14 augustus 2015
BMW Concept M4 GTS

BMW Concept M4 GTS

BMW toont Concept M4 GTS

14 augustus 2015 | Een jaar na de komst van de BMW M4 Coupé presenteert de BMW M divisie een exclusieve afgeleide: de Concept M4 GTS. Hij is extra licht dankzij het gebruik van met carbon carrosseriedelen (CFRP), krachtig dankzij de motor met waterinjectie en innovatief door de toepassing van OLED-verlichtingstechnologie. De straatlegale studieversie met technologie voor het circuit beleefde zijn wereldpremière op het Concours d'Elegance op Pebble Beach in Californië.

De nieuwe BMW Concept M4 GTS zet een traditie voort die in gang is gezet door de BMW M3 Evolution (1988), gevolgd door de BMW M3 Sport Evolution (1990), BMW M3 GT (1995), BMW M3 CSL (2003), BMW M3 GTS (2010) en BMW M3 CRT (2011). De BMW Concept M4 GTS is voorzien van nieuwe technologie die in toekomstige productiemodellen zullen worden toegepast.

BMW Concept M4 GTS

Het design van de M4 Coupé vormt de basis voor deze exotische variant. Hij oogt krachtiger en meer circuitgericht dankzij de onderspoiler aan de voorzijde en een handmatig verstelbare achterspoiler, die beide in carbon zijn uitgevoerd. De motorkap is gemaakt van met koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP), waarmee het belang van een zo laag mogelijk gewicht en zwaartepunt wordt benadrukt. Vergrote luchtopeningen in de voorbumper verminderen de luchtweerstand en vergroten de neerwaartse druk op de voorwielen.

De Concept M4 GTS is gehuld in de exclusieve lakkleur Frozen Dark Grey Metallic, met contrasterende Acid Orange accenten op de voorste spoiler. Al even uniek zijn de wielen van gepolijst gietaluminium in 666 M stijl met eveneens Acid Orange accenten, vóór in de maat 9.5J x19 en achter in 10.5J x 20 en voorzien van Michelin Sport Cup 2 banden (265/35 R19 vóór, 285/30 R20 achter). De verschillen in wiel- en bandenmaat dragen bij aan een ideale en uitgebalanceerde welligging.

BMW Concept M4 GTS

Het innovatie waterinjectiesysteem biedt diverse voordelen. Bij de M4 MotoGP Safetycar is daarmee een substantiële toename van vermogen en trekkracht bereikt. Door waternevel in het inlaatkanaal te injecteren, koelt de inlaatlucht aanzienlijk (wanneer water verdampt, wordt immers warmte uit de omgeving onttrokken). Dat zorgt voor een lagere temperatuur in de verbrandingsruimtes, waardoor de kans op vroegtijdig ontbranden van het brandstofmengsel (pingelen) afneemt. Dat maakt een hogere turbodruk mogelijk en een vroegere injectie van de benzine. Niet alleen stijgen daardoor het vermogen en koppel, ook de thermische belasting van de belangrijkste motorcomponenten neemt af. Dat is eveneens gunstig voor de betrouwbaarheid en de duurzaamheid van de turbomotor.

De zescilinder-in-lijn BMW M TwinPower Turbo vereist een geavanceerde koeling om langdurig maximaal te presteren. Daarvoor hebben de technici van BMW M een hoogwaardig en effectief koelsysteem ontwikkeld met een hoofdradiateur en enkele kleinere met eigen koelcircuits voor de transmissie en de turbo's. Die worden ook indirect gekoeld door de intercooler. Voor de turbo's is er tevens een extra elektrische waterpomp.

BMW Concept M4 GTS

De OLED technologie maakt het mogelijk achterlichten te creëren van homogeen verlichte vlakken, terwijl 'gewone' LEDs worden gevormd door puntlichtbronnen. De technologie biedt een grote mate van flexibiliteit in design, precisie en uitstraling. De afzonderlijke elementen in de OLED achterlichten zijn met 1,4 millimeter extreem dun. Elke vorm is mogelijk, evenals een vlakverdeling in verschillende lichtkleuren. Met OLED breekt een nieuw tijdperk in verlichtingstechnologie en –design aan, waarmee designers BMW modellen een gedistingeerde en karakteristieke signatuur kunnen geven, zowel overdag als bij duisternis.

De BMW Concept M4 GTS werd op 13 augustus 2015 onthuld tijdens het Concours d'Elegance weekend in het Californische Pebble Beach, te midden van een decor vol prijswinnende sportauto's van weleer.