3 juni 2015
 

BMW X1

BMW introduceert nieuwe X1

3 juni 2015 | BMW presenteert de nieuwe X1. De tweede generatie heeft een krachtiger uiterlijk dan zijn voorganger, waarvan wereldwijd meer dan 730.000 exemplaren zijn verkocht. Het nieuwe interieur belooft beduidend meer ruimte, heeft een meer premium uitstraling en is functioneler. De X1 krijgt daarnaast viercilindermotoren van de nieuwste generatie. Samen met een efficiëntere versie van BMW's xDrive vierwielaandrijving krijgt de X1 een compleet nieuw onderstel, terwijl het verbruik tot wel 17 procent lager uitpakt. De X1 sDrive18d met handbak valt met 109 g/km in 2015 nog in de categorie van 20 procent bijtelling.

De laatste generatie BMW X1 onderscheidt zich nu nog meer, mede dankzij een serie innovatieve, optionele voorzieningen, zoals LED-koplampen, Dynamic Damper Control, Head-Up Display en het Driving Assistant Plus systeem. Eind oktober staat de nieuwe X1 in de showroom, prijzen worden later deze zomer bekendgemaakt.

BMW X1

De nieuwe X1 is hoger dan zijn voorganger (+53 mm), waardoor het interieur ruimer is. Ook de zitpositie voor- en achterin is significant hoger en dat biedt de bestuurder meer overzicht op het verkeer. Voor de knieën is er achterin 37 millimeter meer ruimte. Bij de versie met verschuifbare achterbank (optie) bedraagt de beenruimte achterin maximaal 66 millimeter. De bagageruimte meet nu 505 liter, ofwel 85 liter meer dan bij de huidige BMW X1. Met neergeklapte achterbank groeit de laadruimte tot 1.550 liter. De veelzijdigheid neemt toe dankzij de verstelbare achterbankleuning en neerklapbare rugleuning van de bijrijdersstoel.

Tot de standaarduitrusting behoren onder meer airconditioning, audio met USB- en AUX-aansluitingen, iDrive bedieningssysteem en een vrijstaand 6,5 inch display. Er is keuze uit de uitvoeringen Model Essential, Model Sport Line en Model xLine . Per november 2015 is ook het Model M Sport leverbaar.

BMW X1

De nieuwe X1 wordt geleverd met de nieuwe generatie viercilinders. Direct vanaf de marktintroductie in oktober is er keuze uit twee benzine- en twee dieselversies. De motoren leveren vermogens van 110 kW (150 pk) tot 170 kW (231 pk) en verbruiken gemiddeld 4,1 tot 6,4 l/100 km. Dat komt overeen met CO2-emissies van 109 tot 149 g/km. De laagste uitstoot realiseert de X1 sDrive18d met handbak (109 g/km). Zodoende valt deze combinatie in 2015 nog in de categorie van 20 procent bijtelling.

De motoren zijn gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of een 8-traps Steptronic automaat, die beide nieuw zijn ontwikkeld voor de X1.

BMW X1

De xDrive vierwielaandrijving is voor de X1 verder geoptimaliseerd. Het systeem is lichter, compacter en efficiënter en maakt gebruik van een elektro-hydraulisch aangestuurde meerplatenkoppeling om de aandrijfkracht tussen de voor- en achterwielen te verdelen. De X1 sDrive20i en de X1 sDrive18d hebben voorwielaandrijving.

Ook op het gebied van connectiviteit biedt de nieuwe X1 aanzienlijk meer dan het huidige model.  ConnectedDrive is verkrijgbaar met zaken als Head-Up Display, dat net als bij de grotere BMW modellen elementaire rij-informatie in het blikveld van de bestuurder op de voorruit projecteert. Ook Driving Assistant Plus is leverbaar als onderdeel van Active Cruise Control met Stop & Go. Andere nieuwe features zijn Lane Departure Warning, Traffic Jam Assistant, Collision Warning en Pedestrian Warning met City Braking function. Daarnaast zijn nu ook talrijke apps beschikbaar om comfort, navigatiemogelijkheden en infotainment naar eigen wens in te kleuren.