14 augustus 2015
 

BMW 3.0 CSL

BMW toont 3.0 CSL Hommage R

14 augustus 2015 | Ieder jaar in augustus verzamelen autoliefhebbers uit de hele wereld zich bij het Concours d'Elegance in Pebble Beach, waar auto's uit het verleden en studiemodellen in een elegante ambiance worden gepresenteerd. BMW trekt deze editie de aandacht met de wereldpremière van de 3.0 CSL Hommage R. Dit model markeert de veertigste verjaardag van BMW North America en is een eerbetoon aan de vele autosportsuccessen van de BMW 3.0 CSL uit 1975.

BMW North America werd in 1975 opgericht en was de eerste officiële verkooporganisatie van BMW buiten Europa. In datzelfde jaar maakte BMW Motorsport zijn debuut in de IMSA raceklasse met de 3.0 CSL. Al snel werd de 12 Uur van Sebring gewonnen en vele successen volgden, waaronder een overwinning op het legendarische circuit van Laguna Seca en de constructeurstitel. Met de opvallende 3.0 CSL in de karakteristieke BMW Motorsport kleurstelling maakte BMW een droomstart op de Noord-Amerikaanse markt.

BMW 3.0 CSL

Voor de best mogelijke interactie tussen mens en machine werd de bestuurder centraal gesteld bij de ontwikkeling van de BMW 3.0 CSL Hommage R. Het belang van de perfecte bestuurderspositie is groter dan het design van het interieur. Deze aanpak dwingt designers eerst rekening te houden met zaken als de helm, de race-outfit en de stoel van de bestuurder voordat de rest het interieur aan bod komt.

Dankzij deze werkwijze veranderen conventionele interieurfuncties. Zo functioneert het vizier van de bestuurdershelm als een soort informatiedisplay die zaken als snelheid en toerental toont. Daarmee verbetert de directe waarneming van de bestuurder. Het idee van de Head-Up Display wordt hiermee op geheel nieuwe wijze geïmplementeerd.

BMW 3.0 CSL

Ook bijzonder: de door Puma ontworpen race-outfit creëert een visuele connectie tussen de bestuurder en de auto. Delen in de mouwen lichten op (alleen met beide handen aan het stuurwiel) als de bestuurdersinformatie vanuit de stuurkolom naar het helmvizier worden gestuurd. De koolstofvezel kuipstoelen met zespuntsgordels zorgen voor optimale zijdelingse steun, terwijl de bestuurder de 3.0 CSL Hommage R vanuit de onderrug kan ‘voelen' en daardoor sneller kan reageren.

Het gebied rond de bestuurdersstoel verwijst naar het lichtgewicht concept van de BMW 3.0 CSL Hommage R en benadrukt daarmee zijn karakter. De koolstofvezel rolkooi is geïntegreerd in de carrosserie van de auto en vormt de basis van het minimalistische interieur dat voornamelijk bestaat uit koolstofvezel en hout en waarin alleen de noodzakelijke voorzieningen zijn te vinden. Het houten dashboard is bovendien een verwijzing naar de BMW 3.0 CSL uit de jaren zeventig, die zich ook onderscheidde met houten interieurdelen.

BMW 3.0 CSL

Ook bijzonder is de informatie die door het hout heen wordt verlicht. Ter ere van de overwinning van de BMW 3.0 CSL op Laguna Seca in mei 1975 toont de BMW 3.0 CSL Hommage R het circuit inclusief de rempunten op het geavanceerde instrumentenpaneel. Geheel in lijn met het uitgeklede interieur is de eBoost-informatiedisplay zo compact mogelijk gehouden, terwijl de BMW Motorsport strepen het interieur extra kleur geven.

De keuze om het interieur zo kaal mogelijk te ontwerpen, legt extra nadruk op de stuurkolom. Behalve als mechanische verbinding tussen bestuurder en auto functioneert het ook als plek voor alle bedieningselementen. De enige vorm van luxe zijn de twee luchtopeningen naast de stuurkolom die de bestuurder van frisse lucht voorzien. Een kleine display op de stuurkolom toont secundaire informatie zoals rondetijden en de racepositie. Veiligheidsvoorzieningen, waaronder de brandblusser en de hoofdschakelaar, zijn rood geanodiseerd. Achterin is er een speciale ruimte voor twee helmen en in plaats van een achterbank zijn de twee accumulatoren van het eBoost-systeem van de zescilindermotor geplaatst.

BMW 3.0 CSL

Het langwerpige ontwerp met markante luchtinlaten, indrukwekkende wielkasten en de opvallende achterspoiler zijn een directe verwijzing naar de IMSA-raceversie van de BMW 3.0 CSL. Ook de kleuren en het startnummer 25 refereren naar de raceauto uit 1975. Ook details als de aanduiding 'Bavarian Motor Works' op de voorruit zijn niet vergeten. Zichtbare delen van het met koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP) benadrukken de ultra lichtgewicht bouwwijze van de BMW 3.0 CSL Hommage R. Hij wordt ook gekenmerkt door het uitzonderlijk brede en lage frontdesign. De hooggeplaatste 'nieren' verwijzen naar die van de originele BMW 3.0 CSL. De LED- en laserverlichting van de koplampen vormen een X-patroon, bekend van de lange-afstandsracers van weleer. De laaggeplaatste, grote carbon splitter is eveneens een moderne interpretatie van de haaienneus van vroegere BMWs.

BMW 3.0 CSL BMW 3.0 CSL BMW 3.0 CSL BMW 3.0 CSL BMW 3.0 CSL
 
Websitewww.bmw.nl
Deel via