16 juni 2015
 

Range Rover Sport

Range Rover Sport te bedienen met app

16 juni 2015 | Met een Range Rover Sport presenteert Jaguar Land Rover autonome rijfuncties die in de toekomst de weg naar serieproductie zouden kunnen vinden. Centraal hierbij staat bediening via een smartphone. Met een app wordt het mogelijk een auto zelfstandig uit krappe parkeerplaatsen te laten vertrekken en een 180-graden-draai uit te voeren. Zelfs in het terrein komen de autonome rijfuncties van pas.

Met een app wordt de smartphone een afstandsbediening voor de auto. Het is mogelijk gas te geven, te remmen en te sturen. Zelfs wisselen tussen hoge en lage gearing kan via de app.

Range Rover Sport

De uitparkeerfunctie van het Range Rover Sport studiemodel komt van pas als de auto 'ingeklemd' staat, bijvoorbeeld door andere auto's. Met de app gidst de bestuurder de auto uit de parkeerplek zonder dat hij/zij in de auto zit.

Onder moeilijke omstandigheden in het terrein maken de nieuwe autonome rijfuncties het mogelijk dat de bestuurder uit de auto stapt en de omstandigheden (ondergrond, aanloophoek etc.) beoordeelt. Op basis daarvan kan de auto via de app door moeilijke passages worden geloodst. Deze 'afstandsbedieningsfunctie' werkt alleen als de bestuurder met de smartphone zich binnen 10 meter van de auto bevindt. De auto stopt automatisch als de afstand te groot wordt.

Range Rover Sport

Met de u-turn-functie is het studiemodel in staat zelfstandig een draai van 180 graden te maken. Dit is handig in bijvoorbeeld parkeergarages en (nauwe) doodlopende- en drukke straten. De Range Rover Sport heeft daartoe vele sensoren die de omgeving van de auto scannen. Uiteraard worden andere verkeersdeelnemers en obstakels daarbij opgemerkt. De auto 'steekt' volautomatisch net zo vaak tot hij in de juiste richting staat.

Autonome rijfuncties zijn een speerpunt van de ontwikkelingsafdeling van Jaguar Land Rover. Bij de ontwikkeling ervan wordt gebruik gemaakt van technologieën als radar, LIDAR (Laser Imaging Detection And Ranging), stereocamera's, ultrasone sensoren, etc. Bij het onderzoeksproject staat de bestuurder centraal. Hij of zij kan altijd kiezen tussen 'zelf doen' of gebruik maken van de autonome rijfunctie. Autonome rijfuncties zijn bedoeld voor extra veiligheid en om de bestuurder te ontlasten.