18 juni 2015
Peugeot 308

Peugeot 308

Peugeot introduceert 308 GTi

18 juni 2015 | De Peugeot 308 is nu ook beschikbaar als GTi. De 308 GTi beschikt over een 1.6 e-THP-motor met 270 of 250 pk, een Torsen-differentieel met beperkte slip, een aangepast onderstel en de Peugeot i-Cockpit. De 1.6 e-THP-motor noteert een CO2-uitstoot van 139 g/km, wat neerkomt op een brandstofverbruik van 6,0 l/100 km.

De 308 GTi ligt steviger op de weg dankzij het met 11 mm verlaagde onderstel en de forse 19 inch-velgen met de naam Carbone19. Bij de GTi 270-uitvoering zijn deze velgen met Reverse-technologie voorzien van Michelin Super Sport-banden. Dankzij het open ontwerp van de velgen zijn de remschijven vóór met een diameter van 380 mm en de stevige remklauw met vier zuigers goed zichtbaar. De rode remklauw draagt het logo van Peugeot Sport.

Tussen de full led-koplampen is een exclusieve grille gemonteerd. De grille is namelijk voorzien van een patroon van glanzend zwarte horizontale balkjes. Ook het onderste luchtinlaatrooster heeft dit patroon. Dit luchtinlaatrooster voor de interkoeler wordt aan weerszijden geflankeerd door de sequentiële led-richtingaanwijzers en is voorzien van een rode sierlijst of, bij auto's in de kleur Rouge Ultimate, een verchroomde sierlijst. De bumper is voorzien van twee luchtgeleiders die de indruk geven dat de auto één is met de weg, en die zorgen voor een optimale luchtweerstandscoëfficiënt met een SCx-waarde van 0,69.

Peugeot 308

Er zijn zes carrosseriekleuren leverbaar: de nieuwe en explosieve kleur Rouge Ultimate, Bleu Magnetic, Noir Perla Nera, Gris Artense, Blanc Nacré en Gris Hurricane. Bovendien is de 308 GTi in de 270 pk-uitvoering leverbaar met de Coupe Franche, een exclusieve kleurcombinatie van Rouge Ultimate en Noir Perla Nera. Het opvallende karakter van deze Coupe Franche-uitvoering wordt benadrukt door de matzwarte in plaats van verchroomde ruitlijsten.

Het dashboard, de stoelen, de portierpanelen, de pookhoes en de matten zijn voorzien van rode sierstiksels. De dorpelbeschermlijsten, voorzien van de opschriften "Peugeot Sport" en "GTi" zijn net als de pedalen, de voetsteun en de pookknop van aluminium. Met een druk op de toets Sport op de middenconsole verandert de kleur van de meters van wit in rood, wordt extra informatie weergegeven op het centrale display (vermogen, koppel, turbodruk, G-krachten en versnelling in rijrichting), wordt het motorgeluid versterkt en verandert de respons van het gaspedaal.

Op benzine met een octaangetal van 95 of 98 RON levert de motor een vermogen van 200 kW en een koppel van 330 Nm. De vermogenskromme is vrijwel vlak tot op het moment van ingrijpen van de toerenbegrenzer bij 6500 t/min. De motor levert zijn maximumkoppel over een bereik van 1900 tot 5000 t/min. Om de constante prestaties mogelijk te maken worden de zuigers van onderaf gekoeld door een dubbele oliesproeier. Daarnaast is een stalen uitlaatspruitstuk toegepast dat bestand is tegen hoge temperaturen, tot wel 1000°C. Als het Driver Sport Pack wordt ingeschakeld, wordt het uitlaat geluid versterkt.

Peugeot 308

Om het potentieel van deze motor zo goed mogelijk te benutten is veel aandacht besteed aan het verminderen van drukverliezen, zowel in het inlaatcircuit als in het uitlaatsysteem. Om zowel het volume als de temperatuur van de inlaatlucht te optimaliseren is een speciaal voor de 308 GTi by Peugeot Sport ontworpen interkoeler toegepast die zich achter het onderste luchtrooster van de voorbumper bevindt. De afvoer van de uitlaatgassen wordt geoptimaliseerd dankzij een vanaf de katalysatoren tot aan het dubbele eindstuk compleet nieuw ontworpen uitlaatsysteem.

Om het koppel van 330 Nm te kunnen incasseren, is de handgeschakelde zesversnellingsbak versterkt. De twee assen zijn van gesinterd staal en de tandwielen zijn gecarbonitreerd. Dankzij dit thermochemische proces wordt het onderdeel door toevoeging van koolstof en stikstof optimaal beschermd tegen slijtage en metaalmoeheid. Ten slotte is een kortere eindoverbrenging van de versnellingsbak toegepast om het acceleratievermogen te vergroten. De auto sprint in 6,0 s van 0 naar 100 km/h en de 1000 m met staande start legt hij af in 25,3 s.