6 augustus 2015
 

Ford

Ford organiseert Smart Mobility Game Challenge

6 augustus 2015 | Ford heeft tijdens Gamescom een wedstrijd aangekondigd waarin ontwikkelaars van videogames worden uitgedaagd om oplossingen voor wereldwijde mobiliteitsproblemen te bedenken. Tijdens de Ford Smart Mobility Game Challenge, die is opgezet in samenwerking met het Cologne Game Lab, worden ontwikkelaars uitgedaagd om verschillende vervoersmogelijkheden in een stad te integreren in leuke en aantrekkelijke onlinegames. Gamescom 2015, de grootste beurs voor interactieve games van Europa, vindt deze week plaats in Keulen.

Integratie in games ("gamification") is op vele gebieden zeer effectief gebleken bij het oplossen van reële problemen. De bevindingen van de Ford Smart Mobility Game Challenge zouden kunnen resulteren in innovatieve oplossingen en nieuwe benaderingen voor de integratie van de verschillende mogelijkheden van stadsvervoer. De ontwikkelde games zouden deelnemende forenzen bijvoorbeeld kunnen belonen voor succesvolle reizen op basis van criteria als reistijd, kosten, comfort en gemak. Ook kunnen er persoonlijke gegevens en technologieën als smartphones en smartwatches worden gebruikt.

Ford

De vijf finalisten worden gekozen door een panel van experts op het gebied van games en mobiliteit, waaronder:

  • Björn Bartholdy, hoogleraar media design en co-directeur bij het Cologne Game Lab
  • Will Farrelly, User Experience Innovation voor Ford Smart Mobility bij Ford Europa
  • Tracy Fullerton, directeur van het USC Games Program en voorzitter van de Interactive Media & Games Division aan de University of Southern California
  • Dan Greenawalt, creatief directeur bij Turn 10 Studios in Redmond, Washington, VS.
  • Prof. Paolo Tumminelli, Design Concepts aan de Köln International School of Design (KISD)

De winnaar ontvangt € 10.000 en krijgt de mogelijkheid om zijn ideeën te laten zien op het Mobile World Congress 2016 in Barcelona.

Ford

Het Smart Mobility-plan van Ford is een onderdeel van Ford Smart Mobility; de manier van Ford om vervoer over de hele wereld te veranderen door middel van innovatie. De uitdaging is het resultaat van een recent onderzoek onder 5500 forenzen dat in opdracht van Ford is uitgevoerd in grote Europese steden, waaruit bleek dat de meeste mensen de reis naar hun werk als stressvoller ervaren dan hun baan zelf. Aan de finalisten wordt gevraagd of zij de belangrijkste inzichten naar aanleiding van dit onderzoek in de plannen voor hun game willen verwerken.

Ford heeft gamification toegepast om de ontwikkeling van autonome technologieën te versnellen en om de ervaringen van Ford eigenaars te verbeteren. De SmartGauge-technologie van Ford beloont bestuurders voor brandstofbesparend en energiezuinig rijgedrag, en met de MyFord Mobile-app kunnen bestuurders hun elektrische auto's op afstand opladen, terwijl de CO2-uitstoot wordt weergegeven door middel van pictogrammen. Ford maakt tevens gebruik van game-elementen bij de ontwikkeling van MoDe:Link, de prototype-app voor het plannen van reizen die een onderdeel vormt van het Handle on Mobility-experiment voor elektrische fietsen.

Ford

Games zouden forenzen kunnen belonen wanneer ze gaan lopen of fietsen als het mooi weer is en ze in contact kunnen brengen met andere diensten dan openbaar vervoer, zoals de GoDrive-dienst voor het delen van auto's van Ford. Door forenzen te stimuleren om ongebruikelijke routes te nemen, kunnen games een belangrijke rol spelen bij het verminderen van verkeersopstoppingen.

Ford Ford Ford
 
Websitewww.ford-smart-mobili
Deel via