8 september 2015
 

Rolls Royce Dawn

Rolls Royce introduceert Dawn

8 september 2015 | Rolls Royce introduceert de Dawn. De oorspronkelijke Silver Dawn was de eerste Rolls-Royce met een carrosserie die in een fabriek was gebouwd, een nieuw begin voor Rolls-Royce destijds. De Rolls-Royces met open dak die de naam Silver Dawn droegen werden echter nog steeds op maat gemaakt voor individuele klanten. Deze beroemde en zeldzame naam 'Silver Dawn' voor een Rolls-Royce werd tussen 1950 en 1954 slechts 28 maal aan  cabriolets gegeven. De nieuwe Rolls-Royce Dawn is geïnspireerd op de Silver Dawn, maar biedt tegelijkertijd een eigentijdse interpretatie van wat een super-de-luxe vierzits cabriolet in 2015 zou kunnen zijn. Net zoals de Silver Dawn uit 1952 onderscheidt ook de nieuwe Rolls-Royce Dawn zich duidelijk van zijn stalmaatjes, met 80 procent unieke carrosseriepanelen en een ongeëvenaarde aandrijving, ophanging en chassis.

De Rolls-Royce Dawn zet de tijdloze Rolls-Royce ontwerprichtlijnen voort, namelijk een verhouding van 2:1 van wielhoogte ten opzichte van carrosseriehoogte, een lange motorkap, een korte overhang aan de voorzijde en een lange overhang aan de achterzijde, een elegant taps toelopend silhouet aan de achterzijde en een hoge schouderlijn.

Aan de voorzijde is de grille ongeveer 45 mm verzonken en het onderste deel van de voorbumper 53 mm verlengd in vergelijking met de Wraith. De sierrand loopt tot net boven de nummerplaat, die nu onderdeel uitmaakt van de onderzijde van de bumper. Dit is gedaan om de aandacht te vestigen op de voorzijde van de luchtinlaat en om de auto een krachtig uiterlijk te geven, zelfs wanneer deze stilstaat. Het ontwerp van de grille helpt om de spanning van het auto-ontwerp naar de schouders aan de achterzijde af te leiden en zo opnieuw de nadruk te leggen op de unieke elegantie van de Dawn.

De grille en bumper trekken de aandacht naar de horizontale lijnen van de auto in plaats van naar de traditionele verticale lijnen van de andere leden van de Rolls-Royce familie. In de bumper zijn nu ook de nummerplaatomranding en een nieuwe spoiler geïntegreerd. Het gaas is in de onderzijde van de bumper verzonken en is zwart, om zo een gevoel van diepte te creëren dat de diepte van de grille versterkt. Chromen 'snijbladen' zorgen er ook voor dat de auto stevig op de grond geplaatst lijkt, terwijl ze tegelijkertijd de horizontale lijnen benadrukken en een snellere en vloeiender blik op de volledige auto mogelijk maken, waardoor de auto nog meer kracht en breedte uitstraalt.

Het dek zelf is afgewerkt met poreus Canadel-hout dat de hoefijzervorm van de zitruimte achterin volgt en laat de vooruitgang zien die de vakmensen van de houtbewerkingsafdeling in de fabriek van Rolls-Royce in Goodwood geboekt hebben op het gebied van houtbewerkingstechniek en -technologie.

Het hout van het dek, dat door de klant zelf en naar eigen smaak wordt gekozen, loopt langs de 'waterval' tussen de achterstoelen naar beneden en rondom de cabinebekleding. Het is ook gebruikt voor de afwerking van de deurpanelen, om de eigenaar te verleiden in de Dawn te stappen.

Rolls Royce Dawn

Wederom krijgen de unieke, omgekeerde 'coach doors' van Rolls-Royce hun erkenning, ditmaal in een cabrioletformaat.Ze vullen de lange voorvleugels en glooiende carrosserielijnen aan en creëren zo een lang profiel en een luxueus uitgevoerde cabine. De portieren dragen ook, en dat is iets wat misschien minstens zo belangrijk is, in belangrijke mate bij aan de algehele sterkte en stijfheid van de carrosserie, omdat hiermee een ononderbroken A-stijl mogelijk wordt gemaakt.

De Rolls-Royce Dawn heeft vier individuele, luxueus uitgevoerde stoelen. In de bovenzijde van de rugleuning bevindt zich het veiligheidsgordelsysteem, dat samen met de zuilloze carrosserie de ononderbroken vloeiende vorm van de katapult in hout en leer versterkt en benadrukt. Het hout op de klaptafeltjes is, evenals de afwerking van de middenconsole, uitgevoerd met een vooruitwijzend visgraatmotief, dat een gevoel van versnelling geeft.

Een perfect glad oppervlak, gecombineerd met een innovatief genaaide 'Franse zoom', zorgt ervoor dat de luchtstroom die over de auto loopt als het dak gesloten is geen merkbaar windgeluid veroorzaakt. Van binnen is de Rolls-Royce Dawn net zo stil als de Rolls-Royce Wraith.

Minder aerodynamische opwaartse druk aan de voor- en achterkant en een lager zwaartepunt in combinatie met een nieuw ontwerp van de luchtvering en actieve rolstangen beloven  een verrassend dynamisch stuurgevoel voor dit superluxueuze boulevardier.

De uit elkaar lopende, sensuele achterflanken van de Dawn vormen een achterzijde die 24 mm breder is dan die van de Ghost, waardoor de Dawn een lager en gestroomlijnder profiel lijkt te hebben. Daarnaast dragen de bredere heupen van de auto niet alleen bij aan de verleidelijkheid, maar onderstrepen de brede schouders ook de gespierde mannelijkheid en kracht van het voertuig, daarbij mede geholpen door de 180 mm kortere wielbasis.

Het kloppend hard en de ziel van iedere Rolls-Royce is de twinturbo 6,6 liter V12-motor met een vermogen van 563 pk of 420 kW bij 5250 toeren en een koppel van 780 Nm bij 1500 toeren. De ervaring wordt versterkt door een dynamische reactie van het gaspedaal, dat een extra 30 procent respons levert bij een halfopen gasklep.

Rolls Royce Dawn

De grip op de weg wordt geleverd door runflat-banden met een diameter van 540 mm (20 inch). Deze banden zorgen ervoor dat de Dawn met een lekke band minstens 160 km kan doorrijden met een snelheid tot 80 km/u, alvorens de band te moeten wisselen. Er blijft dan een niveau van controle behouden, zelfs met een volledig leeggelopen band. Optioneel zijn 21-inch banden, gemonteerd op 10-spakige velgen, mogelijk. Door het gebruik van de runflat-technologie zijn een reservewiel en krik niet langer nodig, waardoor er extra ruimte in de kofferbak vrijkomt.

Dawn is uitgerust met de Spirit of Ecstacy Rotary Controller, een oplossing waarmee de gebruiker met één druk op de knop toegang heeft tot de media- en navigatiefuncties. Commando's voor navigatie-input en zoekopdrachten naar media kunnen met een vinger op het oppervlak worden geschreven, net zoals bij smartphones. Met een op het stuur geplaatste oproepknop kan de gebruiker met spraakcommando's de functies van de auto bedienen. Beide functionaliteiten maken dat er geen losse knoppen nodig zijn en zijn zeer eenvoudig in gebruik. Bijvoorbeeld: druk eenmaal op de knop, spreek het commando uit: "Navigeren naar St. Tropez" en het satellietgestuurde navigatiesysteem van de auto berekent de snelste route.

Een automatisch cruise controlsysteem maakt continu kleine precisieaanpassingen van afstand en snelheid en voorkomt daarmee het permanent onrustig kruipen, stoppen en starten. De bestuurder kan zich nu ontspannen en zich vol vertrouwen in het stadsverkeer begeven, want het systeem bewaakt de omstandigheden en reageert op veranderingen in het verkeerspatroon, bijvoorbeeld bij het inslaan van een nieuwe straat of een parallelweg.

Nieuwe software voor de radar en de camera, die zich respectievelijk in de voorbumper en midden bovenin de voorruit bevinden, zorgt voor snellere responstijden van het systeem, met inbegrip van een snellere voorbereiding van de remmen om op een noodstop te anticiperen. Mocht het tot het ergste geval komen, dan stelt de Dawn in een fractie van een seconde vanuit de achterhoofdsteunen een verborgen roll-over beschermingssysteem in werking. Een mechanisme vergrendelt dit verlengde beschermingssysteem, dat ook alle ruiten van de volledige auto beschermt.

De inspanningsloze dynamiek van de Rolls-Royce Dawn wordt nog verder versterkt door de toevoeging van Satellite Aided Transmission, een technologie die wereldwijd voor het eerst werd toegepast in de Wraith in 2013. Satellite Aided Transmission gebruikt GPS-gegevens, zodat de auto verder kan kijken dan de bestuurder en op basis van locatie en rijstijl kan anticiperen op diens volgende beweging. Het systeem gebruikt deze informatie om de beste versnelling te kiezen uit de automatische ZF-versnellingsbak met 8 versnellingen, zodat de bestuurder optimaal gebruik kan maken van de kracht van de Rolls-Royce 6,6 liter twinturbo V12.

Rolls Royce Dawn Rolls Royce Dawn
 
Websitewww.rollsroyce.nl
Deel via