2 september 2015
Citroen Cactus M

Citroen Cactus M

Citroen toont Cactus M in Frankfurt

2 september 2015 | Op de IAA in Frankfurt komt Citroën met een wereldpremière: een op de Méhari geïnspireerde concept car, de Citroën Cactus M. Het is een 'outdoor' versie van de C4 Cactus. De stijl van concept car Cactus M sluit duidelijk aan op de concept Citroën Aircross die afgelopen april in Shanghai werd gepresenteerd.

De zijschermen zijn om de wielen heen geplaatst en maken de auto gespierder. De hogere carrosserie en de diameter van de wielen benadrukken zijn persoonlijkheid die gericht is op vrije tijd.  Aan weerszijden van de carrosserie zorgen grote, kunststof portieren voor minder gewicht, bescherming en een bijzonder design. Dit concept doet dan ook denken aan de beroemde Méhari, de auto die ook overal doorheen, overheen en onderdoor moest kunnen. De auto heeft geen dak waardoor je bij de tweede zitrij komt door over de carrosserierand heen te klimmen, waarbij de opstapsteunen in het zijpaneel geplaatst zijn.

Citroen Cactus M

De gespierde flanken voor en achter zorgen voor een krachtig silhouet. Met de Tall & Narrow banden konden smallere wielen met een grotere diameter worden gemonteerd en kon de vrije hoogte worden vergroot. Het krachtige beeld wordt nog versterkt door aparte wielkasten, de in een hoek van 60° geplaatste voorruit en een dikkere voorruitstijl. De concept Citroën Aircross heeft model gestaan voor het ontwerp van het onderste gedeelte van de voor- en achterbumpers en de zijspiegels.

De Citroën Cactus M heeft twee lange portieren, die de auto compacter lijken te maken. Het monobloc concept uit gegoten kunststof maakt ze bijzonder flexibel terwijl ze natuurlijk ook het totaalgewicht van de auto verlagen. De portieren zijn volgens het Airbump concept ontworpen en hebben dezelfde thermogevormde TPU (thermo polyurethaan) coating. Deze tweede huid, die ook op de bumperbeschermers zit, is deuk- en krasbestendig en kan ook tegen zout water en zand. De portieren hebben een zichtbaar scharnier net als de beroemde Méhari die ook al een kunststof (ABS) carrosserie had.

Citroen Cactus M

De Citroën Cactus M heeft geen dak en geen A-stijl, want hij moet zo open mogelijk zijn. Op de beugel van de koffer achter en de voorruitlijst zitten echt houten platen, die doen denken aan de persoonlijke details die surfplankfabrikanten ook wel gebruiken.

Het interieur kan met water schoongespoten worden, want in de voetenruimte zitten afvoeropeningen. De stoelen weerspiegelen de surfwereld met de gekleurde neopreen bekleding van wetsuits, die comfortabel is en waterdicht. De Citroën Cactus M valt ook op door zijn multifunctionele karakter wat uiteraard wordt geboden door het ontbreken van een dak zodat alles erin past (wakeboards, surfplanken…). Alles is ontworpen met het oog op het bieden van comfort, ontspanning en gemak. De interieur- en dashboard bekleding is geïnspireerd op wetsuits en bestaat uit  neopreen. Dit materiaal is sneldrogend en maakt de stoelen ook waterbestendiger.

Citroen Cactus M

De instap naar de tweede zitrij in de Cactus M geeft de passagiers achter ook een vrij en onafhankelijk gevoel ... ze hoeven niet eerst een portier te openen en de voorstoel neer te klappen om in of uit te kunnen stappen.  In de auto zitten opbergruimtes zoals grote vakken in de voorportieren die met een net afgesloten worden. De koffer achter is bereikbaar via de buitenkant en er kunnen twee surfplanken veilig bevestigd worden op het dak met speciale fixeersystemen. Voor deze gelegenheid hebben de stijlteams van Citroën zelfs twee surfplanken in Jaws-blauw ontworpen.

Het karakter en de sterke persoonlijkheid van concept car Cactus M zijn te terug te voeren naar de Méhari uit 1968 en de 'zee en strand' sfeer waarmee dit mythische model altijd al werd geassocieerd. Er zijn een aantal stijlelementen verwerkt die doen denken aan de auto's van toen, zoals de lussen waarmee de portieren worden geopend en de centraal geplaatste ruitenwisser (één exemplaar).

Citroen Cactus M

Cactus M staat ook voor verregaande vrijheid, want het interieur kan worden omgetoverd tot een slaapplaats waarbij de dakkap dienst kan doen als tentzeil.  Deze kap biedt ook bescherming in geval van regen. De Citroën Cactus M heeft bovendien ingebouwde technologieën die handig zijn bij dagelijks gebruik en alle nuttige uitrustingen van de C4 Cactus (tablet met touch screen, easypush versnellingsbakbediening…).

Met een ingenieus systeem kan de achterbank zo worden gekanteld dat hij een verlengstuk vormt van de koffer waardoor een 2-persoons bed ontstaat. Naar keuze kan worden geslapen onder de sterrenhemel of onder een dak: de kap wordt een zelfdragende tent met behulp van het ingenieuze opblaassysteem. Die tent vouwt open aan de achterkant van de auto waardoor twee personen van 1,80 m rechtop kunnen staan achter de auto.