2 juli 2015
 

BMW

BMW blikt vooruit op nieuwe aandrijvingen

2 juli 2015 | BMW geeft een kijkje in de aandrijftechnologieën voor de toekomst. BMW eDrive techniek komt beschikbaar voor een toenemend aantal modellen. De ontwikkeling van TwinPower Turbo technologie gaat een nieuwe fase in en er is intensief onderzoek naar waterstofaandrijving. De BMW Group werkt aan nieuwe modulaire voertuigplatformen en een breed aanbod aandrijfsystemen, zoals plug-in hybrides en volledig elektrische aandrijving dankzij een batterij of brandstofcellen in Fuel Cell Electric Vehicles (FCEV).

BMW's testcentrum Autodrome de Miramas in Zuid-Frankrijk speelt al bijna dertig jaar een centrale rol in de productontwikkeling van BMW en BMW Motorrad. Het circa 473 hectare grote complex is zeer veelzijdig en gelegen in een stabiel klimaat biedt het een breed scala aan mogelijkheden. Het is de ideale omgeving voor het intensief testen van aandrijf- en chassistechnologie.

BMW

Miramas werd gekocht door BMW France in 1986 en is sindsdien voortdurend uitgebreid en gemoderniseerd. Er zijn verschillende testbanen met een gezamenlijke lengte van ruim vijftig kilometer. Bij de testfaciliteit staan nu ook hypermoderne kantoren en werkplaatsen voor de ontwikkeling en fine-tuning van nieuwe technieken. Een vijf kilometer lange kombaan voor hogesnelheidstesten vormt de basis van Autodrome de Miramas. In de loop der jaren is het complex gegroeid met allerlei verschillende testbanen, hoogteverschillen, hairpins en off-road parcours voor intensieve testprogramma's van tal van modellen en technieken. Er is zelfs een deel van de Nürburgring gereproduceerd, inclusief de befaamde Caracciola-bocht, vooral bekend als de 'Karussell'. Juist dit soort uitdagende testtracks hebben in grote mate bijgedragen aan de enorme vooruitgang van onderstelcomponenten en elektronische systemen in de modellen van BMW Group.

De veelzijdigheid en flexibiliteit van BMW eDrive maakt toepassing mogelijk in nieuwe plug-in hybride concepten. De techniek die in eerste instantie is ontwikkeld voor de BMW i modellen, wordt nu gekoppeld aan een voorin gemonteerde, dwarsgeplaatste verbrandingsmotor. Een prototype van de 2-Serie Active Tourer plug-in hybrid, die in Miramas wordt gepresenteerd, heeft een driecilinder TwinPower Turbo benzinemotor. Die drijft de voorwielen aan. Een high-voltage generator annex elektromotor is gekoppeld aan de achterwielen. Zo is sprake van een vierwielaangedreven hybride, vergelijkbaar met de BMW i8 maar dan omgedraaid.

BMW

De BMW 2 Serie Active Tourer plug-in hybrid kan een afstand van maximaal 38 kilometer geheel elektrisch afleggen. Hij is in staat om in 6,4 seconden van 0-100 km/u te accelereren, terwijl het brandstofverbruik circa 2,0 l/100 km bedraagt. Dat komt overeen met een CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km (volgens NEDC).

Na de première van waterinjectie voor de M4 MotoGP Safety Car vindt deze techniek nu ook zijn weg naar een aantal nieuwe generatie benzinemotoren van BMW. Deze toepassing van directe waterinjectie verlaagt de temperatuur van het verbrandingsproces en verhoogt de efficiency. Direct Water Injection wordt tijdens de BMW Innovation Days 2015 gedemonstreerd op een driecilindermotor van een 1-Serie. Het koelende effect van het ingespoten water resulteert in hogere prestaties, lagere thermische belasting en meer efficiency. Vooral bij vollast is de verbruiksreductie aanzienlijk. Het gemiddelde verbruik onder dagelijkse omstandigheden daalt. Vooral bij een sportieve rijstijl is het effect groot.

BMW

BMW Group investeert al ruim vijftien jaar in de ontwikkeling van waterstof-brandstofceltechniek. Mede dankzij de intensieve samenwerking met Toyota Motor Corporation sinds 2013 worden enorme stappen gemaakt. Het doel is om de aandrijftechniek voor de Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV) gereed te hebben in 2020. De brandstofcel, die waterstof omzet in elektrische energie en waterdamp, maakt het mogelijk om langdurig emissievrij te rijden. Tijdens de BMW Innovations Days 2015 worden de prestaties van het waterstof-brandstofcel aandrijfsysteem voor het eerst in rijdende voertuigen gedemonstreerd.

Op lange termijn zal de brandstofcel een integraal onderdeel vormen van de EfficientDynamics technologie. BMW focust op toekomstige eisen van klanten en milieuwetgevingen in verschillende werelddelen. Het nieuwe waterstof-brandstofcel aandrijfsysteem biedt ook de vrijheid om innovatieve voertuigplatformen te ontwikkelen met voordelen voor ruimte en gewicht, vergelijkbaar met de LifeDrive architectuur van de BMW i modellen.

BMW BMW BMW BMW
 
Websitewww.bmw.nl
Deel via