16 september 2015
 

BMW

Nieuwe motoren en opties bij BMW

16 september 2015 | BMW biedt extra motor- en uitrustingsvarianten aan vanaf de herfst van 2015. Dit komt de 7-Serie, 2-Serie Active Tourer en X1 ten goede. Zo is nirect na de introductie van de nieuwe generatie van de BMW 7-Serie een tweede dieselmotor leverbaar. De V8-motor is nu ook leverbaar in combinatie met achterwielaandrijving. Het gamma van de nieuwe BMW X1 wordt aangevuld met een driecilinder benzinemotor van de nieuwste generatie en een vierwielaangedreven versie. Vanaf november 2015 zijn ook twee extra uitvoeringen van de  2-Serie Active Tourer beschikbaar.

De nieuwe BMW 7 Serie biedt keuze uit een standaard en een lange wielbasis. Vanaf november 2015 kan BMW individuele wensen op het gebied van rijdynamiek, brandstofverbruik en aandrijving vervullen dankzij een nog grotere diversiteit van het motorengamma. Een toevoeging aan het assortiment is een drieliter zescilinder-in-lijn dieselmotor met BMW TwinPower Turbo techniek met een meertrapsturbo en directe common-rail inspuiting. De piëzo-injectoren spuiten de brandstof in met een maximale druk van 2.500 bar. De dieselmotor van de nieuwste generatie heeft een vermogen van 235 kW (320 pk) en een koppel van 680 Nm. Deze motorvariant debuteert in combinatie met xDrive, de vierwielaandrijving van BMW.

Het koppel van de 740d xDrive en de 740Ld xDrive zorgt voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 5,2 en 5,3 seconden. Het gemiddelde verbruik van de 740d xDrive is 5,3-4,9 l/100 km en de CO2-uitstoot 139-129 g/km (BMW 740Ld xDrive: 5,4-5,0 l/100 km, 142-132 g/km; cijfers volgens EU-testcyclus, afhankelijk van bandenmaat).

De V8-benzinemotor, die bij zijn introductie alleen in combinatie met xDrive leverbaar was, is vanaf november 2015 ook leverbaar met achterwielaandrijving. Deze motor (330 kW (450 pk) en 650 Nm) zorgt in de nieuwe 750i en 750Li voor een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 4,7 seconden. Het gemiddelde verbruik van de 750i is 8,1-7,9 l/100 km, de CO2-uitstoot is 189-184 g/km (BMW 750Li: 8,3-8,0 l/100 km en 192-187 g/km CO2; cijfers volgens EU-testcyclus, afhankelijk van bandenmaat).

BMW

BMW ConnectedDrive, het assortiment rijhulpsystemen, wordt aangevuld met nog een optie. De nieuwe 7-Serie is de eerste auto die zonder chauffeur aan het stuur kan in- en uitparkeren. De optie Remote Parking vergemakkelijkt parkeren op smalle plaatsen. De bestuurder laat op afstand de auto semi-automatisch in en uit een parkeerplaats of garage rijden door middel van de Display Key. Wanneer het parkeersysteem wordt geactiveerd, moet het voertuig recht en midden voor de gekozen parkeerplaats staan, op een afstand van minder dan anderhalf keer de lengte van de auto.

Dankzij de motoren van de nieuwste generatie en de verbeterde xDrive belooft de nieuwe BMW X1 meer rijplezier én een lager verbruik en minder CO2-emissie. Vanaf november 2015 is de vernieuwde vierwielaandrijving leverbaar in combinatie met een nieuwe motorvariant. De nieuwe X1 xDrive18d wordt aangedreven door een 110 kW (150 pk) viercilinder dieselmotor met TwinPower Turbo techniek, met een maximumkoppel van 330 Nm. Hiermee komt het aantal vierwielaangedreven varianten van de nieuwe X1 op vijf. De xDrive18d met de standaard zesversnellingsbak sprint van 0 naar 100 km/u in 9,2 seconden, met de optionele 8-traps Steptronic automaat vergt die sprint 9,3 seconden. Het gemiddelde brandstofverbruik van deze motor ligt voor beide transmissievarianten tussen 4,9 en 4,7 l/100 km. De CO2-uitstoot is 129-124 g/km (cijfers volgens EU-testcyclus, afhankelijk van de bandenmaat).

De driecilinder benzinemotor met TwinPower Turbo techniek in de nieuwe X1 sDrive18i heeft een vermogen van 100 kW (136 pk) en 220 Nm koppel. Zowel met de standaard zesversnellingsbak als de optionele 6-traps Steptronic automaat accelereert deze versie van 0 naar 100 km/u in 9,7 seconden. Het gemiddelde verbruik en de CO2-uitstoot is 5,3-5,1 l/100 km en 124-119 g/km (automaat: 5,6-5,3 l/100 km en 129-124 g/km; cijfers volgens EU-testcyclus, afhankelijk van bandenmaat). Het motorengamma van de nieuwe X1 omvat nu drie benzine- en drie dieselmotoren. Met uitzondering van de X1 sDrive18i, zijn alle versies van de X1 nu standaard of optioneel voorzien van xDrive.

Individuele wensen op het gebied van design, rijplezier en comfort kunnen worden vervuld met de grote verscheidenheid aan uitrustingsopties voor de X1. Vanaf november 2015 is ook de Model M Sport-uitvoering leverbaar. Deze is voorzien van een aerodynamisch M-pakket, BMW Individual High Gloss Shadow Line (inclusief dakrails), M Sport-onderstel (inclusief een met 10 mm verlaagd onderstel en 18- of optionele 19-inch lichtmetalen M-wielen).

BMW

De optionele carrosseriekleur Estoril Blue metallic is voorbehouden aan de M Sport-versie, die verder is voorzien van sportstoelen, bekleed met antracietkleurige stof/alcantara met blauwe accenten, een met leder bekleed M-stuurwiel, een M-voetsteun voor de bestuurder en een antracietkleurige Individual-hemelbekleding. De vormgeving van de cockpit wordt gecompleteerd met Aluminium Hexagon-afwerking met mat Estoril Blue accenten, exclusieve dorpelbekleding en een LED-pakket met sfeerverlichting. In de M Sport-uitvoering wordt de hoogwaardige standaarduitrusting in de versies Model Essential, Model Sport Line en Model xLine aangevuld met onder meer cruisecontrol met remfunctie, multifunctionele toetsen op het stuurwiel, Automatic Climate Control met gescheiden bediening en Park Distance Control met sensors aan de achterzijde van de auto.

Met de introductie van twee varianten biedt de 2-Serie Active Tourer vanaf dit najaar ook meer keuze uit krachtbronnen. De 216i Active Tourer met benzinemotor wordt dan de basisversie. Zijn driecilindermotor van de nieuwste generatie heeft een vermogen van 75 kW (102 pk) en 180 Nm koppel. De 216i Active Tourer accelereert van 0 naar 100 km/u in 11,3 seconden. Het gemiddelde verbruik is 5,3-5,1 l/100 km, de CO2-uitstoot 123-118 g/km (cijfers volgens EU-testcyclus, afhankelijk van bandenmaat).

Het motorengamma voor de 2-Serie Active Tourer bestaat nu uit vier benzine- en vier dieselmotoren met  TwinPower Turbo techniek. Vanaf november 2015 is de vierwielaandrijving xDrive te combineren met drie motoren. Nieuw is de 218d xDrive Active Tourer. De tweeliter viercilinder dieselmotor (110 kW / 150 pk, 330 Nm) is standaard gekoppeld aan een zesversnellingsbak (optioneel is de 8-traps Steptronic automaat) en xDrive, dat het vermogen naar behoeven verdeelt over de vier wielen.

De 218d xDrive Active Tourer sprint van 0 naar 100 km/u in 8,6 seconden (automaat: 8,8 seconden). Het gemiddelde verbruik van deze nieuwe vierwielaangedreven versie is 4,9-4,7 l/100 km (automaat: 4,8-4,6 liter), de CO2-uitstoot 129-124 g/km (127-122 g/km; cijfers volgens EU-testcyclus, afhankelijk van bandenmaat).

BMW

Vanaf december 2015 is de 220d Gran Tourer ook leverbaar met een zesversnellingsbak. De 8-traps Steptronic automaat blijft een optie voor deze variant. Ongeacht de gekozen transmissie heeft de 220d Gran Tourer met de 140 kW (190 pk) viercilinder dieselmotor een gemiddeld verbruik van 4,7-4,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 124-119 g/km (cijfers volgens EU-testcyclus, afhankelijk van bandenmaat).

Een nieuwe, verbeterde versie van de optionele Parking Assistant is vanaf november 2015 leverbaar in veel modellen. Het systeem, dat in combinatie met Park Distance Control verkrijgbaar is, helpt de bestuurder met het vinden en benutten van een parkeerplaats, zowel parallel aan als dwars op de rijrichting. Het biedt nu fileparkeerhulp. Voor extra precisie zijn twee extra sensors aangebracht in de flanken aan de achterzijde van de auto, die eventuele obstakels signaleren. Doordat het systeem de directe omgeving rond de auto in de gaten houdt, wordt de bestuurder door een geluidssignaal en een grafische weergave op de display van iDrive geïnformeerd omtrent de afstand tot een eventueel obstakel.

BMW BMW BMW
 
Websitewww.bmw.nl
Deel via