplaatst. Het gebied daartussen kan worden gebruikt voor een variatie aan verschillende verlichtingsfuncties. Wanneer in de auto muziek wordt afgespeeld, laat het display bijvoorbeeld visueel het geluidspatroon zien, vergelijkbaar met een visuele versterker. De achterruit wordt omgeving door een ring van rode led-units, die samen voor visuele diepte zorgen. 

Mercedes-Benz Vision Tokyo

De afmetingen van de Vision Tokyo (lengte x breedte x hoogte: 4.803 x 2.100 x 1.600 mm) zijn vergelijkbaar met die van een middenklasser. Maximaal vijf personen hebben toegang tot het interieur via een omhoog scharnierend portier aan de linkerzijde; bedoeld  voor het rechtsgestuurde verkeer in de Japanse megastad. De conventionele indeling met zitrijen is daarmee overbodig geworden, terwijl er ook geen voorin of achterin is. In plaats daarvan zitten de passagiers op een grote, ovale bank. Want ook al maakt de Generatie Z vaak gebruik van sociale media, toch geeft ze, indien mogelijk, de voorkeur aan sociaal contact.

Achter de inzittenden bevinden zich grote, rondom doorlopende led-schermen. De stoelen in geperforeerd leder worden indirect verlicht waardoor ze bijdragen aan de ambiance, met een bewust gekozen contrast ten opzichte van de zacht aanvoelende, lichtgekleurde lederen afwerking. Apps, wegenkaarten en aanduidingen van het entertainmentsysteem worden als driedimensionale hologrammen in het interieur weergegeven.

Mercedes-Benz Vision Tokyo

Indien de wens bestaat om de Vision Tokyo handmatig te besturen in plaats van autonoom te laten rijden, kan vanuit het midden van de bank voorin een stoel worden geklapt, vergelijkbaar met een jump seat in de cockpit van een verkeersvliegtuig. Daarbij schuift ook het stuurwiel vanuit de standby-positie in de actieve rijstand. 

De carrosserie van de Vision Tokyo is ontworpen met de crashbestendige integratie van een brandstofcelaangedreven elektromotor in het achterhoofd. Dat systeem is gebaseerd op de F-CELL PLUG-IN HYBRID in de F 015 Luxury in Motion en combineert het zelfstandig opwekken van stroom met een krachtige en compacte hoogvoltageaccu die contactloos via inductie kan worden opgeladen. Het gebruik van uit CFRP vervaardigde druktanks voorziet in de opslag van waterstof in de concept car. Het elektrisch-hybride systeem heeft een totale actieradius van 980 km, waarvan 190 km op het conto van de accu komt en ongeveer 790 km op dat van de stroom die door de brandstofcel wordt geproduceerd.

Mercedes-Benz Vision Tokyo Mercedes-Benz Vision Tokyo Mercedes-Benz Vision Tokyo Mercedes-Benz Vision Tokyo
 
Websitewww.mercedes.nl
Deel via