15 september 2015
Ford Ranger

Ford Ranger

Nieuwe Ford Ranger beleeft Europees debuut in Frankfurt

15 september 2015 | De nieuwe Ford Ranger maakt zijn Europese debuut op de Autosalon van Frankfurt. Deze nieuwe pickup, die vanaf 2016 leverbaar is, heeft een opvallend design, is uitgerust met nieuwe technologieën en heeft een lager brandstofverbruik dan voorheen.De Ranger Wildtrak, die als het paradepaard van de serie wordt beschouwd, tilt de Ranger naar een hoger plan met een exclusief exterieur, een bijzonder afgewerkt interieur en een nieuwe kleur: Pride Orange.

De Ranger Wildtrak dankt zijn status als ultieme Ranger aan de trapezevormige grille met opvallende luchtinlaten aan de buitenkant, die is afgewerkt in een unieke, glanzende donkergrijze metaallak. De zijspiegels, portiergrepen, ventilatieroosters, laadbakranden en de achterlichten zijn in dezelfde accentkleur afgewerkt en dat zorgt voor een stoere, sportieve uitstraling.

Overige exclusieve designelementen van de nieuwe Wildtrak zijn onder andere rechthoekige mistlampen, een unieke rolbeugel, 18" 'machined' lichtmetalen velgen en opvallende Wildtrak-opdruk. Dit geeft de Wildtrak zijn uitstraling van onverschrokkenheid. Zelfs zijn exterieurkleur, de metaallak Pride Orange, is speciaal ontwikkeld om de Wildtrak tot een nog opvallender verschijning te maken.

Binnen is oranje als accentkleur gebruikt waarmee het interieur een vleugje sportiviteit heeft gekregen. De breedte van de cabine wordt benadrukt door een stevige horizontale balk tussen de portieren van de bestuurder en de voorpassagier. In het instrumentencluster zijn tweekleurige digitale displays en een 8 inch touchscreen aangebracht. Het dashboard is aan de bovenzijde met zachte materialen afgewerkt en ter accentuering voorzien van oranje stiksel. Samen met de opvallende in chroom afgewerkte ringen om de luchtinlaten verschaft dit de cockpit een exclusieve uitstraling.

Ford Ranger

Verder is de nieuwe Wildtrak uitgerust met unieke stoelen. Deze zijn elektrisch in acht standen verstelbaar en hebben een opvallend oranje stiksel. Dit geeft de stoelen een uitstraling waarin stoerheid, duurzaamheid en sportiviteit zijn gecombineerd.

De nieuwe Ranger beschikt over een reeks aandrijvingen die worden ondersteund door Auto-Start-Stop-technologie, nieuwe eindaandrijvingsverhoudingen en, voor het eerst, elektrische stuurbekrachtiging. Deze voorzieningen zorgen er voor dat het brandstofverbruik 17 procent lager ligt.

Tot het vernieuwde assortiment dieselmotoren behoren de 130 pk- en 160 pk-varianten van de nieuwste 2.2-liter Ford TDCi-motor, die meer vermogen leveren in vergelijking met de 125 pk- en 150 pk-motoren in het vorige model. Ook de 200 pk 3.2-liter TDCi-vijfcilindermotor maakt deel uit van het assortiment. De zesversnellingstransmissies zijn leverbaar in handgeschakelde of automatische versies. Daarnaast kan de klant ook kiezen uit tweewiel- of vierwielaandrijving. Standaard is de Wildtrak met vierwielaandrijving uitgerust.

Het brandstofverbruik ligt voor alle nieuwe Ranger-versies beduidend lager. Voor de 160 pk-versie zijn de cijfers: 6,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 171 g/km. Voor het vorige model waren dit 7,8 l/100 km en 206 g/km aan CO2 -uitstoot. Dit resulteert in lagere exploitatiekosten.

Ford Ranger

De nieuwe Ranger is speciaal ontworpen om zich met gemak in het meest extreme terrein te begeven. Zijn  doorwaaddiepte van 800 mm en de 230 mm bodemvrijheid komen hierbij goed van pas. En dankzij een hellingshoek van 28 graden en een afloophoek van 25 graden, hoeft de bestuurder van de nieuwe Ranger niet terug te deinzen voor steile obstakels.

Een elektronisch bestuurde tussenbak zorgt ervoor dat er tijdens het rijden met een druk op de knop op de middenconsole kan worden geschakeld van tweewielaandrijving naar vierwielaandrijving met hoge overbrenging. Voor koppel bij lage snelheden of extra remkracht op zwaar terrein kan de bestuurder ook vierwielaandrijving met lage overbrenging inschakelen. Een elektronisch differentieelslot voor de achteras verbetert de grip in zware omstandigheden. Deze sterke punten voor off-road omstandigheden gaan gepaard met 3.500 kg aan trekkracht.

Een reeks bestuurdersassistentietechnologieën biedt meer comfort en gebruiksgemak. Zo beschikt de bestuurder onder andere over Lane Keeping Alert en Lane Keeping Aid, Adaptive Cruise Control met Forward Alert, Park Assist voor en achter, Rear View Camera, en een Electronic Stability Control-systeem. Met dit systeem wordt het risico op over de kop slaan beperkt en wordt voorkomen dat de aanhanger gaat slingeren.