24 juni 2015
Alfa Romeo Giulia

Alfa Romeo Giulia

Alfa Romeo introduceert nieuwe Giulia

24 juni 2015 | Alfa Romeo introduceert de geheel nieuwe Giulia. De verhoudingen zijn gebaseerd op de technische architectuur van de gehele auto: de belangrijkste aspecten voor Alfa Romeo waren de 50/50 gewichtsverdeling en achterwielaandrijving. Om het gewicht optimaal te verdelen, zijn de motor en de mechanische delen tussen de twee assen geplaatst.

Dit is de reden waarom de Giulia zeer korte overhangen heeft, een lange motorkap en voorbumpers, een naar achteren geplaatst passagierscompartiment, geplaatst op de aandrijfwielen, en gespierde achterbumpers, die visueel de plek markeren waar het vermogen wordt overgebracht op de weg. Dit alles resulteert in een zeer royale wielbasis maar in één van de meest compacte koetswerken.

Het dashboard is licht golvend, de instrumenten zijn richting bestuurder geplaatst en er wordt gebruik gemaakt van hoogwaardige materialen: koolstofvezel, hout en stoffen zijn gekozen vanwege de prettige aanblik en het aangename gevoel bij aanraking.

Alfa Romeo Giulia

De zescilinder turbo benzinemotor van de Quadrifoglio versie, ontwikkeld door ingenieurs afkomstig van Ferrari, levert 510 pk en sportieve prestaties: de acceleratie van 0 naar 100 km/h vindt plaats in 3,9 seconden. Overigens is de motor, ondanks zijn forse vermogen en koppel, relatief zuinig dankzij de implementatie van een elektronisch geregeld cilinder deactiveringssysteem. Uiteraard wordt, zoals alle benzine- en dieselmotoren van de nieuwste generatie, deze zes-cilinder volledig gemaakt van aluminium om het gewicht men name op de vooras te verminderen en het zo karakteristieke Alfa Romeo geluid te produceren.

Voor de achteras is gekozen voor een multilink oplossing. Voor de vooras is een nieuwe double wishbone ophanging met semi-virtuele stuuras ontwikkeld, om de filterende werking te optimaliseren en een snelle, accurate besturing te garanderen.

De Giulia Quadrifoglio beschikt over Torque Vectoring en een dubbele koppeling. Dit stelt het achterdifferentieel in staat het koppel naar elk wiel afzonderlijk te regelen. Op deze manier zou het overbrengen van het vermogen op de weg ook bij lage grip worden verbeterd. Op de nieuwe Alfa Romeo maakt ook het Integrated Brake System zijn debuut, een elektromechanisch systeem dat stabiliteitscontrole met traditionele rembekrachtiging combineert, voor een onmiddellijke remreactie met een korte remweg.

Alfa Romeo Giulia

Behalve over een lage Cx, een gunstige balans van de krachten in bochten en 'downforce gedrag', beschikt de nieuwe Alfa Romeo over een 'Active Aero Splitter', een systeem dat actief de downforce regelt, voor hogere prestaties en een betere grip, zelfs bij hoge snelheid.

De nieuwe Alfa Romeo Giulia heeft ook een vernieuwde Alfa DNA selector die het dynamische gedrag van de auto aanpast aan de wensen van de bestuurder: Dynamic, Natural, Advanced Efficient (energie-efficiency-modus voor het eerst geïmplementeerd op een Alfa Romeo) en natuurlijk Racing (op de topversies).

Om een gunstige gewicht-vermogensverhouding (aanzienlijk minder dan 3 kg/pk) te verkrijgen, koppelt de Alfa Romeo Giulia de prestaties van de motor aan gebruik van lichte materialen. Zo wordt gebruik gemaakt van koolstofvezel voor de aandrijfas, de motorkap en het dak en aluminium voor de motor, de remmen, ophanging en vele andere carrosserieonderdelen zoals portieren en bumpers. Bovendien is de achterste dwarsbalk van aluminium composiet en kunststof. Om het totale gewicht te verminderen, werd het remsysteem voorzien van aluminium elementen en carbon keramische schijven en ook de stoelen kregen een frame van koolstofvezel.