4 mei 2015
 

Mercedes-Benz

ESP bestaat 20 jaar

4 mei 2015 | Een engelbewaarder viert een mijlpaal: in maart 1995 introduceerde Mercedes-Benz het Elektronische Stabiliteits Programma ESP. Naast de veiligheidsgordel, de airbag en ABS is deze uitvinding van Daimler verreweg het meest belangrijke veiligheidssysteem in moderne personenauto's. ESP heeft door de jaren heen de levens van duizenden mensen gered en is in Europa sinds november 2011 verplicht in alle nieuwe personenauto's.

Met ABS (1978) en de aandrijfslipregeling ASR (1985) begon Mercedes-Benz voor het eerst het dynamische rijproces met elektronische systemen te controleren. De volgende stap volgde in 1995: sensoren die herkenden welke richting de bestuurder heen wilde (stuurhoeksensor), of de auto zijdelings slipte (laterale acceleratiesensor), of rond zijn verticale as aan het draaien was (giersnelheidssensor) vormden de basis voor het Elektronisch Stabiliteitsprogramma ESP.

Vanaf maart 1995 werd deze innovatie standaard aangebracht in de S600 Coupé (C 140). Een paar maanden later volgde de toepassing in de S-Klasse (W140) en in de SL-Klasse Roadster (R129). De V12-modellen hadden het veiligheidssysteem standaard, terwijl de V8-modellen van deze serie het aanvankelijk als optie kenden.

Mercedes-Benz

Vanaf 1997 maakte de onderneming ESP systematisch tot standaarduitrusting; eerst voor de A-Klasse, later voor alle modellen. Alle andere fabrikanten volgden: na een richtlijn op 13 juli 2009 van het Europese parlement en de Raad van Europa moeten alle nieuw in de EU geregistreerde personenauto's en bestelwagens vanaf november 2011 standaard worden uitgerust met ESP.

De introductie van ESP vormde een significante stap in de verlaging van het aantal ongevallen: volgens schattingen uit 2008 van onderzoekers van de Duitse Verzekering Associatie (GDV), zouden er - als alle auto's uitgerust waren geweest met een dergelijk stabiliteitsprogramma - elk jaar in Duitsland alleen al zo'n 37.000 ongelukken met gewonden en 1.100 ongevallen met dodelijke afloop voorkomen kunnen worden of waren de gevolgen aanzienlijk minder ernstig geweest. ESP heeft daardoor al duizenden mensen in heel Europa het leven gered.

ESP helpt de bestuurder in situaties waarin hij of zij de macht over het stuur dreigt te verliezen. Wanneer het systeem een kritische dynamische rijsituatie detecteert, remt het specifiek één of meerdere wielen af alnaargelang de omstandigheden dat vereisen. Bovendien wordt het motorkoppel automatisch aangepast als dat nodig is. Op die manier helpt ESP de bestuurder het voertuig weer stabiel te krijgen; in het bijzonder in bochten en bij plotselinge uitwijkmanoeuvres.

Mercedes-Benz

Het hart van het stabiliteitsprogramma wordt gevormd door de giersnelheidsmeter. Deze meet constant de beweging van het voertuig rond zijn hoogteas (verticale as) en vergelijkt de werkelijke waarden met de ideale waarden, gebaseerd op de stuurbewegingen van de bestuurder en de snelheid van het voertuig. Zodra het voertuig van de ideale lijn afwijkt, grijpt ESP in en controleert het elke slipbeweging vanaf het moment dat die optreedt.

Een snellere en meer verfijnde dosering van de opgebouwde remdruk, een controle unit met meer rekenvermogen, compactere componenten, nieuwe algoritmes - in twee decennia is ESP continu verbeterd. De introductie van elektrische stuurbekrachtiging heeft daarbij een belangrijke rol gespeeld: sinds 2005 maken ingrepen in het stuurgedrag, naast reminterventie en reductie van motorkoppel, eveneens onderdeel uit van het stabiliseringsproces.

Toch is de meest opmerkelijke vooruitgang voor autobestuurders geboekt op het gebied van de afstelling van het ESP-systeem: waar de elektronica van de eerste A-Klasse nogal radicaal was in het werkelijk tot stilstand brengen van het voertuig, grijpt ESP intussen op een uiterst omzichtige manier  in om het voertuig met minimaal snelheidsverlies op de weg te houden.

Mercedes-Benz

Het 3-fasen-ESP van Mercedes-AMG beschikt zelfs over op maat gemaakte rijprogramma's: met "ESP ON", "SPORT Handling Mode" en "ESP OFF" kan de dynamiek van het voertuig met een druk op de knop ingesteld worden.

Mercedes-Benz Mercedes-Benz Mercedes-Benz
 
Websitewww.mercedes.nl
Deel via