20 juli 2015
 

Ford

Ford toont Advanced Front Lighting

20 juli 2015 | 's Nachts rijden, vooral op onverlichte wegen, kan vermoeiend zijn. Ford ontwikkelt daarom nieuwe verlichtingstechnologieën waarmee bestuurders sneller potentiële risico's kunnen identificeren, waaronder voetgangers, fietsers en dieren. Het Advanced Front Lighting-systeem met camera van Ford kan de stralingshoek op kruisingen en rotondes verbreden zodat mogelijke weggebruikers die zich niet in de rijrichting bevinden, beter worden verlicht. Met de nieuwe Spot Lighting-technologie wordt de aandacht van de bestuurder op voetgangers, fietsers en grote dieren gevestigd die zich voor de auto of zelfs naast de weg bevinden.

Het Advanced Front Lighting-systeem met camera bouwt voort op het Adaptive Front Lighting-systeem en Traffic Sign Recognition, die al worden gebruikt in Fords om bestuurders meer overzicht te bieden op rotondes, bij stopborden, en bij haaientanden of borden die aangeven dat er voorrang moet worden verleend.

Ford

Het systeem maakt ook gebruik van GPS-gegevens om bochten en kuilen langs een bepaalde route beter te verlichten. Op plekken waar geen GPS-gegevens beschikbaar zijn, maakt de technologie gebruik van een naar voren gerichte camera in de achteruitkijkspiegel om rijbaanmarkeringen te detecteren en het verloop van bochten in de weg te voorspellen. Vervolgens worden deze gegevens gebruikt om het gebied efficiënter te verlichten.

Tijdens de volgende evolutionaire stap slaat de camera in dergelijke gevallen de informatie op in het navigatiesysteem. Wanneer de bestuurder later over dezelfde weg rijdt, worden de koplampen automatisch aan het verloop van de weg aangepast zodat de weg beter wordt verlicht.

Ford

Het Advanced Front Lighting-systeem met camera is ontwikkeld in het European Research and Innovation Centre van Ford in Aken. Ford verwacht dat de technologie op korte termijn beschikbaar zal zijn voor klanten.

Bij Spot Lighting, een technologie van Ford-ingenieurs in Aken die zich momenteel in de voorbereidende ontwikkelingsfase bevindt, wordt gebruikgemaakt van een infraroodcamera in de voorgrille waarmee maximaal acht personen en grote dieren, waaronder grote honden, tegelijkertijd kunnen worden gezien en gevolgd op een afstand tot wel 120 meter.

Ford

Het systeem kan twee risico's voor de bestuurder met een stip en een streep op het wegdek markeren, door middel van twee speciale LED-lampen die zich naast de mistlampen bevinden. De twee gemarkeerde objecten worden op het scherm in de auto weergegeven binnen een rood of geel kader, afhankelijk van de nabijheid van het object en het risico op gevaar.

Rapporten over verkeersveiligheid tonen aan dat op onverlichte wegen het risico op ongevallen aanzienlijk groter is en dat dergelijke ongevallen verwondingen of zelfs de dood tot gevolg kunnen hebben.* Ford loopt voorop op het gebied van vernieuwende verlichtingstechnologieën. Onder andere de volgende systemen zijn beschikbaar in Fords:

  • Adaptieve LED-koplampen, een combinatie van volledige LED-koplampen met een lichtsterkte die te vergelijken is met daglicht, en het Adaptive Front Lighting-systeem van Ford. Het systeem past de hoek van de koplampstraal en de intensiteit aan de rijomgeving aan. Het systeem kan kiezen uit zeven instellingen, afhankelijk van de rijsnelheid, het omgevingslicht, de stuurhoek, de afstand tot de voorligger en het inschakelen van de ruitenwisser voor de voorruit.
  • Glare-Free Highbeam-technologie voor de adaptieve LED-koplampen. Het systeem signaleert voertuigen verderop en dempt het licht om te voorkomen dat tegemoetkomende bestuurders worden verblind, terwijl de rest van de omgeving wel optimaal wordt verlicht.
  • Auto High Beam Control signaleert tegemoetkomend verkeer, schakelt automatisch over op dimlicht, en schakelt vervolgens weer terug naar groot licht wanneer het voertuig is gepasseerd.
Ford Ford Ford
 
Websitewww.ford.nl
Deel via