15 september 2015
 

Mercedes-Benz IAA

Mercedes-Benz toont IAA Concept in Frankfurt

15 september 2015 | Tijdens de IAA in Frankfurt onthult Mercedes-Benz de "Concept IAA". De Intelligent Aerodynamic Automobile is twee auto's in één: een kampioen aerodynamica met een Cw-waarde van 0,19 en een vierdeurs coupé met een uniek design. Het studiemodel schakelt vanaf een snelheid van 80 km/h automatisch over van designmodus naar aerodynamische modus en verandert door tal van aerodynamische maatregelen van vorm. Het interieur van de 'Concept IAA' heeft de designlijnen van de S-Klasse en de S-Klasse Coupé, met nieuwe touchfuncties. Tegelijkertijd wordt een idee gegeven van hoe het interieur van een zakenauto er in de nabije toekomst uit zou kunnen zien.

Met een druk op de knop of automatisch vanaf 80 km/h ondergaat de Mercedes-Benz 'Concept IAA' een  transformatie, waarin de vierdeurs coupé verandert in een aerodynamicakampioen. Acht segmenten komen uit de achterzijde tevoorschijn, waarmee de lengte van de auto met 390 mm groeit; frontflaps in de voorbumper schuiven 25 mm naar buiten en 20 mm naar achter en verbeteren daarmee de luchtstroom aan de voorzijde en bij de wielkasten; de actieve velgen veranderen hun bekervorm van 55 mm naar nul; en de lamel in de voorbumper schuift 60 mm naar achteren, waardoor de luchtstroom onder de auto verbetert.

Mercedes-Benz IAA

De unieke aerodynamica werd parallel met behulp van numerieke luchtstroomsimulatie ontwikkeld. Tijdens ongeveer een miljoen CPU-uren simuleerden de aerodynamica-experts van Mercedes-Benz het verloop van de luchtstroom, terwijl ze zo'n driehonderd varianten berekenden. Dit komt ruwweg overeen met de ontwikkeling van een seriemodel.

De 'Concept IAA' biedt ook een blik op de toekomst van zaken die niet direct in het oog springen. De studie beschikt bijvoorbeeld over Car-to-X technologie, die het mogelijk maakt te communiceren met andere voertuigen of andere informatiebronnen. Dit betekent een enorme vooruitgang bij het voorkomen van ongevallen, aangezien obstakels of andere objecten die voor het voertuig zelf nog niet zichtbaar zijn, gedetecteerd kunnen worden; de 'Concept IAA' is in staat om als het ware om de hoek te kijken. Met zijn interieur en bedieningsconcept biedt de 'Concept IAA' bovendien een voorproefje van de businesslimousine van de nabije toekomst.

Mercedes-Benz IAA

De flanken van het voertuig vormen een combinatie van een puristische, langgerekte basisvorm met geprononceerde wielkasten. Het sportieve en tegelijkertijd minimalistische front van de show car heeft een 'shark nose'-profiel. Net als de voorzijde is ook de achterzijde van de conceptcar clean en puristisch uitgevoerd. En net als bij de grille aan de voorzijde geven horizontale lamellen structuur aan de vorm van de achterzijde. Een verlichte ring rond de achterzijde zorgt voor de finishing touch van het high-tech uiterlijk.

Het interieur heeft de designlijn van de S-Klasse en S-Klasse Coupé en geeft een idee hoe het interieur van een zakenauto er in de nabije toekomst uit kan zien. De keuze van kleuren en materialen zorgt voor uitgesproken contrasten tussen antraciet en wit en tussen aluminium en geslepen glas. Elegant gebogen vormen, vloeiende lijnen, zorgvuldig gekozen kwaliteitsmaterialen en touchbediening zorgen voor een hoog niveau van functionaliteit.

Mercedes-Benz IAA

Het stuurwiel bevat touchfuncties en biedt zo ergonomisch perfecte functionaliteit op een heel klein oppervlak: OFN-knoppen (Optical Finger Navigation), die analoog aan de touchpad in de middenconsole zwevend zijn ingebed in de bedieningsclusters, stellen de bestuurder in staat door het menu van het combi-instrument te scrollen. Met de linker OFN-knop wordt het linker display geregeld, met de rechter OFN-knop het rechter display. Op die manier wordt de 'handen aan het stuur, ogen op de weg' bedieningsfilosofie die Mercedes-Benz al vele jaren aanhangt, toegepast op een wijze die eenvoudig is en geen ruimte laat voor fouten.

De 'Concept IAA' is 5.040 mm lang (5.430 mm in de aerodynamische modus), 1.995 mm breed en 1.305 mm hoog. De wielbasis meet 2.975 mm en de spoorbreedte voor/achter is resp. 1.710 en 1.770 mm. De conceptcar wordt aangedreven door een benzine/elektrische plug-in hybrid aandrijving met een totaal vermogen van 205 kW (279 pk). Die zorgt voor een topsnelheid van 250 km/h (elektronisch begrensd). De CO2-emissie en elektrische actieradius hangen af van de modus waarin het voertuig staat: in de aerodynamische modus komt de 'Concept IAA' met elektrische aandrijving 66 km ver met een uitstoot van 28 g CO2 per km. In de designmodus is de actieradius 62 km en de CO2-emissie 31 g per km. Door de nieuwe beoordelingswijze voor het rijden in de stad binnen de huidige New European Driving Cyclus (NEDC) wordt het voordeel van de aerodynamische modus niet zo duidelijk in deze test als bij het rijden in real-life.

Mercedes-Benz IAA Mercedes-Benz IAA Mercedes-Benz IAA
 
Websitewww.mercedes.nl
Deel via