1 september 2015
 

Peugeot Fractal

Peugeot onthult Fractal Concept

1 september 2015 | Peugeot onthult de Fractal Concept. Het is een elektrisch aangedreven coupé voor de stad. De Fractal is voorzien van de zogenaamde i-Cockpit waarmee een extra zintuig wordt geprikkeld. Na het zicht, door het head-up instrumentenpaneel, en het gevoel, door het compacte stuurwiel en het touchscreen, wordt nu het gehoor gestimuleerd door een voor de autowereld unieke geluidsweergave. Doordat de bestuurder informatie nu ook via het gehoor ontvangt, wordt de rijervaring versterkt. Dankzij het wegklapbare dak kan deze coupé worden getransformeerd in een cabriolet.

Het in 2010 opgerichte StelLab (Science Technologies Exploratory Lean Laboratory) is een organisatie die de wetenschappelijke samenwerking tussen de technici van PSA Peugeot Citroën en universiteiten uit de gehele wereld (Frankrijk, Zwitserland, Polen, Spanje, Brazilië, Verenigde Staten en China) coördineert. De missie van dit laboratorium is om nieuwe technologieën en innovaties voor de auto's van de toekomst te identificeren en te ontwikkelen.

Meer dan 80% van het oppervlak van het interieur bestaat uit 3D geprinte onderdelen. Het head-up instrumentenpaneel van de Peugeot Fractal combineert een digitaal paneel met holografische weergave in HD-kwaliteit met een polycarbonaat scherm dat onder een hoek van 45° staat. De bestuurder kan de weergave aan zijn eigen smaak aanpassen. Op het schuin geplaatste polycarbonaat scherm wordt de aanvullende informatie met een 3D-effect weergegeven.

De lithium-ion-tractiebatterij van 40 kWh levert de elektriciteit voor de motor/generatoren op de voor- en achtertrein die een totaal vermogen van 150 kW/204 pk leveren. De actieradius bij gecombineerd gebruik bedraagt maximaal 450 km.

Peugeot Fractal

De wagenhoogte wordt dankzij de variabele bodemvrijheid aan de situatie aangepast. Voor een optimale aerodynamica en dus een grotere actieradius bedraagt de bodemvrijheid op snelwegen 7 cm. In de stad kan de wagenhoogte worden verhoogd tot 11 cm om gemakkelijk verkeersdrempels en hellingen van parkeergarages te nemen.

Dankzij de elektrische aandrijflijn kon de Peugeot Fractal op een nieuwe manier worden ontworpen. Elk onderdeel is op de meest efficiënte plaats aangebracht. De lithium-ion-tractiebatterij is in de middentunnel ondergebracht en zorgt zo voor een lager zwaartepunt en een betere gewichtsverdeling. Deze batterij verzorgt de stroomvoorziening van de twee motor/generatoren die elk 75 kW/102 pk leveren en die respectievelijk op de voor- en achtertrein zijn gemonteerd. Dankzij deze aandrijflijn kon de aerodynamica van de auto worden verbeterd. Zo is de voorzijde zo dicht mogelijk gehouden: de mechanische delen hebben minder luchttoevoer en minder lucht voor de koeling nodig.

Het geluidsniveau, dat door de elektromotor al gering is, wordt nog verder verlaagd door de Tall&Narrow-banden met hun smalle loopvlak. Om de geluidsproductie nog verder te beperken zijn de windgeleiders voor de wielen voorzien van tweevlakselementen die het windgeruis dempen. Deze elementen, die zijn geïnspireerd door anechoïsche kamers, beperken de intensiteit van de golven en dus hun geluidsniveau door ze van het ene oppervlak naar het andere te kaatsen. Aangezien deze windgeleiders niet op conventionele wijze kunnen worden geproduceerd, zijn ze gemaakt door middel van 3D-printing.

Voor een perfecte harmonie met andere gebruikers, met name voetgangers en fietsers, beschikt de Peugeot Fractal over een specifieke geluidssignatuur. Hierdoor hoort de voetganger die zonder op of om te kijken de straat oversteekt de Peugeot Fractal aankomen.

Peugeot Fractal

Ten slotte vergemakkelijkt deze concept car het leven van zijn eigenaar dankzij de koppeling met de smartwatch Samsung Gear S. De auto stuurt permanent informatie over de laadtoestand van de tractiebatterij, de voortgang van het laden, de temperatuur van het interieur en de locatie van de auto naar het horloge. Door op het horloge te drukken kan de bestuurder de portieren openen en het interieur op zijn smaak afstemmen: de airconditioning en het hifi-systeem worden ingesteld volgens zijn persoonlijke voorkeuren.

Het interieur bevat materialen die zijn geïnspireerd door auditoria en opnamestudio's. Op het dashboard, de portierpanelen en de kuipstoelen is zwart eikenhout aangebracht. Een koperen lijst, die door het gehele interieur loopt, verbeeldt de verbindingen van een audiosysteem. Ten slotte zijn de stoelen bekleed met een 3D Maille-stof in combinatie met wit leder.

Bij deze toekomststudie voor een Peugeot i-Cockpit krijgt het gehoor een speciale plaats, naast het gezicht en het gevoel. Bij zijn verplaatsingen gebruikt de mens namelijk deze drie zintuigen. De Peugeot Fractal innoveert met een 9.1.2-geluidsinstallatie en de toepassing van geluidsdesign.

Het StelLab, een onderzoekseenheid van de groep, heeft voor een volledige immersie een 9.1.2-geluidssysteem met bijbehorende software ontwikkeld. De digitale geluidsbewerking simuleert het menselijk gehoor. De geluidsbronnen worden virtueel gecreëerd en hun locatie wordt aan de omstandigheden aangepast zodat de bestuurder de informatie optimaal tot zich kan nemen.

Peugeot Fractal

De gesproken aanwijzingen van het navigatiesysteem bijvoorbeeld komen van een punt in de lengterichting van en op enige afstand vóór de auto. Tijdens het rijden komt dit punt dichterbij het interieur en beweegt het naar de richting die de bestuurder moet volgen. Bij het kruispunt bevindt het punt zich vlak bij, in het interieur, om de bestuurder te waarschuwen dat hij dadelijk moet afslaan. Bovendien kan dankzij de ruimtelijke weergave het geluid worden aangepast aan de vorm van en de eventuele aanpassingen aan de auto. Het door het StelLab ontworpen systeem kan zo zelfstandig de verschillende geluidsbronnen aanpassen, afhankelijk van het feit of de Peugeot Fractal gesloten (coupé) of open (cabriolet) wordt gereden.

Om van het volledige potentieel van het systeem te kunnen profiteren bestaat dit 9.1.2-systeem uit een 9.1-installatie met voorin drie luidsprekers voor middentonen en hoge tonen, twee tweeters, twee woofers en een subwoofer, en achterin twee middentonenluidsprekers, twee tweeters en een woofer. Voor een optimale geluidsweergave gebruikt Focal, een gerenommeerde Franse specialist in high-end audio-systemen, linnen vezels voor het membraan van de luidsprekers. Bovendien is de Peugeot Fractal als eerste auto ter wereld voorzien van infrabass-tweewegluidsprekers in de rugleuning van de stoelen. Aan dit revolutionaire systeem heeft de installatie zijn naam te danken: 9.1.2.

De door SubPac, een Amerikaanse start-up, ontwikkelde infrabass-luidspreker zorgt voor een volledig nieuwe zintuiglijke ervaring. De lage tonen worden namelijk niet via de lucht maar via vaste stoffen verspreid. De geluidsgolven bereiken zo het binnenoor van de luisteraar via zijn lichaam. De persoon op de stoel geniet zo volledig en als enige van de lage tonen, zonder dat zijn omgeving hier hinder van ondervindt.

De dimensie geluid wordt in de Peugeot Fractal ook gebruikt om een geluidsidentiteit te geven aan de elektrische aandrijflijn. Het geluid van deze aandrijflijn verschilt namelijk volledig van die van een verbrandingsmotor. Het merk heeft deze taak toevertrouwd aan de Braziliaanse geluidsdesigner Amon Tobin. Dankzij de buiten hoorbare geluidssignatuur van de Peugeot Fractal worden andere gebruikers niet verrast door de aanwezigheid van de auto. Met name voetgangers en fietsers worden over de aanwezigheid van de Peugeot Fractal geïnformeerd met behulp van geluiden die verschillende toestanden aanduiden: acceleratie, deceleratie of constante snelheid.

Peugeot Fractal Peugeot Fractal Peugeot Fractal
 
Websitewww.peugeot.nl
Deel via