24 juni 2015
Ford Galaxy

Ford Galaxy

Ford introduceert nieuwe Galaxy

24 juni 2015 | Ford introduceert de geheel nieuwe Galaxy. De Galaxy biedt ruimte voor zeven personen. De Ford Galaxy is flexibeler dan voorheen dankzij een baanbrekende functie: de stoelen op de derde rij kunnen rechtop worden gezet met een druk op de knop. Bovendien profiteren bestuurders in de stad en op de snelweg van geavanceerde technologieën als Intelligent Speed Limiter, Pre-Collision Assist met Pedestrian Detection en Front Split View Camera. Motortechnologie zoals Fords nieuwe 210 pk Bi-turbo 2.0-liter TDCi diesel vermindert de CO2-uitstoot van diesel met 24%. De Ford Galaxy wordt voor het eerst beschikbaar met Intelligent All-Wheel Drive (AWD).

De "Integral Link" achterwielophanging biedt zowel de flexibiliteit die nodig is voor meer comfort als de laterale stevigheid die stuurgedrag en handelbaarheid verbetert. Het systeem zorgt ervoor dat het wiel bij het nemen van hobbels naar achteren beweegt. Dit absorbeert de impact beter, waardoor de auto soepeler en stiller zou rijden. De Galaxy wordt ook geleverd met een zelfnivellerende achterwielophanging die een optimale rijhoogte behoudt voor comfort en handelbaarheid.

Adaptive Steering past de verhouding tussen de input van het stuur en de actie van de wielen voortdurend aan op basis van de snelheid van de auto, waardoor de Galaxy op hogere snelheden rustiger en nauwkeuriger reageert. Bij een lagere snelheid, zoals tijdens het inparkeren of manoeuvreren in een beperkte ruimte, zorgt het nieuwe systeem voor meer wendbaarheid en gemak bij het keren.

Ford Galaxy

Ford Multi-Contour Seats met de Active Motion-massagefunctie zijn ontworpen in samenwerking met artsen en gebruiken een systeem van elf opblaasbare kussens voor een discrete massage van dijen, zitvlak en onderrug. De gepolsterde zitkussens lopen leeg bij het openen van de portieren om het uitstappen te vergemakkelijken, met een geheugenfunctie voor de bestuurdersstoel. De stoelen zijn in acht richtingen elektronisch verstelbaar en kunnen worden verwarmd en gekoeld. De Galaxy beschikt voor het eerst ook over een elektrisch verstelbare stuurkolom en een verwarmd stuurwiel.

Het interieur wint verder aan raffinement door het extra geluiddempende materiaal aan de onderkant van de carrosserie, in de wielkasten en in de voor- en achterportieren, en door een uitbreiding van gesloten componenten van de carrosseriestructuur. Het akoestische glas in de voorruit en de zijramen vermindert windruis en omgevingslawaai. Door de weefstructuur van de dakhemel in de Galaxy worden geluidsgolven naar het geluiddempende schuim eronder geleid. In de regel wordt dit vooral gebruikt om te voorkomen dat buitengeluiden via het dak de cabine bereiken.

De Galaxy biedt nu meer ruimte voor passagiers en bagage dan ooit. Met het controlepaneel in de bagageruimte kunnen alle vijf stoelen op de tweede en derde rij met een druk op de knop helemaal worden neergeklapt. Daardoor is de laadruimte maximaal 2.339 liter. Uniek in dit segment is dat het paneel ook kan worden gebruikt om de stoelen op de derde rij automatisch te verhogen.

Ford Galaxy

Dankzij de vlakke laadvloer is het gemakkelijker om grote of lastig vast te pakken voorwerpen te laden. En omdat de stoelen op de tweede en derde rij onafhankelijk van elkaar kunnen worden verschoven en ingeklapt, is de zit- en laadruimte even snel aan te passen aan het vervoer van de kinderen naar school als aan een rit naar het vliegveld. Onder de vloer van de kofferbak biedt het nieuwe Cargo Management System twintig liter extra opslagruimte, die ook kan worden gebruikt om grotere voorwerpen te vervoeren.

De ruimte in het interieur wordt geoptimaliseerd door het flexibele thin-seat-stoelconcept. Passagiers op de tweede en derde rij hebben bovendien tot 10 mm meer hoofdruimte dan in de vorige Galaxy en de stoelen op de derde rij bieden meer ruimte dan de grootste concurrenten, met wel 40 mm meer hoofdruimte. De elleboog- en schouderruimte zijn geoptimaliseerd door het traditionele ontwerp met de openzwaaiende achterportieren. De inzittenden op de derde rij hebben hun eigen opbergvakken en bekerhouders in de armsteunen.

De Galaxy helpt bestuurders in de stad en op de snelweg met de volgende technologieën:

  • Intelligent Speed Limiter: scant verkeersborden (mits geactiveerd) en past de snelheid aan om boetes te voorkomen
  • Pre-Collision Assist met Pedestrian Detection: kan de gevolgen van bepaalde frontale botsingen tussen auto's en voetgangers minder ernstig maken of ongelukken zelfs helemaal voorkomen
  • Glare-Free Highbeam-technologie voor de adaptieve LED-koplampen: signaleert voertuigen verderop en dempt het licht om te voorkomen dat tegemoetkomende bestuurders verblind raken, terwijl de rest van de omgeving wel optimaal wordt verlicht
  • Front Split View Camera: verbetert het blikveld van de bestuurder bij het verlaten van een parkeerplaats of het naderen van een kruispunt met een 180-graden camera aan de voorkant van de Galaxy; de beelden worden weergegeven op een 8" kleurenscherm van HD-kwaliteit in de middenconsole
Ford Galaxy

De nieuwe technologieën van de Galaxy maken ook parkeren gemakkelijker:

  • Perpendicular Parking: voor het vinden van een plek die geschikt is voor fileparkeren, waarna de auto handsfree achteruitrijdend tussen twee auto's wordt ingeparkeerd - vergelijkbaar met de manier waarop Active Park Assist bestuurders helpt met parallel inparkeren
  • Park-Out Assist: helpt bestuurders bij het verlaten van een fileparkeerplek, waarbij het systeem stuurt en de bestuurder het gas- en rempedaal bedient
  • Side Parking Aid: laat waarschuwingssignalen horen en toont afstandsindicatoren op het scherm bij obstakels rond de auto
  • Cross Traffic Alert: waarschuwt bestuurders voor naderend verkeer bij het achteruit verlaten van een parkeerplaats

Andere technologieën voor bestuurdersassistentie in de Galaxy zijn Blind Spot Information System, Traffic Sign Recognition, Lane Keeping Alert, Lane Keeping Aid en Driver Alert.

Ouders kunnen nu ook moeiteloos de kofferbak van de Galaxy openen, ook als ze tegelijkertijd in de weer zijn met boodschappentassen, wandelwagens en kleine kinderen. De Hands-Free Liftgate kan namelijk met een trapbeweging onder de achterbumper worden geopend of gesloten. Daarnaast zijn de spiegels standaard voorzien van elektrische verwarming, ideaal voor koude winterochtenden. Tot slot is er een elektrische parkeerrem met Hill Launch Assist.

Ford Galaxy

De Galaxy is uitgerust met de nieuwe 210 pk 2.0-liter TDCi Bi-turbo-dieselmotor van Ford. Deze biedt  450 Nm aan koppel vanaf 2000 tpm. De motor heeft een brandstofverbruik van 5,5 l/100 km, een CO2-uitstoot van 144 g/km; een verbetering van 24% vergeleken met de vorige automatische 200 pk 2.2-liter TDCi-combinatie en een acceleratiesnelheid van 0-100 km/u in 8,9 seconden.

Verder is er een verbeterde 2.0-liter TDCi-dieselmotor leverbaar met een enkele turbo met variabele geometrie technologie, een brandstofverbruik van 5,0 l/100 km en een CO2-uitstoot van 129 g/km in 120 pk-, 150 pk- en 180 pk-versies. Dit is een verbetering van 7% vergeleken met de vorige 115 pk 1.6-liter TDCi-motor, en de 140 pk en 163 pk 2.0-liter TDCi-motoren. De vernieuwde 2.0-liter TDCi-motor is uitgerust met een verbeterd motorblok, nieuwe ontwerpen voor de cilinderkop en de brandstofinjectie en een NOx-nabehandelingssysteem voor schonere uitlaatgassen.

De Galaxy is voorzien van Intelligent All-Wheel Drive voor de 150 pk 2.0-liter TDCi-dieselmotor met de handgeschakelde zesversnellingstransmissie en voor de 180 pk 2.0-literTDCi-motor met de automatische PowerShift-transmissie met zes versnellingen. Intelligent All-Wheel Drive levert koppel waar en wanneer dat nodig is, waardoor het anders dan systemen met een permanente vierwielaandrijving nauwelijks invloed heeft op het brandstofverbruik en de CO2 -uitstoot.

Ford Galaxy

Ford levert ook nieuwe benzinemotoren, zoals de 160 pk 1.5-liter EcoBoost met een verbruik van 6,5 l/100 km en een een CO2-uitstoot van 149 g/km. Dat is een verbetering van 11% vergeleken met de vorige 160 pk 1.6-liter EcoBoost. Er is ook een 240 pk 2.0-liter EcoBoost verkrijgbaar. Alle Galaxy-motoren voldoen aan de strenge Euro 6-emissienormen door:

  • Smart Regenerative Charging: gebruikt de dynamo op een selectieve manier en laadt de accu op als de auto in vrijloop uitrolt en remt. Zo wordt energie die anders verloren gaat teruggewonnen, wat de motorbelasting en dus het brandstofverbruik verlaagt
  • Auto-Start-Stop: schakelt de motor automatisch uit als de auto stationair draait en herstart de motor als de bestuurder weer wil gaan rijden
  • Active Grille Shutter: verbetert de aerodynamica en optimaliseert de luchtstromen voor het afkoelen van de motor

Behalve de curtainairbags voor de bestuurder en de bijrijder, bij de knieën van de bestuurder en op de eerste, tweede en derde rij, is de auto nu ook uitgerust met zij-airbags op de tweede rij. Dankzij de veiligheidsgordels op de tweede rij met zelfspanners en spankrachtbegrenzers zijn de passagiers achterin nóg veiliger. Er zijn gordelsignalen voor alle drie de rijen.