21 juli 2015
Mercedes-Benz G-Klasse

Mercedes-Benz G-Klasse

Verkoop Mercedes-Benz G500 4x42 van start

21 juli 2015 | De G 500 4x42 showauto is zo positief ontvangen dat Mercedes-Benz heeft besloten hem in productie te nemen. Daarmee wordt de G 500 4x42 het nieuwste hoofdstuk in de lange historie van de G-Klasse. De G 500 4x42 onderscheidt zich technisch door een vierwielaangedreven aandrijflijn, portaalassen en de nieuwe 4.0-liter V8 biturbomotor met een vermogen van 310 kW/422 pk. Tegelijkertijd hebben alle andere G-Klasse-modellen verbeterde interieurs en motoren gekregen. Alle motoren voldoen nu aan de nieuwe Euro 6 emissienorm. De G350 d, G500, Mercedes-AMG G63, Mercedes-AMG G65 en G500 4x42 zijn per direct te bestellen.

Met de toevoeging van de G 500 4x42 aan de G-Klasse modelserie heeft de Mercedes-AMG G 63 6x6 een kleiner broertje gekregen. De serieproductiemodellen van de G-Klasse zorgen met carrosserie en ladderchassis voor de basis die het aanzienlijk grotere vermogen van de G 500 4x42 zonder verdere versterkingen probleemloos aan kan. De Mercedes-AMG G 63 6x6 leverde een bijdrage in de vorm van een aangepaste versie van het permanente vierwielaandrijvingsysteem met portaalassen.

Mercedes-Benz G-Klasse

De de G 500 4x42 wordt aangedreven door een nieuwe 4.0-liter V8-motor met  directe inspuiting en dubbele turbo's. De 4.0-liter biturbomotor levert 310 kW/422 pk en een maximumkoppel van 610 Nm. Hij voldoet aan de Euro 6 emissienorm inclusief de maximale partikeluitstoot die in 2016 van kracht wordt. De achtcilinder is gebaseerd op de nieuwe generatie V8-motoren die Mercedes-AMG heeft ontwikkeld.

De G-Klasse is uitgerust met twee veerdempers per wiel. Een veerdemper is conventioneel met vaste dempingseigenschappen. De andere veerdemper is elektronisch instelbaar.

Mercedes-Benz G-Klasse

Permanente vierwielaandrijving, een offroadreductie in de tussenbak, portaalassen en drie differentiëlen die tijdens het rijden gesperd kunnen worden zijn op conventionele terreinauto's niet te vinden. De portaalassen die voor aanvullende bodemvrijheid zijn ontwikkeld, completeren het offroad portfolio van Mercedes-Benz en vormen een technologisch hoogtepunt van de G500 4x42. In vergelijking met normale starre assen zijn de wielen niet gecentreerd op de as gemonteerd, maar decentraal onder de aseinden door de  portaaloverbrenging. Als gevolg daarvan is de bodemspeling van de G 500 4x42 met 450 millimeter toegenomen en bedraagt de doorwaadhoogte (of liever de duikdiepte) maximaal 1.000 millimeter.