7 oktober 2015
BMW M4

BMW M4

BMW introduceert M4 GTS

7 oktober 2015 | BMW introduceert de M4 GTS. Met zijn op de autosport geïnspireerde uiterlijk en techniek die gericht is op het leveren van grote prestaties is de M4 GTS nadrukkelijk gericht op het gebruik op het circuit. Dat illustreert ook de rondetijd van 7.28 minuten op de legendarische Nordschleife van de Nürburgring, 's werelds meest veeleisende circuit. Tegelijkertijd is de sportiefste M4, net als de andere M-familieleden, ook bedoeld voor gebruik op de openbare weg.

BMW M GmbH introduceert de BMW M4 GTS als een speciale uitvoering met een beperkt productieaantal van zevenhonderd exemplaren. Daarmee viert het de 30e verjaardag van de M3, die in productie is sinds 1986. BMW M GmbH laat ook zien hoe dit merk staat voor innovatie in de ontwikkeling van techniek, zoals de M-aandrijflijnen, de onderstellen en lichtgewicht constructies. De eerste supersportieve speciale uitvoering in het gamma van de BMW M3/M4 wordt ook aangeboden op de belangrijke Noord-Amerikaanse markt.

BMW M4

Het hart van elk BMW M-model is de motor. De M4 GTS is voorzien van de zescilinder-in-lijn turbomotor van de M3/M4. Daaraan heeft BMW M  waterinjectie toegevoegd, waarmee de 3,0-litermotor aanzienlijk meer vermogen levert: 368 kW (500 pk). Het koppel is toegenomen tot 600 Nm. Desondanks zijn het verbruik en de CO2-uitstoot vergelijkbaar met die van de BMW M4 Coupé: 8,3 l/100 km en 194 g/km (afhankelijk van de bandenmaat). De M4 GTS is de radicaalste, krachtigste en meest dynamische variant in het gamma. Hij sprint in 3,8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en heeft een begrensde topsnelheid van 305 km/u.

Dankzij de lichtgewichtconstructie hebben de BMW M-ingenieurs het rijklaargewicht beperkt tot 1.510 kilogram (officieel ECE rijklaargewicht: 1.585 kg). De verhouding tussen het gewicht en het vermogen is 3,0 kg/pk.

BMW M4

De gewichtsbesparing is bereikt door tal van lichte materialen. In het interieur past BMW M koolstofvezel kuipstoelen toe, een lichtgewicht middenconsole en lichtgewicht deurpanelen. En in plaats van de achterbank plaatst BMW M lichtgewicht zijpanelen en een scheidingswand tussen het interieur en de bagageruimte. Het interieur is met lichtgewicht bekleding afgewerkt en de portieren zijn voorzien van treklussen in plaats van vaste deurgrepen.

De gewichtsbesparing is ook van toepassing op zaken die niet zichtbaar zijn. De verstevigingsbuis achter het instrumentenpaneel is gemaakt van lichtgewicht koolstofvezel. En de nieuw ontworpen motorkap, het dak en de verstelbare splitter onder de voorbumper zijn eveneens van met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP) vervaardigd.

BMW M4

Ook de verstelbare achterspoiler is van het lichte, uiterst duurzame materiaal. De vleugel rust op CNC-gefreesde aluminium steunen die zijn bevestigd op het kofferdeksel, dat ook van CFRP is gemaakt. Samen met de diffuser, ook al vervaardigd van koolstofvezel, onder de achterbumper optimaliseert de achterspoiler de luchtstroom en vermindert de lift bij de achteras. Het uitlaatsysteem omvat een titanium demper die zorgt voor een gewichtsbesparing van 20%.

De standaard zeventraps M DCT-transmissie (met dubbele koppeling) kiest in elke situatie de optimale versnelling, zonder onderbreking van de aandrijfkracht. De bestuurder kan ook handmatig schakelen, met behulp van paddles achter het stuur of de versnellingshendel. Het Drivelogic-schakelprogramma en Launch Control zijn aangepast aan het grotere vermogen van de motor.

BMW M4

De uiterst lichte, exclusieve lichtmetalen M-wielen in sterspaakdesign 666 M zijn gesmeed en gepolijst, en afgewerkt in Acid Orange. Ze zijn voorzien van Michelin Pilot Sport Cup 2-banden (voor: 265/35 R19, achter: 285/30 R20) die speciaal zijn ontwikkeld voor de BMW M4 GTS. Deze banden zijn essentieel voor mechanische tractie en feedback in bochten.

De speciale M-schroefvering met geïntegreerde dempers (‘coilover') zijn speciaal voor de M4 GTS ontwikkeld. Ze zijn instelbaar en dus aan te passen aan de uiteenlopende eisen van circuits. De lichtgewicht M Carbon-keramische remmen belofen optimaal gevoel en vertraging, zelfs onder aanhoudend zware belasting, zoals op de limiet op het circuit.

BMW M4

De vertrouwde dubbele ronde koplampen met vier corona-ringen zorgen voor optimale verlichting van de weg. Ze combineren vooruitstrevende LED-techniek (light-emitting diode) met BMW Selective Beam (grootlichtassistent die verblinding van tegenliggers voorkomt) en adaptieve koplampen.

De L-vormige achterlichten zijn net zo kenmerkend als de koplampen. OLED-achterlichten maken hun werelddebuut op de M4 GTS; de eerste serieproductieauto met deze techniek. OLED (organic light-emitting diode) is een nieuw soort lichtbron die oplicht over zijn gehele oppervlak, met een zeer homogeen effect; heel anders dan LED-verlichting, die het licht in de vorm van punten verspreidt. De platte vormgeving van OLED's (slechts 1,4 millimeter) en de mogelijkheid om individuele lichtmodules afzonderlijk in te schakelen, bieden nieuwe mogelijkheden voor verlichtingsconcepten en stralen een uitzonderlijke precisie uit.

BMW M4

De koolstofvezel M-kuipstoelen zijn helemaal in overeenstemming met het thema van het interieur: gewichtsbesparing. De stoelen wegen zo'n 50% minder dan de sportstoelen in de M4 Coupé. De exclusieve bekleding in Alcantara en Merino-leder benadrukken, in combinatie met de M-strepen in de rugleuning, de driepunts veiligheidsgordels en de treklussen van de portieren, het karakter van de BMW M4 GTS.

Het optionele Clubsport-pakket versterkt het racekarakter van de BMW M4 GTS. Het pakket omvat een rolbeugel in Acid Orange achter de voorstoelen, een zespunts veiligheidsgordel (die voldoet aan de eisen van de racerij) en een brandblusser.