15 september 2015
Ford Edge

Ford Edge

Europese Ford Edge debuteert tijdens IAA

15 september 2015 | De nieuwe Ford Edge is het derde hoofdstuk in het Europese uitbreidingsplan van het SUV-assortiment (sport utility vehicles) van Ford Motor Company. Het Europese Edge-model wordt geïntroduceerd tijdens de Autosalon van Frankfurt en levert, als later dit jaar de productie van start gaat, een geoptimaliseerd brandstofverbruik en een CO2-uitstoot onder de 150 g/km.

De Ford Edge komt in Europa op de markt met een 180 pk 2.0-liter TDCi-dieselmotor met handgeschakelde zesversnellingsbak of een 210 pk 2.0-liter TDCi-dieselmotor met automatische PowerShift-zesversnellingsbak. Mede door de inzet van Auto-Start-Stop leveren beide motoren een brandstofverbruik van 5,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 149 g/km.

De Edge zal standaard beschikken over de Intelligent All-Wheel Drive (AWD)-technologie voor naadloos schakelen tussen voorwielaandrijving en het prestatievermogen van AWD voor meer zekerheid op de weg, vooral bij gladheid.

Ford Edge

In een oogwenk heeft het systeem al 20 keer gemeten hoeveel grip de wielen op het wegdek hebben. Op basis van die metingen kan 100 procent van het beschikbare motorkoppel worden overgebracht op de achterwielen. Door alleen koppel te leveren waar en wanneer dat nodig is, heeft Intelligent AWD een minimale impact op het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot in vergelijking met permanente vierwielaandrijvingsystemen (4WD).

De geheel nieuwe Edge maakt gebruik van nieuwe Ford-technologieën, zoals Adaptive Steering, waarmee automatisch de stuurrespons wordt geoptimaliseerd op basis van de snelheid van de auto. Daardoor is het volgens Ford makkelijker om te manoeuvreren bij lage snelheden, terwijl de auto nauwkeurig blijft sturen bij hogere snelheden. Front Split View Camera biedt assistentie bij slecht zicht op kruisingen en parkeerplaatsen.

De Edge beschikt over Pre-Collision Assist met Pedestrian Detection. Dit is een camera- en radarsysteem dat op snelheden van 8 km/u tot 180 km/u voorliggers en mensen op de weg detecteert. Als het systeem een mogelijke botsing detecteert en de bestuurder niet reageert op waarschuwingen, wordt er automatisch geremd. Ford verwacht een score van vijf sterren op veiligheidstests van Euro NCAP, de onafhankelijke organisatie op het gebied van botsproeven.

Ford Edge

Een akoestische voorruit en gelamineerd glas voor de zijramen van de bestuurder en bijrijder minimaliseren het geluid in de cabine. Dankzij de panelen op de voertuigbodem en het geluidsdempende materiaal op de wielkasten dringen het weggeluid en windruis nog minder door. Alle Edge-modellen zijn uitgerust met de Active Noise Control-technologie van Ford, die ongewenst motorgeluid detecteert in de cabine en dat neutraliseert met tegengestelde geluidsgolven uit het geluidssysteem van de auto.

Voor de afwerking van het dashboard en de middenconsole is zacht aanvoelend materiaal gebruikt, de sierlijsten rond de knoppen hebben een hoogglans Piano Black-afwerking en de portiergrepen, sierlijsten om de ventilatieroosters, bekleding van het handschoenenkastje en details op het stuurwiel hebben een afwerking in Satin Silver Metal. De ruime Edge biedt ook stoelverwarming voor- en achterin en stoelverkoeling voorin.