3 september 2015
 

BMW

BMW introduceert eDrive-technologie

3 september 2015 | BMW presenteert eDrive-technologie. Deze techniek is voor het eerst beschikbaar in de 2-Serie (225xe) en 3-Serie (330e). eDrive-technologie omvat een aantal plug-in hybride componenten en draagt bij aan het terugdringen van brandstofverbruik en emissies. De 225xe is een 2-Serie plug-in hybride met vierwielaandrijving. De 330e is de nieuwe plug-in hybridevariant van de BMW 3-Serie.

BMW introduceert een plug-in hybridevariant met vierwielaandrijving van de 2-Serie Active Tourer. Deze versie maakt het mogelijk emissievrij te rijden. De BMW 225xe is voorzien van BMW eDrive en een 1,5-liter driecilinder BMW TwinPower Turbo motor. Zijn gecombineerde brandstofverbruik bedraagt 2,0-2,1 l/100 km met een CO2-uitstoot van 46-49 g/km.

Doordat de lithium-ion-batterij in een ruimtebesparende plaats onder de achterbank is gemonteerd, en de elektrische aandrijving volledig onder de vloer van de achterbak is ondergebracht, is er niet ingeleverd op bagageruimte.

BMW

De elektrische aandrijving van de achterwielen bundelt krachten met de reguliere voorwielaandrijving wat 'geëlektrificeerde xDrive' oplevert. De achterin gemonteerde 65 kW (88 pk) sterke elektromotor drijft de achterwielen aan en maakt een elektrisch bereik van maximaal 41 kilometer mogelijk met een topsnelheid van 125 km/u in volledig elektrische modus.

De hoogtoerige driecilinder benzinemotor met TwinPower Turbo techniek (100 kW /136 pk en 220 Nm) maakt lange ritten en hogere snelheden mogelijk. De verbrandingsmotor stuurt zijn kracht naar de voorwielen via een zestraps Steptronic automaat. Bij stevige acceleratie vanuit stilstand en bij inhaalmanoeuvres wordt de kracht van beide aandrijfsystemen samengevoegd tot een systeemvermogen van 165 kW (224 pk) en een maximumkoppel van 385 Nm. Dat tezamen zorgt voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 6,7 seconden.

Net als in de BMW i8 creëert de hybrideaandrijving in de 225xe een 'geëlektrificeerd xDrive'-systeem. De achterwielen schakelen onmerkbaar bij als de voorwielen grip dreigen te verliezen. En als de bestuurder meer acceleratie vraagt dan de elektromotor kan leveren, start de hoogspanningsstarter-generator de verbrandingsmotor vrijwel onmerkbaar en zonder onderbreking van de aandrijfkracht.

BMW

In aanvulling op de Driving Experience Control-schakelaar (met zijn SPORT-, COMFORT- en ECO PRO-instellingen zoals bekend van andere BMW modellen) biedt de eDrive-knop in de middenconsole drie standen: AUTO eDrive, MAX eDrive en SAVE BATTERY.

  • AUTO eDrive is de basisinstelling en wordt geactiveerd zodra de auto start. Deze stand zorgt ervoor dat de verbrandingsmotor en de elektromotor optimaal samenwerken in alle situaties en biedt een volledig elektrisch aangedreven topsnelheid van 80 km/u.
  • MAX eDrive laat de auto tot een snelheid van 125 km/u volledig elektrisch rijden.
  • Met SAVE BATTERY wordt het laadniveau van de hoogspanningsbatterij gehandhaafd of tijdens de rit - als het niveau lager is - verhoogd tot meer dan 50 procent, zodat er altijd energie beschikbaar is om later in stedelijk gebied elektrisch te rijden.

BMW ConnectedDrive draagt ook bij aan het bereiken van een laag brandstofverbruik. In de BMW 2 Serie Active Tourer met eDrive omvat het ConnectedDrive-pakket ook een proactieve energiemanagementfunctie, die rekening houdend met de rijstijl en de route zorgt dat de plug-in hybride aandrijving zo efficiënt mogelijk functioneert.

De plug-in hybride BMW 2 Serie Active Tourer met eDrive kan de lithium-ion hoogspanningsbatterij (capaciteit 7,7 kWh) zowel door de terugwinning van remenergie als via een aansluiting op een huishoudelijk stopcontact (in iets meer dan 3 uur) opladen. Een andere optie is de BMW i Wallbox (oplaadtijd 2:15 uur).

BMW

BMW 330e beschikt over een plug-in hybride aandrijflijn. De plug-in hybride aandrijving bestaat uit een  elektromotor van 65 kW (88 pk) met een koppel van 250 Nm en een viercilinder benzinemotor van 135 kW (184 pk) en een koppel van 290 Nm. Met een systeemvermogen van 185 kW (252 pk) en een maximumkoppel van 420 Nm accelereert de BMW 330e in 6,1 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid ligt op 225 km/u.

Het gemiddelde verbruik in de NEDC-cyclus bedraagt slechts 1,9-2,1 l/100 km, met een CO2-uitstoot van 44-49 g/km. In de praktijk heeft de 330e een actieradius van 600 km.

De elektromotor en de verbrandingsmotor drijven de achterwielen aan via een standaard gemonteerde 8-traps Steptronic automaat. De elektromotor is in de aandrijflijn vóór de transmissie geplaatst, zodat ook in de volledig elektrische modus de transmissie meedoet. De koppelomvormer (de hydraulische koppeling van een automaatbak) is overbodig geworden, wat gedeeltelijk het extra gewicht van de elektromotor compenseert.

BMW

 

BMW BMW BMW BMW BMW
 
Websitewww.bmw.nl
Deel via