11 september 2015
Range Rover Evoque

Range Rover Evoque

Range Rover Evoque ondergaat facelift

11 september 2015 | Land Rover heeft zijn bestverkopende model, de Range Rover Evoque, verbeterd. Het ontwerp van de premium compacte SUV is aangescherpt en de auto is voorzien van nieuwe techniek.

De vormgeving van de Evoque is een belangrijk kenmerk van deze premium compacte SUV. De introductie van de smalle led-mistlampen en de duidelijk bredere omlijsting van de bodembescherming verfraaien de voorbumper. De grotere luchtinlaten benadrukken het sportieve karakter en dragen bij aan de zelfverzekerde verschijning van de Evoque. Voor de HSE Dynamic is er een nieuwe grille in een zeshoekig design met een groter gaasoppervlak.

De nieuwe Range Rover Evoque is de eerste auto van Jaguar Land Rover met adaptieve full-led koplampen. Die zorgen 's nachts voor beter zicht. De richtingaanwijzers bij de adaptieve full-led koplampen zijn nu in de led-dagrijverlichting geïntegreerd, wat opvallend oogt en de veiligheid vergroot. De kenmerkende openingen in de motorkap, voorheen voorbehouden aan de coupé, zijn nu ook aanwezig op de vijfdeursversies in HSE Dynamic- en Autobiography-uitvoering. De nieuwe spoiler op de achterklep is voorzien van een breder en lager derde led-remlicht dat naadloos in het design is geïntegreerd. De optionele, in het oog springende nieuwe dakvinnen zijn voorzien van een geïntegreerde 3G-antenne, wat zorgt voor een sterker signaal voor de mobiele telefoon.

Range Rover Evoque

De volledig van aluminium gemaakte TD4-motor is 20 tot 30 kilogram lichter dan zijn voorganger, met een stijf cilinderblok en gescheiden injectoren, die samen zorgen voor een laag geluids- en trillingsniveau. Er zijn twee vermogensvarianten: een versie met 110 kW (150 pk), met een verbruik van 4,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 109 g/km voor de eD4 2WD. De andere versie met 132 kW (180 pk) en 4WD zet hier 4,8 l/100 km en 125 g/km tegenover. De versie met 110 kW is 18 % zuiniger dan voorgaande dieselmotoren in de Evoque.

De prestaties zijn mede bereikt dankzij een aantal geavanceerde systemen, waaronder variabele kleptiming en technieken die zorgen voor een lage wrijving. Selectieve katalytische reductie en een nieuw lagedruk uitlaatgasrecirculatiesysteem verminderen daarnaast de NOx-uitstoot aanzienlijk. De service-interval voor de nieuwe Range Rover Evoque is verlengd van 25.000 naar 34.000 kilometer, wat de gebruikskosten verlaagt.

De vernieuwde Range Rover Evoque is ook leverbaar met Land Rovers 176 kW (240 pk) sterke Si4-benzinemotor. Die levert sportieve prestaties: acceleratie 0 naar 100 km/u in 7,2 seconden, topsnelheid 217 km/u.

Range Rover Evoque

Land Rover heeft een aantal verbeteringen doorgevoerd die het leven van de inzittenden zouden moeten veraangenamen. Belangrijk is het nieuwe InControl Touch infotainmentsysteem met een 8-inch touchscreen. InControl Touch is te bedienen met menu's en de mogelijkheid naar pagina's te swipen, zoals met een smartphone. Ook zijn met InControl Apps smartphone-apps te gebruiken via de touchscreen op de middenconsole.

Onder de verzamelnaam InControl heeft Land Rover een nieuwe generatie voertuigelektronica geïntroduceerd die tal van nieuwe systemen en functies mogelijk maakt. De nieuwe standaard beveiligingssystemen InControl Protect en Incontrol Secure zijn daarvan onderdeel. Na een uitgebreid certificatieproces is het nieuwe voertuigvolgsysteem recent door Kiwa SCM gecertificeerd.

Voor extra gebruiksgemak is de achterklep handsfree te openen en te sluiten met een voetbeweging onder de achterbumper.

Range Rover Evoque

De Evoque is voortaan voorzien van Land Rovers eigen All Terrain Progress Control (ATPC), bekend van de Range Rover en de Range Rover Sport. Dit systeem houdt een via de cruisecontrol vooraf ingestelde snelheid (tussen 2 en 30 km/u) aan, zodat de bestuurder zich optimaal kan concentreren op de terreinomstandigheden. ATPC maakt de terreinvaardigheid van de Evoque eenvoudiger te benutten.

De vernieuwde Range Rover Evoque is voorzien van een reeks nieuwe veiligheidsvoorzieningen zoals rijbaanassistentie, een autonoom noodremsysteem (Autonomous Emergency Braking, AEB).

De uitrustingsniveaus van de Range Rover Evoque voor 2016 zijn in lijn gebracht met die van de Range Rover Sport. Kopers hebben nu keuze uit zes uitvoeringen: Pure, SE, SE Dynamic, HSE, HSE Dynamic en Autobiography. Ook zijn er vijftien optiepakketten beschikbaar om de auto te personaliseren. De Range Rover Evoque is er voor prijzen vanaf 42.750 euro.