17 juni 2015
Mercedes-Benz GLC

Mercedes-Benz GLC

Mercedes-Benz introduceert GLC

17 juni 2015 | De tweede generatie van de middenklasse SUV van Mercedes-Benz draagt de naam GLC. Met de nieuwe naam, introduceert de GLC ook nieuwe technieken. Het brandstofverbruik is in vergelijking met het voorgaande model met maximaal 19 procent omlaag gebracht. Tegelijkertijd dragen AIR BODY CONTROL meerkamer luchtvering, de  reeks DYNAMIC SELECT dynamische rijprogramma's en 4MATIC permanente vierwielaandrijving niet alleen bij aan het rijcomfort, maar ook aan de sportiviteit van het voertuig. Visueel volgt de carrosserie het duidelijk designidioom dat eerder dit jaar zo succesvol door de GLC Coupé showcar concept getoond werd en dat de standaard vormt voor komende SUV-families.

Het karakteristieke SUV-front met de korte en compacte overhang, de steile, driedimensionale grille met dubbele lamellen en centraal geplaatste ster volgen de nieuwe designlijn. Opvallende koplampen, indien gewenst beschikbaar in volledige LED-technologie, geven de GLC een zelfbewuste uitstraling, die nog eens benadrukt wordt door het geraffineerde nachtdesign. De bumpers met geïntegreerde onderbescherming zijn er in drie varianten: naast de basisversie is er een versie die geoptimaliseerd is voor off-roadgebruik met een grotere aan- en uitloophoek, ook is er een bijzonder sportieve AMG-variant.

Mercedes-Benz GLC

De veranderingen in het design betreffen niet alleen de buitenkant. Het nieuwe model markeert ook een opwaardering van het interieur. Hier overheerst een moderne setting die sterk overeenkomt met het niveau van zijn grotere broer GLE. Bovendien is er meer ruimte beschikbaar voor inzittenden en hun bagage.

Mercedes-Benz heeft een uitgebreid pakket maatregelen genomen om de efficiency en de prestaties van de GLC aanzienlijk te verbeteren. Gemodificeerde of nieuwe aandrijflijnen, voortreffelijke arodynamische eigenschappen en een intelligent lichtgewicht design zijn de primaire factoren achter de brandstofefficiency van het voertuig. De diesel- en benzinemodellen laten in vergelijking met de vorige generatie significante reducties zien tot 19 procent voor zowel brandstofverbruik als CO2-emissies, terwijl de prestaties bij gelijk motorvermogen zijn toegenomen.

Mercedes-Benz GLC

Alle modellen voldoen aan de EU6-emissienorm en beschikken over een start/stop-functie. Voor het eerst biedt Mercedes-Benz met de GLC 350e 4MATIC in dit segment een PLUG-IN HYBRID aan, die de voordelen van vierwielaandrijving combineert met een relatief laag brandstofverbruik: de middenklasse SUV stoot 60 g CO2 per km (voorlopige waarde) uit en bereikt een topsnelheid van 235 km/u bij een vermogen van 155 + 85 kW (211 + 116 pk). Het semi-elektrische voertuig kan tot 34 km (voorlopige waarde) volledig elektrisch rijden en indien nodig van 0 tot 100 km/u accelereren in 5,9 seconden, dankzij de boostfunctie.

De GLC 350e, die vanaf begin 2016 leverbaar wordt, vervangt de GLK 350 4MATIC met conventionele benzinemotor en heeft gelijkwaardige prestatiecijfers. Een vergelijking tussen brandstofverbruik, emissies en prestaties onthult de levendigheid van het PLUG-IN HYBRID-concept. Dankzij de geoptimaliseerde integratie van de PLUG-IN HYBRID-technologie biedt hij bovendien een bagageruimte van 350/1445 liter.

Mercedes-Benz GLC

Ondanks de duidelijk grotere buitenafmetingen, een langere wielbasis en uitgebreidere uitrustingsmogelijkheden is het gewicht van het voertuig gedaald met 80 kilogram. Daar zorgt in hoofdzaak de totaal nieuwe carrosserie voor, die 50 kilogram lichter is dan die van de kleinere GLK, dankzij een mix van materialen als aluminium en staal van hoge sterkte tot ultra-hoge sterkte. Aluminium componenten reduceren ook het gewicht van het onderstel, hetgeen ook bijdraagt aan meer rijcomfort dankzij minder onafgeveerde massa. De optionele AIR BODY CONTROL meerkamer luchtvering is voorzien van lichtgewicht veerelementen van robuust met glasfiber versterkt kunststof, waardoor het gewicht van het totale veersysteem fors afneemt in vergelijking met conventionele luchtveringsystemen. Het gebruik van de nieuwe compacte tussenbak als toegevoegde module en de 9G-TRONIC met zijn magnesium transmissiebehuizing resulteert in een gewichtsreductie van 12 kg vergeleken met het vorige model.

De nieuwe GLC is standaard voorzien van een AGILITY CONTROL onderstel met stalen schroefveren en variabele demping. De GLC is het enige model in dit martksegment dat optioneel is uit te rusten met een full-support meerkamer luchtveringsysteem en elektronisch gestuurde, continu instelbare demping.

Mercedes-Benz GLC

Alle modellen met 4MATIC permanente vierwielaandrijving hebben in beginsel 45 tot 55 procent koppelverdeling tussen voor- en achteras. De lamellenkoppeling in het centrale differentieel staat het systeem bij in geval van een bijzonder lage wrijvingcoëfficiënt tussen band en weg, bijvoorbeeld op sneeuw of ijs. Een basis sperwaarde van 50 Nm tussen voor- en achteras zorgt dan voor een toename in tractie, terwijl het niveau van rijstabiliteit op hetzelfde niveau blijft.

Bijna alle rijassistentiesystemen die bekend zijn uit de C-, E- en SKlasse zijn beschikbaar voor de nieuwe GLC. Deze systemen maken deel uit van het Intelligent Drive-concept en ze combineren data van allerlei sensortechnologieën voor nog meer comfort en veiligheid. COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS, Zijwindassistent, Headlamp Assist en ATTENTION ASSIST zijn standaard aan boord. Het Rijassistentiepakket Plus zorgt voor een nog uitgebreidere serie actieve veiligheidsmaatregelen, zoals DISTRONIC PLUS met Stuurassistent en Stop&Go Pilot, PRE-SAFE Rem met voetgangerdetectie, BAS PLUS met kruispuntassistent, Actieve dodehoekassistent, Actieve spoorassistent en PRE-SAFE PLUS.

Mercedes-Benz GLC

Eveneens nieuw is het head-up display. Deze laat voor de bestuurder belangrijke informatie zien in zijn/haar onmiddellijke gezichtsveld in de voorruit, en zorgt er op die manier voor, dat de informatie duidelijk waarneembaar is en dat de bestuurder de blik op de weg kan blijven houden. Het systeem geeft informatie over snelheid, geldende snelheidslimieten, navigatie-instructies en boodschappen van het DISTRONIC-systeem.

De prijs- en productinformatie van de nieuwe GLC wordt op 3 juli vrijgegeven. Vanaf dat moment is de nieuwe middenklasse SUV van Mercedes-Benz te bestellen. De GLC staat in september bij de Mercedes-Benz dealer.