2 september 2015
Mercedes-Benz S-Klasse Cabrio

Mercedes-Benz S-Klasse Cabrio

Mercedes-Benz introduceert S-Klasse Cabriolet

2 september 2015 | Mercedes-Benz introduceert de S-Klasse Cabriolet. De nieuwe cabriolet is de zesde variant van de huidige S-Klasse familie en de eerste open vierzitter van Mercedes-Benz in de topklasse sinds 1971. Hij biedt de technologie van de S-Klasse en een uitgebreid klimaatregelingsconcept met bescherming tegen tocht en wind, zoals intelligente klimaatregeling voor open auto's. Het model beleeft deze maand zijn wereldpremière op de IAA in Frankfurt. De S-Klasse Cabriolet is vanaf december te bestellen, de marktintroductie staat gepland voor het voorjaar van 2016.

De nieuwe S-Klasse Cabriolet is uitzonderlijk stijf van constructie. Innovatieve oplossingen als het schutbord naar de bagageruimte, gemaakt van aluminium en magnesium, maar ook de aluminium bodem achterin, verlagen het carrosseriegewicht tot dat van de S-Klasse Coupé. Bij de standaard bescherming bij het over de kop slaan die zich achter de hoofdsteunen bevindt, worden voor het eerst niet alleen de actoren pyrotechnisch geactiveerd, maar worden ook de rolbeugels zelf in positie gebracht door een gasgenerator.

Mercedes-Benz stelt de meest comfortabele cabriolet ter wereld te bouwen. Om die claim waar te kunnen maken is de S-Klasse Cabrio voorzien van automatische windschermsysteem AIRCAP, de hoofdruimteverwarming AIRSCARF, de verwarmde armsteunen, de stoelverwarming voor en achter plus de intelligente klimaatregeling. In tegenstelling tot conventionele systemen wordt het klimaat volledig automatisch geregeld. Dat betekent, dat de bestuurder geen modus hoeft te selecteren voor een geopende of gesloten kap en het is evenmin noodzakelijk temperatuurinstellingen op te slaan voor deze rijomstandigheden.

Mercedes-Benz S-Klasse Cabrio

Wanneer de stoffen kap geopend is, wordt hij weggevouwen in een deel van de bagageruimte. De kap blijft gescheiden van de resterende bagageruimte door middel van een elektrisch bediende rollo die de kap omsluit. Dit gebeurt allemaal automatisch, zodat de bestuurder niet hoeft te stoppen voor handmatige bediening. De afscheiding van de bagageruimte wordt niet geactiveerd wanneer deze volbeladen is. In dat geval kan bij gesloten kap de scheidingswand verdwijnen door een druk op de knop aan de binnenkant van het kofferdeksel, waardoor meer plaats voor bagage ontstaat. Daar komen nog bij het standaard elektro-hydraulisch, op afstand ontgrendelbare kofferdeksel en de doorlaadmogelijkheid naar het interieur.

De kap bestaat uit meerdere lagen en onderstreept in gesloten toestand de klasse van de auto. De stoffen kap is leverbaar in zwart, donkerblauw, beige en donkerrood. Via een schakelaar in de middenconsole kan de kap worden geopend en gesloten, tot een snelheid van 60 km/h. Het openen en sluiten neemt ongeveer 20 seconden in beslag. Via de elektronische autosleutel kan het openen en sluiten van de kap ook van buitenaf gebeuren.

Om uitgebreide mogelijkheden voor individualisering te bieden is er keuze uit leder, nappaleder of designo nappaleder Exclusief plus zes verschillende kleurconcepten voor het interieur, zoals een maritiem geïnspireerde combinatie van diepzeeblauw en porselein.

Mercedes-Benz S-Klasse Cabrio

Met een Cw-waarde van 0,29 zet Mercedes-Benz een opmerkelijke prestaties neer met de S-Klasse Cabriolet. De zeer goede luchtstroming is onder andere te danken aan het bodembekledingsconcept inclusief uitgebreide bekleding van motorcompartiment, hoofdbodem en achteras, de aerodynamisch geoptimaliseerde wielspoilers, de aerodynamisch gevormde buitenspiegels en de uitgebalanceerde krachtverdeling tussen voor- en achteras.

Een drielaagse akoestische kap is standaard. De buitenste stoffen laag bevat waterafstotend butyl aan de binnenzijde, in tegenstelling tot de laag van neoprene die vroeger gebruikt werd. Dit zorgt, samen met de verbeterde bekleding en de akoestisch geoptimaliseerde interieurhemel, voor minder geruis. De isolerende laag zorgt er ook voor dat het elegante silhouet van opzij niet wordt verstoord door van buitenaf zichtbare bogen.

Maatregelen aan de carrosserie, de afdichtingen van de portieren en de dubbele beglazing zijn ook van cruciaal belang voor het lage niveau van windgeruis in het interieur. Om die reden hebben de aerodynamica-ingenieurs zich ook terdege beziggehouden met zo weinig mogelijk tocht in de auto. De nieuwe S-Klasse Cabriolet is optioneel leverbaar met het automatische windschermsysteem AIRCAP. Dit kan met een druk op de knop worden geactiveerd voor minder turbulentie in het interieur. AIRCAP bestaat uit twee componenten: een windlamel met net in het dakframe dat 7 centimeter uitgeschoven kan worden, plus een eveneens uitschuifbaar windscherm achter de achterzitplaatsen, bolrond van vorm en afgewerkt met een rvs paneel. De innovatieve diffusorribben onder de grille zijn een andere ontwikkeling geweest. Ze zorgen voor speciale turbulentie-effecten die het geluidsniveau verminderen. De windlamel is uitgevoerd in de carrosseriekleur van de S-Klasse Cabriolet.

Mercedes-Benz S-Klasse Cabrio

Een andere optionele uitrusting is de hoofdruimteverwarming AIRSCARF. Deze breidt het cabrioseizoen uit doordat er langer comfortabel open gereden kan worden bij lage buitentemperaturen. Met dit gepatenteerde verwarmingssysteem wordt vanuit de hoofdsteunen warme lucht rond de schouders en nek van de bestuurder en voorpassagier geblazen.

De V8-motor van de S500 Cabriolet heeft een vermogen van 335 kW (455 pk). De cilinderinhoud bedraagt 4663 cm3 en de motor produceert een maximumkoppel van 700 Nm vanaf 1800 t/min. In gecombineerde NEDC modus verbruikt de cabrio 8,5 liter benzine per 100 km, met CO2-emissies van 199 g/km. De  9G-TRONIC negentraps automatische transmissie ondersteunt zowel een dynamische als een brandstofbesparende rijstijl.

De S-Klasse Cabriolet is standaard uitgerust met AIRMATIC semi-actieve luchtvering met traploze dempingsregeling. Het kan sportiever of juist comfortabeler worden ingesteld, in overeenstemming met ieders voorkeuren.

Mercedes-Benz S-Klasse Cabrio

Net als de S-Klasse sedan en Coupé is de nieuwe Cabriolet leverbaar met tal van nieuwe assistentiesystemen die het rijden nog comfortabeler en veiliger maken. Tot de Intelligent Drive-systemen behoren onder andere de PRE-SAFE-rem met voetgangersherkenning, DISTRONIC PLUS met stuurassistent en Stop&Go Pilot, Brake Assist System BAS PLUS met kruispuntassistent, actieve spoorassistent, adaptieve  grootlichtassistent plus en nachtzichtassistent plus. De standaard aanwezige COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS beschikt naast de waarschuwing bij geringe afstand en botsingsgevaar in combinatie met ADAPTIVE BRAKE, dat reeds vanaf 7 km/h bescherming tegen een botinsg biedt, over een extra functie: bij aanhoudend botsingsgevaar en uitblijvende reactie van de bestuurder kan het systeem autonoom remmen bij snelheden van meer dan 100 km/h, waardoor de ernst van de botsing met langzaam rijdende of stilstaande auto's verminderd kan worden. Bij snelheden tot ongeveer 50 km/h kan het systeem ook remmen voor stilstaande voertuigen, waarbij kop-staart botsingen bij snelheden tot circa 40 km/h vermeden kunnen worden.

Het preventieve inzittendenbeschermingssysteem PRE-SAFE is opgewaardeerd naar PRESAFE® PLUS. PRE-SAFE® PLUS kan een dreigende kop-staartbotsing herkennen en achteropkomend verkeer waarschuwen door de noodknipperlichten met verhoogde frequentie te laten knipperen. Bij aanhoudend botsingsgevaar kan het systeem de remmen van het stilstaande voertuig 'op slot zetten' voordat de kop-staartbotsing plaatsvindt en de PRE-SAFE-gordelspanners vlak voor de impact activeren. Daardoor wordt het risico op een whiplash verkleind, want de inzittenden worden in de best mogelijke positie gehouden.

Als zesde variant van de huidige S-Klasse is de nieuwe S-Klasse Cabriolet (lengte/breedte/hoogte: 5027/1899/1417 mm) een lid van 's werelds grootste familie van luxe modellen. Meest nabije familielid is de S-Klasse Coupé, waarvan de Cabriolet ongeveer 60 procent van de carrosseriecomponenten leent. Een compleet nieuw kenmerk is de bodem achterin, voor het eerst vervaardigd van aluminium. Dit brengt het aandeel van dit lichtgewicht metaal in oppervlaktetermen naar ruim 50 procent in de totale mix van materialen.

Mercedes-Benz S-Klasse Cabrio

Nieuwe componenten zijn de profielen over de lengteas van gegoten aluminium, gebaseerd op een technologie die ontwikkeld is voor de huidige SL. Met behulp van een kern bestaande uit zand wordt de langsdrager geproduceerd als een gesloten, gegoten geheel dat aan de binnenzijde hol is. Daardoor kunnen tal van componenten in de langsdrager worden geïntegreerd, terwijl de wand niet overal even dik hoeft te zijn. Er is sprake van een functioneel ideaal design dat ook nog eens optimaal is qua gewicht. Om de hoge functionele doelstellingen te halen (geluid, trillingen, duurzaamheid en crasheigenschappen), is de multifunctionele holte (vroeger de ruimte voor het reservewiel) in de carrosserie gelast.

Een ander opmerkelijk nieuw kenmerk is de wand achter de achterzitplaatsen, die dient om de carrosserie te versterken terwijl hij tegelijkertijd de langs pyrotechnische weg uitklappende rolbeugels ondersteunt en een doorlaadopening herbergt voor lange voorwerpen. Deze achterwand bestaat uit aluminium secties waarvan de karakteristieke vorm heeft gezorgd voor de interne bijnaam 'hockey goal'. Twee kale panelen, namelijk de magnesium achterwand en een afdekking uit aluminiumprofielen, zorgen voor een constructie met hoge stijfheid. De achterwand is met twee extra grote delen van gegoten aluminium aan de zijwanden bevestigd. Er zijn ook nog tal van versterkingen in de bodem van de auto verwerkt ter verhoging van de stijfheid van de vierzits cabriolet.

Alles bij elkaar hebben de carrosserie-ingenieurs twee tegenstrijdige doelen bereikt: waar het gaat over torsiestijfheid bereikt de S-Klasse Cabriolet zelfs waarden die overeenkomen met die van de S-Klasse Coupé die vorig jaar geïntroduceerd werd, terwijl tegelijkertijd het gewicht van de carrosserie op hetzelfde peil bleef. De gewichtsbesparende maatregelen omvatten ook vindingrijke oplossingen als de trillingsdemper, die gebruik maakt van de hydraulische pomp van de automatische kap, waarbij ongeveer 7 kg aan gewicht gespaard wordt.