14 augustus 2015
Mercedes-Benz C-Klasse Coupe

Mercedes-Benz C-Klasse Coupe

Mercedes introduceert nieuwe C-Klasse Coupe

14 augustus 2015 | Mercedes-Benz breidt de C-Klasse familie uit met een coupé. Een dynamisch afgesteld onderstel, indien gewenst met  luchtvering, legt de basis voor een hoog dempingcomfort, dynamische rijeigenschappen en het nodige rijplezier. Een lichtgewicht constructie, uitstekende aerodynamische waarden en moderne motoren vormen eveneens kenmerken van de nieuwe C-Klasse Coupé. Nieuwe assistentiesystemen brengen de veiligheid naar een hoger niveau. De C-Klasse Coupé is vanaf begin oktober te bestellen. In december 2015 arriveert hij bij de dealers.

Een sportief front met "diamond grille" en lange motorkap (de nieuwe Coupé meet alleen tussen het schutbord en de vooras al 60 millimeter meer in lengte dan zijn voorganger) gaan over in een lage raampartij. Vervolgens vloeit de belijning over in een robuuste en krachtige achterzijde waarin de bekende Mercedes-Benz coupé-genen zijn verwerkt. Een hoge taille en frameloze portieren met vrijstaande buitenspiegels onderstrepen het sportieve karakter van de nieuwe Coupé.

Scherpe lijnen en vloeiende oppervlakken zorgen opzij voor levendige licht- en schaduweffecten. Een opvallend kenmerk is de langgerekte dropping line die typerend is voor een coupé. In tegenstelling tot de C-Klasse Limousine loopt de dropping line verder naar achteren door, voorbij de achterste wielkasten. Om de sportieve aspiraties van de coupé kracht bij te zetten is het onderstel met 15 millimeter verlaagd ten opzichte van die van de Limousine. Samen met de standaard 17 inch velgen zorgt dat voor een dynamisch uiterlijk.

Mercedes-Benz C-Klasse Coupe

De bestuurder en overige inzittenden genieten van een ambiance op een sportiever niveau dan dat van de C-Klasse Limousine. Vloeiende vormen kenmerken zowel de middenconsole als de portier- en achterpanelen, die soepel in elkaar overlopen om het coupégevoel te versterken. De sierdelen vergroten die beleving van sportiviteit nog meer. De integrale sportstoelen zijn speciaal voor de coupé ontworpen en bieden een sportief comfort.

Mede dankzij een 80 millimeter langere wielbasis is de C-Klasse Coupé 95 millimeter langer en 40 millimeter breder geworden. Het toegenomen volume resulteert in meer ruimte voor de bestuurder en voorpassagier. Er is meer schouder-, elleboog- en hoofdruimte op alle zitplaatsen.

De "AMG Line" wordt leverbaar als alternatief om de dynamiek van de coupé nog meer kracht te geven. Deze uitvoering onderscheidt zich onder meer door speciale bumpers en dorpels met AMG-styling, een diamond grille met verchroomde pins en 18 inch lichtmetalen AMG-velgen. Highlights in het interieur van de AMG Line zijn sportief-exclusieve accenten als zwarte, handvervaardigde bekleding in lederlook ARTICO/microvezel DINAMICA zwart met en contrastsiernaden, een multifunctioneel sportstuur met afgevlakte onderkant en AMG-sportpedalen. De sierdelen in essenhout zwart gecombineerd met aluminium in het dashboard en de portieren versterkt die sportieve indruk. Nog zo'n blikvanger is het optionele chroompakket interieur met tal van accenten in zilverchroom, waaronder het combi-instrument, de luchtuitstroomopeningen en de portiergrepen.

Mercedes-Benz C-Klasse Coupe

Een nieuwe 4-link vooras waarbij de wielophanging is losgekoppeld van de veerpoot, is mede verantwoordelijk voor de dynamische rijeigenschappen. Daardoor reageert het onderstel volgens Mercedes-Benz gevoeliger op stuurimpulsen, met meer sportiviteit en een grotere wendbaarheid tot gevolg. Een onafhankelijke multilink achteras met vijf armen belooft goede rechtuitstabiliteit.

Standaard heeft de coupé stalen veren. In combinatie hiermee levert Mercedes-Benz twee versies van het selectieve dempingssysteem, die beide 15 millimeter lager zijn dan die van de sedan:

  • Het comfortabele AGILITY CONTROL onderstel met een sportief karakter
  • Het sportonderstel met een stijvere vering en demping inclusief SPORT DYNAMIC STEERING voor een  dynamischer karakter

De coupé kan naar wens met AIRMATIC-luchtvering op de voor- en achteras uitgevoerd worden. Deze wordt elektronisch aangestuurd, waarbij de demping continu wordt aangepast aan iedere situatie. De bestuurder kan daarbij het gewenste rijprogramma kiezen: sportief, comfortabel of zuinig. Via de DYNAMIC SELECT-controller is er keuze uit vijf rijprogramma's: "ECO", "Comfort", "Sport", "Sport +" en "Individual". In die laatste stand kan de bestuurder zijn eigen instellingen bepalen. AIRMATIC voorziet eveneens in niveauregeling rondom voor een optimaal rijcomfort, zelfs met zware belading.

Mercedes-Benz C-Klasse Coupe

In eerste instantie biedt de coupé een keuze uit vier benzinemotoren. Het vermogensspectrum loopt uiteen van de 1,6-liter viercilindermotor in de C180 met 115 kW/156 pk tot aan de 2-liter C200 (135 kW/184 pk), de C250 (155 kW/211 pk) en de C300, eveneens met een inhoud van 2 liter maar met een vermogen van 180 kW/245 pk. De twee viercilinderdiesels leveren 125 kW/170 pk en 150 kW/204 pk en vertrouwen op SCR-technologie (Selective Catalytic Reduction).

Een lichtgewicht constructie met een groot aandeel aluminium maakt de coupé lichter dan zijn voorganger. Lichtmetalen componenten zijn onder meer de spatschermen, motorkap en achterklep. Tegelijkertijd is de carrosserie nu stijver en sterker dankzij het gebruik van extra sterke materialen, wat een positief effect heeft op zowel de rijdynamiek als het geluidsniveau en de botsveiligheid.

De C-Klasse Coupé biedt keuze uit diverse veiligheids- en assistentiesystemen die zijn gebaseerd op het Mercedes-Benz Intelligent Drive-concept. ATTENTION ASSIST met instelbare gevoeligheid, dat de bestuurder waarschuwt voor onoplettendheid en vermoeidheid, is standaard. Andere standaardvoorzieningen zijn onder andere COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS, met een akoestische waarschuwing voor de bestuurder bij snelheden boven 7 km/h, en ADAPTIVE BRAKE, om aanrijdingen te vermijden door het remeffect te vergroten in overeenstemming met met de actuele situatie.

Mercedes-Benz C-Klasse Coupe

Wanneer het gevaar van een aanrijding dreigt en de bestuurder niet reageert, voert het systeem autonoom een remingreep uit bij snelheden tot 200 km/h, om de impact van de aanrijding met tragere of stilstaande auto's te beperken of een aanrijding zelfs geheel te voorkomen. Bij snelheden tot 50 km/h remt het systeem ook als reactie op stilstaande auto's en kan daarmee kop-staartbotsingen tot 40 km/h vermijden.