27 mei 2015
 

Audi R8

Audi toont R8 e-tron piloted driving concept

27 mei 2015 | Audi heeft op de CES Asia in Shanghai een doorontwikkelde versie van de elektrisch aangedreven high-performance Audi R8 e-tron gepresenteerd. 340 kW aan vermogen, een sprint van 0-100 km/u in 3,9 seconden en een rijbereik van 450 km zijn de belangrijkste cijfers van de conceptauto. Bovendien is het studiemodel voorzien van technologieën waarmee het in staat is geheel zelfstandig te rijden.

De Audi R8 e-tron piloted driving conceptauto is gebaseerd op de productieversie van de nieuwe R8. Dankzij speciale aanpassingen aan de carrosserie en wielen realiseert de Audi R8 e-tron piloted driving een lage Cw-waarde van 0,28. De voorzijde en flanken onderscheiden zich door speciaal voor de e-tron ontworpen lampen.

Audi R8

De T-vormige batterij is geïntegreerd in de structuur van de tunnelconsole achter het inzittendencompartiment. Het lage zwaartepunt komt het rijgedrag ten goede. De batterij maakt gebruik van een nieuwe lithium-ion technologie die voor het eerst specifiek is ontworpen voor het aandrijfsysteem van een compleet elektrische auto. Vergeleken met het oorspronkelijke technologische platform is de capaciteit van de batterij toegenomen van 49 kWh tot ongeveer 92 kWh. Audi produceert deze hoogvoltage batterij zelf.

De Audi R8 e-tron piloted driving heeft een elektrische actieradius van 450 kilometer in plaats van voorheen 215 kilometer. De energiedichtheid werd vergroot van 84 Wh/kg naar 154 Wh/kg. Verder heeft Audi's sportwagen het Combined Charging System (CCS) aan boord, waarmee opladen mogelijk is met zowel direct- als wisselstroom. Daarmee kunnen kopers de batterij in minder dan twee uur opladen.

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!