19 augustus 2015
Mercedes-AMG C63 Coupe

Mercedes-AMG C63 Coupe

Mercedes-AMG introduceert C63 Coupe

19 augustus 2015 | De recent aangekondigde Mercedes-Benz C-Klasse Coupe zal ook beschikbaar zijn in AMG uitvoering. De vergaande technologische aanpassingen springen direct in het oog: opvallend brede spatschermen voor en achter, een gegroeide spoorbreedte en grotere wielen bezorgen de Mercedes-AMG C63 Coupé een gespierd uiterlijk en leggen tegelijkertijd de basis voor dynamische eigenschappen. De AMG 4,0-liter V8-biturbomotor met 350 kW/476 pk of 375 kW/510 pk is volledig in eigen huis ontwikkeld, evenals het AMG RIDE CONTROL-onderstel met elektronisch geregelde schokdempers, de afstelling van de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma's, het sperdifferentieel op de achteras en de dynamische motorsteunen.

Het uiterlijk wijkt duidelijk af van het Mercedes-Benz model dat nagenoeg alleen de portieren, het dak en het kofferdeksel met deze nieuweling deelt. De achtcilindermotor en de toegenomen spoorbreedte voor en achter maakten een nieuw ontworpen voorzijde, flanken en modelspecifieke achterzijde noodzakelijk. De forse spatschermen maken de Mercedes-AMG C63 Coupé aan de voorkant 64 millimeter en aan de achterkant 66 millimeter breder. De grotere spatschermen maken het mogelijk bredere banden (tot 255 millimeter voor en 285 millimeter achter) te monteren, die de acceleratieprestaties, grip en handling ten goede komen. De carrosseriestructuur is op belangrijke plaatsen versterkt om de extreme langs- en dwarskrachten van de aandrijving en het onderstel te kunnen verwerken. Het model heeft bovendien een speciaal subframe voor de achteras gekregen.

De 60 millimeter langere aluminium motorkap heeft twee opvallende, voor het model onderscheidende powerdomes die de gespierde uitstraling meer kracht geven. Het brede front wordt gekenmerkt door grote luchtinlaten en nauwkeurig gepositioneerde flics. De lage, pijlvormige 'twin blade' grille met opschrift 'AMG' verlaagt het zwaartepunt optisch nog verder. De kenmerkende 'A-wing' AMG-voorspoiler is driedimensionaal en dient tevens als windgeleider richting de drie luchtinlaten. Aanvullende windgeleiders garanderen een optimale luchtstroom naar de koelunits. Een splitter onder de voorskirt helpt de opwaartse druk op de vooras te beperken.

Mercedes-AMG C63 Coupe

Ook opzij heeft de Mercedes-AMG C 63 Coupé een geheel eigen design dankzij de grote wielen die een vloeiende lijn vormen met de carrosserie en de speciale dorpelverbreders. De naar binnen toelopende dorpel bij de instap benadrukt de brede basis van de auto. Aanvullende voordelen van de nieuw ontworpen carrosseriedelen: er hoefden geen compromissen te worden gedaan voor de bevestiging van de skirts en andere onderdelen. Schuin van achteren bekeken oogt de gespierde lijn van het dak via de schouder en flank naar de wielkast extra indrukwekkend. Een detail: in typische sportwagentraditie zijn de buitenspiegels op het portier bevestigd in plaats van in de spiegeldriehoek.

De compleet nieuw ontworpen achterpartij is geïnspireerd op de S-Klasse Coupé en heeft een diffusorinzet als verwijzing naar de wereld van de autosport. Het ontwerp van de aan de zijkanten gepositioneerde optische luchtuitlaatopeningen verbetert de luchtstroom aan de achterzijde. De smalle reflectoren versterken de breedte van het model. De twee dubbele verchroomde uitlaateindstukken van de AMG-uitlaat zijn geïntegreerd in de diffusor. Het kofferdeksel is voorzien van een smalle spoilerrand die niet alleen elegant oogt, maar ook de opwaartse druk op de achteras aanzienlijk beperkt.

De Mercedes-AMG C63 S Coupé sprint in 3,9 seconden van 0 naar 100 km/h, de Mercedes-AMG C63 Coupé in 4,0 seconden. Daarmee is de coupé een fractie sneller dan de sedan, met dank aan de bredere banden en de kortere achterasoverbrenging. De elektronisch begrensde topsnelheid bedraagt 250 km/h (290 km/h met het AMG Driver's Package).

Mercedes-AMG C63 Coupe

De 4,0-liter achtcilinder biturbomotor wordt al toegepast in de Mercedes-AMG C63 sedan en de Mercedes-AMG C 63 Estate. In combinatie met dry-sump smering ligt hij ook in de Mercedes-AMG GT. Kenmerkende eigenschap: de twee turboladers zijn niet aan de buitenkant, maar tussen de cilinderbanken in V-opstelling gemonteerd. Specialisten noemen deze constructie 'hot inside V'. De belangrijkste voordelen van dit ontwerp zijn de compacte constructie van de motor, een optimale respons en lage uitlaatgasemissies.

Een modelspecifiek uitlaatsysteem met kleptechnologie is standaard. Het systeem wordt automatisch kennveldgestuurd geregeld via de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma's, het vermogen dat door de bestuurder wordt aangesproken en het toerental. Het motorgeluid loopt uiteen van bescheiden en geschikt voor lange afstanden tot pittig en emotioneel. Optioneel is de Performance-uitlaat leverbaar, met de mogelijkheid het geluid aan te passen via een druk op een knop.

De transmissie speelt een belangrijke rol in het karakter van de nieuwe Mercedes-AMG C63 Coupé. Ongeacht of de transmissie automatisch schakelt of op commando van de bestuurder via de schakelpaddels op het stuurwiel, geschiedt het op- en terugschakelen aanmerkelijk sneller vergeleken met het voorgaande model.

Mercedes-AMG C63 Coupe

De wendbaarheid en hoge bochtsnelheid van de Mercedes-AMG C63 Coupé zijn te danken aan het compleet nieuw ontworpen onderstel. Aan de voorzijde is een vier-link ophanging met op de autosport gebaseerde radiaal opgehangen remklauwen gemonteerd. Speciaal voor dit model ontworpen fusees en een bredere spoorbreedte maken een grotere dwarsversnelling mogelijk. De achteras is eveneens compleet nieuw en voor de coupé ontworpen. Het speciale AMG-subframe voor de achteras maakt de toegenomen spoorbreedte mogelijk. Het contactvlak van de wiellagers werd nog eens 25 millimeter verder naar buiten geplaatst vergeleken met de limousine. Andere aanpassingen zijn speciale AMG-wieldraagarmen, een stijvere elastokinematiek en een groter negatief camber.

Standaard krijgt de Mercedes-AMG C63 Coupé tienspaaks lichtmetalen velgen in de maat 9,0 x 18 (voor) en 10,5 x 18 (achter) in combinatie met bandenmaat 255/40 R18 voor en 285/35 R18 achter. De C63 S Coupé heeft 255/35 R19 banden voor en 285/30 R19 banden achter op vijf-dubbelspaaks lichtmetalen velgen: 9,0 x 19 voor en 10,5 x 19 achter.

Voor extra grip en dynamiek is de Mercedes-AMG C63 Coupé uitgerust met een mechanisch sperdifferentieel op de achteras. De C63 S Coupé krijgt een elektronisch geregelde versie. Beide beperken het doorslippen van het binnenste wiel in bochten, zonder ingrepen via het remsysteem. Dankzij de verbeterde tractie is de bestuurder in staat sneller uit bochten te accelereren. Ook blijft de auto stabieler bij remmen onder hoge snelheden en heeft hij meer grip bij acceleratie vanuit stilstand. De voor dit model compleet nieuw ontworpen achteras werd speciaal aangepast aan de grotere dynamische capaciteiten van de coupé. Het grootste voordeel van het elektronisch sperdifferentieel op de achteras (standaard op de Mercedes-AMG C63 S) is dat het nog gevoeliger is en sneller reageert, wat de dynamische grenzen van de auto verlegt. Het drietraps ESP met de standen 'ESP ON', 'ESP SPORT Handling Mode' en 'ESP OFF' werkt samen met het sperdifferentieel.

Mercedes-AMG C63 Coupe

De bestuurder kan het karakter van de Mercedes-AMG C 63 Coupé beïnvloeden aan de hand van vier verschillende AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma's. De Mercedes-AMG C 63 S Coupé heeft nog een aanvullend 'Race' rijprogramma, voor maximale personalisatie. Daarbij bestaat de keuze uit diverse vooraf vastgestelde transmissiemodi en een 'Individual' rijprogramma dat grotendeels zelf in te stellen is.

Net als de sedan en estate vertrouwt de Mercedes-AMG C 63 S Coupé standaard op dynamische motorsteunen. Ze dragen bij aan het beperken van de natuurlijke tegenstellingen tussen comfortabele en dynamische prestaties. Deze stijfheid van de dynamische steunen is ogenblikkelijk aan te passen aan de rijomstandigheden en wensen. Zachte motorsteunen verbeteren het comfort, omdat ze meer geluiden en vibraties absorberen. Stijvere steunen komen de wendbaarheid en handling ten goede. De dynamische motorsteunen vergroten de precisie van de auto bij een dynamische rijstijl, waardoor bijvoorbeeld de stuurrespons en feedback directer zijn.

De Mercedes-AMG C63 Coupé viert zijn wereldpremière tijdens de IAA in Frankfurt, op 15 september aanstaande. De marktintroductie volgt in maart 2016.